روسیه برای مشارکت در ساخت نیروگاه های برق ایران اعلام آمادگی کرد

ˈالکساندر نوواکˈ وزیر انرژی روسیه آمادگی کشورش را برای مشارکت در ساخت نیروگاههای برق ایران اعلام کرد.

نوواک روز چهارشنبه در دیدار با ˈمهدی سناییˈ سفیر کشورمان در فدراسیون روسیه از گسترش همکاری های دو کشور در حوزه انرژی ابراز خرسندی کرد و اظهار داشت: در جهت توافق روسای جمهور دو کشور ، گام های بلندی در بخش همکاریهای انرژی ایران و روسیه برداشته شده است.

وی از توافق های حاصل شده در سفر اخیر هیاتی از شرکت های برق روسیه به ایران خبر داد و افزود: احداث نیروگاههای برق در ایران از اولویت های همکاریهای دو کشور در حوزه انرژی است.

سنایی سفیر جمهوری اسلامی ایران نیز ضمن تشریح آخرین وضعیت همکاریهای دو کشور در بخش انرژی، گفت: وزرای دولت جمهوری اسلامی ایران اهتمام ویژه ای به کار با روسیه دارند.

وی افزود: بر این اساس باید به موازات توسعه همکاری در حوزه انرژی، همکاریهای دو کشور در سایر حوزه ها ی مرتبط با این بخش از جمله در بخش های بانکی و بیمه نیز گسترش یابد.

در همین حال خبرگزاری پرایم نیز امروز در گزارشی از آمادگی شرکت های روسی برای سرمایه گذاری در صنعت برق کشورمان خبر داد.

در گزارش خبرگزاری روسی دراین باره آمده است: شرکت روسی ˈتخنوپروم اکسپورتˈ از زیرمجموعه های مجتمع ˈروس تخنولوگیˈ با وزارت انرژی ایران در مورد ساخت 5 فاز تولید برق با ظرفیت کل 1725 مگاوات مذاکره می کند.

خبرگزاری روسی سخنان معاون مدیرکل ˈتخنوپروم اکسپورتˈ را نقل کرد که از نیروگاه های برق آذربایجان شرقی ایران بازدید کرده بود.

در این گزارش به نقل از مقام روس آمده است: روسیه آماده ساخت نیروگاه جدید با توان 1725 مگاوات در این استان است.

اگر مذاکره موفق باشد تخنوپروم 5 فار در نزدیکی نیروگاههای سهند و بناب و نیروگاه برق تبریز می سازد.

آلکساندر نوواک وزیر انرژی روسیه در ماه می 2014 اعلام کرده بود ایران پروژه های مربوط به حوزه انرژی برق به ارزش 10 میلیارد دلار را با روسیه بررسی می کند.

وی همان زمان گفته بود که شرکت های روسی آماده اند تاسیساتی با ظرفیت تولید سالانه 5 تا 6 هزار مگاوات برق را در ایران احداث کنند.