حکایت این روزهای دانشگاه آزاد اسلامی واحد بناب

دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی همواره به عنوان محیط های مقدس علمی و فرهنگی شناخته می شوند و عقل سلیم نمی تواند مقوله فرهنگ را از پیکره دانشگاه ها جدا تصور کند.

به گزارش بناب نیوز، دانشگاه آزاد اسلامی واحد بناب هم به عنوان یکی از 360 واحد دانشگاهی آزاد کشور در شهر حوزه و دانشگاه قرار گرفته است که از سال 1364 تاسیس شده و هم اکنون با داشتن حدود 6 هزار و 300 نفر دانشجو در راستای تعلیم و تربیت نیروی انسانی متعهد و متخصص برای جامعه فعالیت می کند.

حکایت این روزهای دانشگاه آزاد بناب حکایت غربت فرهنگ در سال فرهنگ است.

این واحد دانشگاهی از دو سال قبل با روی کارآمدن نماینده فعلی مردم بناب در مجلس نهم، صاحب سکاندار مدیریتی شد که ادعای صبغه فرهنگی و مذهبی داشته و سالها در زمینه علوم قرآنی فعالیت کرده است.

اما متاسفانه در همین دوسال اخیر مسائل اداری و مالی و تمرکز بیشتر برای جذب رشته های تحصیلی که در بین همه واحدهای دانشگاهی توزیع می کنند موجب شده غفلت از مسائل فرهنگی در این دانشگاه نمود بیشتری پیدا کند.

آنچه دلیل و دست آویز دلایل ناکامی های فرهنگی دانشگاه آزاد بناب توسط سرپرست این واحد دانشگاهی شده اصرار وی بر لزوم تغییر در بدنه مدیریتی دفتر فرهنگ اسلامی واحد است که در این راستا باوجود تلاش برای برکناری مسئول فعلی این دفتر از دو سال قبل تاکنون نتیجه ای حاصل نشده است.

همین کشمکش های مدیریتی و عدم پذیرش متقابل بین سرپرست واحد و مسئول دفتر فرهنگ اسلامی باعث کمرنگ شدن فعالیت های فرهنگی ، تضعیف وجهه فرهنگی واحد دانشگاهی و در نهایت گلایه های افکار عمومی از وضعیت فرهنگی این واحد شده است.

کمرنگ شدن نمازهای جماعت در دانشگاه و خوابگاه های تابعه ، تعطیلی اردوهای فرهنگی ، غفلت از برنامه ها و همایش های فرهنگی و مذهبی ، وضعیت سوال برانگیز پوشش و حجاب در محیط دانشگاه ، تعطیلی فعالیت های مرکز آفرینش های هنری و کرسی های آزاد اندیشی ، عدم انتشار نشریات دانشجویی و همچنین نبود شورای امر به معروف و نهی از منکر از جمله آثار دلخراش وضعیت نابسامان فرهنگی در دانشگاه آزاد اسلامی می باشد.

دفتر فرهنگ اسلامی که تا همین چند سال قبل مامن و کانون ارتباط و تردد اساتید و کارکنان و دانشجویان برای مشارکت در فعالیت های انبوه فرهنگی بود هم اکنون به فضایی سرشار از سکوت و آرامش تبدیل شده است و معنای آن این است که بین دفتر با جامعه هدف دیوار فاصله بنا شده است.

واقعیت این است که با جابجایی غیرکارشناسی چند نفر نیروی انسانی محدود در مجموعه دفتر فرهنگ اسلامی در سال های اخیر نمی توان به نتیجه رسید بلکه باید به توانمندی و ظرفیت و تجربه های ارزشمند کارشناسان متخصص و متعهد در این مجموعه نیز توجه داشت تا اینکه آنها در حاشیه قرار نگرفته و با هنر مدیریتی بتوان از آنها در متن فعالیت های فرهنگی استفاده کرد.

در تکمیل همین مطلب فوق ناگفته نماند باوجود اینکه بیش از نصف دانشجویان دانشگاه آزاد بناب را دختران تشکیل می دهند اما دفتر فرهنگ اسلامی این دانشگاه سالهاست که کارشناس فرهنگی خواهران ندارد.

به نظر می رسد اگر روزی مصوبات شورای فرهنگی دانشگاه آزاد بناب خصوصاً در زمینه حجاب و عفاف اجرایی و عملی شود می توان حداقل حرکت و تکانی در چهره فرهنگی این دانشگاه مشاهده کرد که متاسفانه برای این موضوع مبهم هم جواب نیافته ایم.

پرواضح است که پسوند اسلامی دانشگاه باید جهت‌گیری سیاست‌های دانشگاه را نشان دهد بطوریکه علم باید توام با ایمان و اعتقاد همراه باشد و این نیازمند قوانین ایجابی و سلبی و اجرای آنها در هر دو عرصه است.

و همانطور که فضای علمی آموزشی، مقرراتی دارد قوانین حوزه فرهنگی دانشگاه نیز ضمن ارتقاء باید لازم الاجرا باشد.

در این بخش از گزارش روی سخن ما با سرپرست دانشگاه آزاد بناب هست که خودش به جرات اقرار می کند فکر نمی کرد روزی برسد که در این شهر خصوصاً برای دانشگاه مسئول شود.

سرپرست محترم واحد بناب ، انتظار جدی و اساسی از جنابعالی به عنوان چهره مذهبی منطقه که دغدغه دین دارید ساماندهی و تحول در وضعیت فرهنگی دانشگاه آزاد بناب بود اما اکنون اگر در خودتان این توان و هنر مدیریتی را نمی بینید که با جابجایی یک مسئول دفتر فرهنگ اسلامی در دانشگاه تحت مدیریت خود به مسائل فرهنگی دانشگاه سر و سامان بدهید و در این دوسال برای این موضوع ناکام مانده اید چرا زهر تلخ این مشکل را به کام سیستم مظلوم دانشگاه می چشانید و چرا از راهکارهای دیگر و مشاوران بهتر برای مدیریت خود در این زمینه استفاده نمی کنید؟ البته تقصیر همه این مسائل متوجه شخص شما نیست بلکه مدیران فرهنگی که جایگاه و کارآیی لازم در سیستم و محبوبیت کافی بین دانشگاهیان را ندارند باید صحنه را خالی کرده و باتوجه به فضای حاکم علیه آنها از تحمیل خودشان به مجموعه خودداری کنند.

نگارنده ضمن توصیه برادرانه مسئولین دانشگاه برای توجه و اعتنای بیشتر به مسائل فرهنگی اعلام می دارد در این زمینه جایی برای تساهل و تسامح وجود ندارد و انجام کارهای شعاری بدون بازده که فقط به درد ارائه آمار و ارقام های آبکی و پر کردن فرم های اداری می انجامد سودی نخواهد داشت .

چنانچه مسئولان و مخصوصا شورای فرهنگی دانشگاه اقدام به تدوین برنامه ی منسجم فرهنگی نمایند و در این راستا از تک صدایی پرهیز کرده و با استفاده از افراد متخصص و متعهد در حوزه ی فرهنگ از اتلاف بودجه فرهنگی که از جیب شخصی دانشجویان تأمین میشود جلوگیری شود می توان به آینده فرهنگی دانشگاه امیدوار شد.

انتظار می رود با توجه حساسیت ویژه مردم متدین و جامعه روحانیت شهرستان بناب به مسائل فرهنگی دانشگاه آزاد هرچه سریعتر با اجرایی شدن قانون جدید این دانشگاه در خصوص انتصاب یکی از اعضای هیئت علمی دانشگاه به سمت مسئولیت دفتر فرهنگ اسلامی ، روح تازه ای به بخش فرهنگی این واحد دانشگاهی دمیده شده و گره های چند ساله فرهنگی گشوده شود و در این راستا منتظر اقدامات عملی و انقلابی سرپرست واحد بناب می مانیم.

در نهایت تاکید می شود که ایجاد ساختار منطقی و پویا برای اخذ تصمیمات فرهنگی، انتصاب مدیران فرهنگی شایسته و همسو با سیستم، توجه به حضور موثر تشکل های فرهنگی و مذهبی از جمله بدیهی ترین وظایف مدیران این مراکز در عرصه فرهنگ می باشد.

خانمحمدی / خبرنگار ایرنا و ایسنا در شهرستان بناب .