الگو باید جامع و از افراط به دور باشد

مدیر حوزه علمیه حضرت ولی‌عصر(عج) بناب، گفت: الگوی طلاب علوم دینی باید جامع ابعاد و معتدل و از لحاظ معرفت، رفتار و منش پیامبرگونه باشد.

به گزارش بناب نیوز به نقل از خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین عبدالمجید باقری‌بنابی، مدیر حوزه علمیه حضرت ولی‌عصر(عج) بناب امروز در جمع طلاب معتکف این مرکز علوم اسلامی اظهار داشت: توجه به کسب معارف الهی و مکارم اخلاقی از اولویت‌های اصلی هر طلبه و روحانی محسوب می شود.

وی خاطرنشان کرد: روحانیان و طلاب مشغول به تحصیل باید افزون بر تهذیب و تزکیه نفس، پیام‌رسان قرآن و عترت و مروّج مکارم اخلاقی باشند.

همانطوری که گسترش مکارم اخلاق از جمله‌ مهمترین علل بعثت انبیای الهی خاصه اشرف انبیا حضرت رسول اکرم(ص) بوده است.

این استاد اخلاق حوزه علمیه بناب فلسفه‌های وجودی حوزه های علمیه را گسترش معارف و اخلاق الهی در جامعه دانست و تصریح کرد: آموزنده ترین و سازنده ترین راه در این مسیر، همان است که امام صادق (ع) فرمود « کُونُوا دُعَاه لِلنَّاسِ بِغَیْرِ ألْسِنَتِکُمْ ».

باید با عمل درس داد.

« عَنِ ابْنِ أبِی یَعْفُورٍ قَالَ قَالَ أبُو عَبْدِ اللَّهِ ع : کُونُوا دُعَاةً لِلنَّاسِ بِغَیْرِ ألْسِنَتِکُمْ لِیَرَوْا مِنْکُمُ الْوَرَعَ وَ الِاجْتِهَادَ وَ الصَّلَاةَ وَ الْخَیْرَ فَإِنَّ ذَلِکَ دَاعِیَةٌ ».

حجت الاسلام والمسلمین باقری‌بنابی ادامه داد: در آنجا که خداوند متعال رسولش را می‌ستاید و می فرماید « وَ إِنَّکَ لَعَلى خُلُقٍ عَظِیمٍ » ( سوره قلم آیه 4) برخورد پیامبراعظم با دوست و دشمن، پیر و جوان و … طوری بوده که هر کس اخلاق آن حضرت را می دید، مجذوبش می شد.

وی افزود: اگر پیامبر(ص) دافعه داشت، اصلاً کسی نزدیکش نمی شد، چه رسد به اینکه حرف‌هایش را هم بشنود و بپذیرد.

امِا در همان نگاه اول ، سیمای همراه با تبسم پیامبر(ص) اطرافیان را جذب می کرد، ازاین روست که خداوند متعال در آیه 159 سوره آل عمران می فرماید « وَ لَوْ کُنْتَ فَظًّا غَلِیظَ الْقَلْبِ لاَنْفَضُّوا مِنْ حَوْلِکَ ».

مدیر حوزه علمیه بناب با تأکید بر این‌که تبلیغ با عمل بهترین شیوه ترویج معارف است، گفت: قطعاً می خواهیم، ادامه دهنده راه انبیاء و اولیای الهی باشیم، این هدف نه نصیحت زبانی می خواهد و نه قدرت بدنی، نه پول دادن لازم است و نه منبر رفتن، همان شیوه زندگی ساده و مردم‌داری می تواند راه آموزش اخلاق باشد.

اگرچه بیان و گفتار هم جای خود را دارد.

حجت الاسلام والمسلمین باقری‌بنابی تصریح کرد: راه دوم ، معرفی الگوهایی است که اخلاقشان استاندارد و معتدل بوده است، تاریخ راه و رسم آنها را برای ما به یادگار گذاشته است.

اخلاق، گفتار، رفتار، زهد و عبادت ایشان الگوهای مناسبی برای طلبه است.

البته کسانی که تک بعدی بوده و در سیر و سلوک افراط یا تفریط داشته اند، الگوهای مناسبی برای معرفی نیستند.

مدیر حوزه علمیه بناب با تأکید بر این‌که اساتید حوزوی باید در معرفی الگوهای رفتاری و معرفتی به طلاب دقت لازم را داشته باشند، گفت: الگو باید جامع ابعاد و معتدل باشد و از لحاظ معرفت، رفتار و منش پیامبرگونه باشد، تا بتواند در شکل گیری شخصیت اخلاقی طلبه مفید واقع شود، البته از لحاظ معرفتی و مشی رفتاری نیز باید مطابق با امیرالمومنین(ع) باشد.