چیت چیان خبرداد: آغاز انتقال آب به دریاچه ارومیه از حوزه جنوبی/ احیاء دریاچه همانند فرآیند خشکی آن زمانبر است

وزیر نیرو از آغاز انتقال آب به دریاچه ارومیه از سمت حوزه جنوبی برای احیاء آن خبر داد.

حمید چیت چیان یکشنبه در سفر یکروزه به شهرستان بناب و بازدید از نیروگاه حرارتی سهند این شهرستان گفت: وضعیت فعلی دریاچه ارومیه نگران کننده است و شخص رئیس جمهور و دولت یازدهم عزم جدی دارند که این مشکل را برطرف و دریاچه را احیاء کنند.

وزیر نیرو در ادامه خاطر نشان کرد: نباید فراموش کرد که فرایند بازگشت و احیاء دریاچه ارومیه به همان اندازه که فرآیند خشک شدن دریاچه طولانی مدت بوده، زمانبر خواهد بود چرا که با یک طبیعت بزرگ روبرو هستیم و از طرفی مسائل محیطی هم در آن تأثیرگذار است.

وی اصلاح و احیاء دریاچه ارومیه را نیازمند همکاری بسیار جدی مردم منطقه دانست و افزود: انتظار نداریم کشاورزان این منطقه بخاطر احیاء دریاچه ارومیه کارشان را تعطیل کنندبلکه معتقدیم با چند اقدام اساسی مانند اصلاح الگوی کشت، صنعتی کردن کشت و اصلاح الگوی آبیاری می توان بدون وارد کردن لطمه به کشاورزان مصرف آب را حداقل به نصف رسانده و به دریاچه انتقال یابد.

چیت چیان خاطرنشان کرد: هم اکنون انتقال آب از حوزه جنوب دریاچه به داخل دریاچه ارومیه شروع شده و بصورت جدی درحال پیگیری است و با وجود اینکه اکنون دولت با کاهش منابع مالی روبروست اما با مجوز های خاصی که گرفته ایم امیدواریم شاهد اقدامات چشمگیر در آینده نزدیک در خصوص احیای دریاچه ارومیه باشیم.

مهر.