بهنام رحیم زاده مسئول میراث فرهنگی بناب از اجرای تورگردش در آثار تاریخی بناب برای دانش آموزان و دانشجویان شهرستان بناب در سال تحصیلی جدید خبر داد.

وی در مصاحبه با خبرنگار مهربناب هدف از این تور را معرفی و آشنا نمودن نوجوانان و جوانان با آثار تاریخی این شهرستان بیان نمود.

رحیم زاده همچنین  برای اجرای این برنامه از هماهنگیهای لازم بین اداره آموزش و پرورش بناب گفت و اظهار داشت: ما در طی برنامه ای که محاسبه نموده ایم شرایط بازدید 50 الی 60 نفر از دانش آموزان و دانشجویان را در روزهای پنجشنبه سال تحصیلی جدید فراهم خواهیم نمود.

در این برنامه 5  یا 6 اثر تاریخی بناب معرفی خواهند شد که عبارتند از: 1- موزه صفوی 2- مجموعه حمام(موزه مردم شناسی) و مسجد مهرآباد 3- پل تاریخی پنج چشمه  4- کوه قره قشون 5- بازارچه صنایع دستی بانوان.

مسئول میراث فرهنگی بناب در ادامه سخنان خود از طراحی نقشه گردشگری بناب خبر داد و افزود: امید آن می روداین نقشه تا 2 ماه آینده تکمیل و آماده چاپ شود.

ایجاد بازارچه خود اشتغالی زنان در بناب بهنام رحیم زاده از همکاری با شهرداری بناب برای ایجاد بازارچه خود اشتغالی زنان در کنار میدان شهدای (قشلاق) بناب خبر داد و گفت : شهرداری بناب مکان و غرفه های لازم برای ایجاد این بازارچه را آماده نموه  و در این بازارچه بانوان بنابی به عرضه وفروش صنایع دستی و محصولات تولیدی خود خواهند پرداخت.

این بازارچه در طول هفته دولت راه اندازی می گردد و انواع محصولات همچون شیرینی جات، عرقیات، سبزه، لباس، صنایع دستی و .

در آن به فروش خواهد رسید.

بر این اساس، 4 غرفه از این بازارچه متعلق به بخش صنایع دستی می باشد و بقیه متعلق به محصولات خانگی تولیدی توسط بانوان بناب می باشد.

رحیم زاده هدف از ایجاد این بازارچه را حمایت از زنان خود اشتغال و احیای بازار سنتی (آرواد بازاری) بیان نمود و گفت: این امر زمینه افزایش حضور زنان رادر بخش اقتصادی و بازار فراهم خواهد نمود.

وی همچنین معرفی سوغات مخصوص بناب را از اولویتهای برنامه خویش معرفی نمود و از شیره انگور (دوشاب) بناب و حلوای مخصوص بناب به عنوان 2 نمونه از سوغات بناب نام برد.

اجرای طرح جامع صوفی چای بناب بهنام رحیم زاده مسئول میراث فرهنگی شهرستان بناب در خصوص اجرای طرح جامع صوفی چای نیز به خبر نگار مهربناب گفت: این طرح شامل ساماندهی صوفی چای، تأمین امکانات رفاهی، مسجد راه کربلا و سرمایه گذاری هتل 4 ستاره بناب توسط بخش خصوصی می باشد.

به گفته وی، متولی اجرای این طرح شهرداری و میراث فرهنگی بناب است و امور آب بناب برای ایجاد موزه آب در کنار این طرح با میراث فرهنگی همکاری خواهد کرد.

در این موزه شیوه های سنتی برداشت آب در بناب چون پالچیق دیرک یا منجنیق ترزی احیاء خواهد گردید.

ایجاد مرکز باروری و درمان نازائی در حوزه گردشگری سلامت در بناب رحیم زاده در بخش دیگری از سخنان خود ازبرنامه ریزی برای اخذ مجوز ایجاد مرکز باروری و درمان نازائی توسط سرکارخانم شفائی در شهرستان بناب خبرداد و افزود: این مرکز به لحاظ امکانات و تجهیزات، از جایگاه چهارم  در سطح کشور برخوردار خواهد بود.

وی خاطرنشان کرد: ایجاد این امکانات در شهرستان بناب یک امتیاز ویژه به حساب می آید و در حوزه گردشگری سلامت بسیار مفید واقع خواهد شد.

مسئول میراث فرهنگی شهرستان با اعلام اینکه شهرستان بناب به دلیل برخورداری از موقعیت ممتاز جغرافیایی، باید از لحاظ امکانات و وجود مراکز درمانی به جایگاه شایسته خود دست یابد، اهتمام ویژه مسئولین بهداشت و درمان بناب را خواستار شد.

هتل جدید بناب تنها هتل 4ستاره جنوب استان آذربایجان شرقی است بهنام رحیم زاده در خصوص هتل 4 ستاره جدید بناب نیز به خبر نگار مهر بناب گفت: این هتل ظرفیت پذیرش میهمانان و مسافران داخلی و خارجی را مطابق با استانداردهای بین المللی دارا خواهد بود و به لحاظ اینکه این هتل در بهترین موقعیت شهربناب احداث می گردد می تواند یک محدوده وسیع جغرافیایی از شهرستان آذرشهر تا جنوب استان آذربایجان شرقی و جنوب استان آذربایجان غربی را تحت پوشش قرار دهد.

وی احداث این هتل را از پروژه های بزرگ عمرانی در دست اجرای میراث فرهنگی استان آذربایجان شرقی ذکر نمود.

حفاریهای غیرمجاز در تپه ها و آثار باستانی شهرستان بناب رحیم زاده کمبود نیروی انسانی در اداره میراث فرهنکی و گردشگری بناب را یکی از مشکلات عمده این اداره در رسیدگی به این آثار اعلام نمود.

وی از شهروندان بنابی خواست میراث فرهنگی را در جهت حفاظت از تپه ها و آثار باستانی شهرستان یاری نمایند و در صورت مشاهده هر گونه حفاری غیرمجاز در این آثار مراتب را سریعا با مسئولین میراث فرهنگی در جریان بگذارند.

تهیه و تنظیم: حسن کاظم نژنداصل - خبرنگار مهربناب.