آمادگی شرکت‌های روسی برای اجرای فاز های جدید نیروگاه‌ های سهند بناب و تبریز

مقرر شد مطالعه‌های اولیه برای احداث دو واحد نیروگاهی ٤٥٠ مگاواتی در جوار نیروگاه تبریز و دو واحد نیروگاهی ٣٥٠ مگاواتی و یک واحد ١٢٥ مگاواتی سیکل ترکیبی در جوار نیروگاه سهند بناب با مجموع ١٧٢٥ مگاوات با هماهنگی و موافقت شرکت توانیر انجام پذیرد.

مسئولان شرکت دولتی "تکنوپروم اکسپورت روسیه" برای توسعه و احداث واحدهای جدید در جوار نیروگاه‌های تبریز و سهند بناب اعلام آمادگی کردند.

در بازدید "سرگئی ریژوف" معاون اجرایی مدیرکل و "الکساندر زاسلافسکی" مدیر انستیتوی طراحی نیروگاه‌های شرکت تکنوپروم از نیروگاه‌های تبریز و بناب، آنان با اشاره به پیشینه مناسب روابط دو کشور ایران و روسیه به‌ ویژه در زمینه انرژی و تولید برق، آمادگی خود را برای احداث واحدهای مختلف نیروگاهی در منطقه آذربایجان اعلام کردند.

معاون اجرایی مدیرکل شرکت تکنوپروم روسیه در این بازدید با اشاره به سوابق فعالیت‌های این شرکت در ایران از جمله در احداث نیروگاه‌های ٢١٠٠ مگاواتی رامین اهواز و ١٦٠٠ مگاواتی شهید منتظری اصفهان، با توجه به مشاهده‌ها و مطالعه‌ها، منطقه آذربایجان را جزو یکی از مناطق در حال توسعه از نظر صنعتی در جمهوری اسلامی نام برد و افزایش واحدهای تولید برق در این منطقه را الزامی دانست.

"سرگئی ریژوف" سپس صنعت برق ایران را به‌ ویژه در زمینه تولید و احداث تجهیزات نیروگاهی، به‌ عنوان یکی از کشورهای پیشرو در منطقه دانست و با بیان اینکه دولت‌های ایران و روسیه همواره مسیرهای همکاری را طی کرده‌اند، از هرگونه همکاری شرکت تکنوپروم با شرکت توانیر در منطقه آذربایجان در زمینه‌های احداث نیروگاه‌های سیکل ترکیبی، بخاری، ژئوترمال، واحدهای کوچک و تامین قطعه‌های یدکی استقبال کرد.

در این بازدید، به پیشنهاد مسئولان ایرانی و اعلام آمادگی مسئولان شرکت تکنوپروم، مقرر شد مطالعه‌های اولیه برای احداث دو واحد نیروگاهی ٤٥٠ مگاواتی در جوار نیروگاه تبریز و دو واحد نیروگاهی ٣٥٠ مگاواتی و یک واحد ١٢٥ مگاواتی سیکل ترکیبی در جوار نیروگاه سهند بناب با مجموع ١٧٢٥ مگاوات با هماهنگی و موافقت شرکت توانیر انجام پذیرد.

شرکت تکنوپروم اکسپورت روسیه یک شرکت دولتی با ٦٠ سال سابقه فعالیت است و تاکنون در ٥٤ کشور جهان از جمله ایران به ساخت نیروگاه اقدام کرده است.

در این بازدید که با حضور مدیران صنعت برق آذربایجان‌ شرقی و شماری از کارشناسان و متخصصان شرکت توانیر و نیروگاه‌های تبریز و سهند بناب در محل نیروگاه سهند بناب انجام شد، ابتدا ویژگی‌های منطقه آذربایجان از نظر جمعیت، رشد صنایع و تقاضای انرژی برق تشریح شد و سپس چگونگی توسعه، بهسازی با رعایت الزام‌های زیست‌محیطی و بر مبنای سیاست‌های وزارت نیرو و توانیر در مورد نیروگاه‌های تبریز و سهند بناب مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

ایلنا.