باز هم تابستان باز هم بوی تعفن!

اصولا نظم و نظافت شهری اولین مولفه ای است که در هنگام ورود مهمان به شهر ها خود نمایی میکند .

شهر ساده و خالی از برج ها و پاساژ های لوکسی که نظافت شهری داشته باشد خیلی خوشایند تر از شهری خواهد بود که شهرداری اش به فکر ساختن پاساژ های تجاری باشد و از نظافت شهری غافل بماند .

بناب یکی از اصلی ترین مقاصد گردشگران استانیست که حداقل برای خوردن کباب بناب هم که شده هفته ای یکبار یا ماهانه یکبار گذرشان به بناب می افتد .

اما در برخی موارد بخصوص فصول گرم سال عدم رعایت نکات بهداشتی و نظافتی از سوی عده ی معدودی از شهروندان و بخصوص شهرداری موجب جاری شدن عرق شرم از پیشانی انسان میشود .

در شهر های بزرگی که طرح مکانیزاسیون جمع آوری زباله های شهری اجرا شده سطل های زباله بصورت مداوم و هفتگی مورد شست وشو قرار گرفته و مکان های قرار گیری این سطل ها نیز توسط ماموران شهرداری با آب تمیز میشود .

اما انگار بناب سهمش همیشه الگو برداری نصفه و نیمه و اجرای ناقص این طرح هاست .

امسال هم مثل سالهای گذشته با گرمتر شدن هوای شهرمان که به علت خشک شدن دریاچه ی ارومیه شدت بیشتری به خود گرفته شیرابه هایی که از سطل های زباله به سطح خیابان ها جاری میشود موجب بد بو شدن معابر و خیابان های شهر می شود که گاهی عبور از کنار این سطل های زباله نیز غیر ممکن میشود .

از سویی دیگر خودروهای حمل زباله نیز که گاها در سطح شهر توقف های طولانی مدت دارند به علت اینکه مورد شست و شو قرار نمی گیرند نیز به عنوان چشمه های این شیرابه ها عمل میکنند .

عامل دیگری که بوی متصاعد شده از سطل های زباله را بیشتر میکند استفاده از سطل هاییست که در بسیاری موار فاقد درپوش هستند و همچنین زمینه ی هجوم حیواناتی چون سگ و گربه به این سطل ها را فراهم می آورد .

اما برخی اوقات نبود سطل های زباله ی مکانیزه نیز در برخی محله ها موجب بدتر شدن وضعیت نظافت شهری میشود چنان که محل قرار گیری این زباله ها به معدنی برای فعالیت سوسک ها و پشه های موزی می شود .

امیدواریم مسئولین محترم شهری هر چه سریعتر به فکر چاره ای برای رفع این مشکلات بکنند .