88 درصد از چاه های غیرمجاز آذربایجان شرقی در مراغه، ملکان و بناب قرار دارند

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای آذربایجان شرقی با بیان اینکه تعداد چاه های غیرمجاز استان در مقایسه با دیگر استان ها بسیار کم است، گفت: 88 درصد این چاه ها در شهرهای مراغه، ملکان و بناب حفر شده اند.

غلامرضا هاشمی در حاشیه جلسه شورای حفاظت از منابع آبی استان در جمع خبرنگاران افزود: 15 هزار حلقه چاه غیرمجاز در استان شناسایی شده است.

وی گفت: در هشت ماه سال جاری و در امر صیانت از آب های زیرزمینی، 603 حلقه چاه مجاز شناسایی، 248 چاه غیرمجاز پر و از حفاری 39 چاه دیگر جلوگیری شده است.

هاشمی افزود: همچنین سه هزار و 600 کنتور حجمی نیز در جهت احیای دریاچه ارومیه در چاه های مجاز در سطح استان نصب شده و از یک هزار و 500 کنتور هوشمند خریداری شده یک هزار و 354 عدد در اختیار اداره برق قرار گرفته و 10 درصد از این کنتورها نصب شده اند.

وی همچنین به بارندگی های اخیر در استان اشاره کرد و گفت: با اینکه سطح آب دریاچه 35 سانتی متر بالا آمده اما این به معنای احیای دریاچه نیست و صرفه جویی در مصرف آب باید به عنوان مقوله ای مهم در احیای این دریاچه در دستور کار قرار گیرد.

هاشمی همچنین به جاری شدن سیل در شهرها به عنوان تهدیدی جدی اشاره کرد و گفت: متاسفانه تنگ تر شدن مسیل رودخانه ها این امر را تشدید کرده و برای کنترل بیشتر مسیل و بستر رودخانه ها، باید 25 هزار کیلومتر نقشه برداری صورت گیرد که به تنهایی از عهده آب منطقه ای بر نمی آید.

ایرنا.