اخطار جدی محیط زیست به نیروگاه های تبریز و بناب؛ استراتژیک بودن حربه ای برای قانون گریزی

مدیر کل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی گفت: این اداره کل به دو نیروگاه حرارتی تبریز و بناب به علت ایجاد آلودگی در محیط اخطار جدی داده است.

حمید قاسمی با انتقاد از عمل نکردن نیروگاه های تبریز و بناب به تعهدات زیست محیطی خود افزود: این دو نیروگاه به تعهدات زیست محیطی خود عمل نمی کنند و ما برای چندمین بار در سال جاری به مدیران این دو واحد اخطار داده ایم.

وی با اشاره به تعهد شرکت گاز آذربایجان شرقی برای تامین حداکثری سوخت پاک این دو نیروگاه، بالاخص نیروگاه تبریز، گفت: مقرر است این دو نیروگاه هشت ماه از سال را از سوخت گاز استفاده کنند که متاسفانه امسال زودتر مازوت می سوانند! وی با ابراز امیدواری برای تامین گاز مورد نیاز این دو نیروگاه توسط وزارت نفت، گفت: ما با مسوولان وزارت نفت هم برای تامین گاز نیروگاه های حرارتی، حداقل برای کلانشهرها گفت و گو کرده ایم، اما به هر حال برای ما ملاک نوع سوخت نیروگاه ها نیست، بلکه میزان آلایندگی است که از دودکش این نیروگاه ها وارد هوای مورد تنفس مردم می شود.

قاسمی ادامه داد: مسوولان این دو شرکت حتی به خود زحمت تعویض و بهینه سازی فیلترهای مورد استفاده را هم نداده اند تا از میزان آلایندگی ها کاسته شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی با تاکید بر مسوولیت سنگین این سازمان در قبال برخورد با تخلفات این چنینی گفت: ما نمی توانیم به سبب استراتژیک بودن نیروگاه ها آنها را پلمپ و تعطیل کنیم، اما به استناد ماده 688 قانون با مدیران عامل این شرکت ها به عنوان عامل ایجاد کننده آلودگی برخورد می کنیم، همچنان که پرونده مدیرعامل نیروگاه حرارتی بناب پس از بی اعتنایی به اخطارهای مکرر اداره کل حفاظت محیط زیست به دادگاه ارسال شده است.

قاسمی تاکید کرد: اخطارهای لازم به مدیریت نیروگاه حرارتی تبریز هم ابلاغ شده و در صورت عدم توجه، پرونده مدیرعامل این شرکت هم به دادگاه ارسال می شود.

وی به مسوولیت این سازمان برای حفظ سلامت محیط تاکید کرد و گفت: ما با همه توان، تلاش خود را برای کاهش میزان آلاینده های هوای کلان شهر تبریز انجام خواهیم داد.

نصر نیوز.