7 هزار موقوفه با 10 هزار زیرمجموعه در آذربایجان شرقی وجود دارد

مدیر کل اوقاف و امورخیریه آذربایجان شرقی گفت: دراستان آذربایجان شرقی بیش از 7 هزار موقوفه با ده هزار زیرمجموعه وجود دارد که از این تعداد 700 مورد نیت که بیشتر شامل درمانی، آموزشی و کمک به ایتام است،وجود دارد.

به گزارش بناب نیوز به نقل از خبرگزاری مهر،سید شهاب الدین حسینی شامگاه دوشنبه که برای بررسی مشکلات املاک موقوفه بناب به این شهرستان سفر کرده بود در جمع خبرنگاران افزود: بیش از 7 هزار موقوفه در استان وجود دارد که از این تعداد موقوفات بیش از 700 مورد نیت که بیشتر شامل درمانی، آموزشی و کمک به ایتام است، توسط خیرین وقف شده اند.

وی سپس در رابطه با چگونگی واگذاری موقوفات برای سرمایه گذاری اظهارکرد: در صورت سرمایه گذاری توسط شهرداری ها و بخش خصوصی اداره کل اوقاف و امورخیریه این آمادگی را دارد که با واگذاری سرقفلی یا مشارکت چندجانبه نسبت به ساماندهی املاک موقوفه اقدام کند.

مدیرکل اوقاف و امورخیریه آذربایجان شرقی علت تبدیل بستر زمینهای موقوفه استان به خرابه را برداشتهای نادرست از چگونگی واگذاری آنها به سرمایه گذاران دانست و گفت: در صورت واگذاری سرقفلی املاک به سرمایه گذاران بهره برداری از اعیانی نسل به نسل به سرمایه گذاران منتقل می شود و فرد سرمایه گذار طبق قرارداد منعقده از حق انتفاع برخوردار است.

حسینی همچنین در خصوص هزینه کرد درآمد موقوفات اذعان کرد: درآمد تمام موقوفات در محدوده جغرافیایی و تقسیمات کشوری همان موقوفه قابل هزینه است و این هزینه باید بر حسب نیات واقفین صورت پذیرد.

وی در ادامه سخنان خود وظیفه اوقاف را دفاع از موقوفات اعلام و تصریح کرد: مجوز فروش موقوفات فقط در اختیار رئیس سازمان است و ممنوعیتی در واگذاری املاک اوقاف به سرمایه گذاران وجود ندارد.

نماینده مردم بناب در مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست با اشاره به عدم بهره برداری بهینه از موقوفات شهر بناب گفت: با توجه به سلب اعتمادی که از مردم در نگهداری از موقوفات صورت گرفته است، افراد رغبتی به وقف املاک خود ندارند.

حجت الاسلام محمد باقری بنابی با تأکید بر لزوم بهره برداری مناسب از املاک موقوفه گفت: در صورتی که این املاک توسط بخش خصوصی به مراکز عام المنفعه تبدیل شود، علاوه بر ارزش افزوده درآمد کافی نیز شامل موقوفات خواهد شد.

وی از آمادگی سرمایه گذاران بنابی و شهرداری برای سرمایه گذاری در املاک موقوفه خبرداد و تأکید کرد: در صورت موافقت اداره کل اوقاف و امور خیریه این املاک از استعداد خوبی برای تبدیل به مراکز تفریحی و اقتصادی برخوردارند.

فرماندار بناب نیز در این جلسه خبری با اظهار گلایه از وضعیت نامناسب زمینهای موقوفه در شهرستان بناب بیان کرد: اکثر موقوفات در این شهرستان به مخروبه تبدیل شده اند و از لحاظ مبلمان شهری وضعیت مناسبی ندارند.

ولی الله فرج اللهی با اشاره به اینکه در مرکز شهر بناب نیز زمینهای موقوفه بلاتکلیف رها شده اند، خواستار ساماندهی آنها شد و افزود: در صورت مشارکت با شهرداری بناب این موقوفات قابلیت تبدیل به احسن را دارا هستند.

وی در پایان با اشاره به مشکلات حقوقی املاک موقوفه روستایی خواستار رفع این مشکلات شد و تصریح کرد: روستاییان در پاره ای موارد با معضلات جدی روبرو بوده و سریعاً باید حل و فصل شوند.