با حضور معاون وزیر آموزش و پرورش؛ کلنگ احداث دو مدرسه در بناب به زمین شد

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اختصاص اعتبار 240 هزار میلیارد ریالی برای اداره مدارس کشور گفت: امسال اعتبارات خرید تجهیزات برای هنرستان های کشور با 40 درصد افزایش به 360 میلیارد ریال رسیده است.

علی زرافشان شامگاه چهارشنبه در جمع مدیران مدارس و سرگروه های آموزشی مقطع متوسطه بناب که همزمان با آغاز عملیات اجرایی بزرگترین هنرستان فنی و حرفه ای بناب برگزار شد، افزود: کیفیت بخشی آموزش و توسعه متوازن رشته های تحصیلی هنرستان ها از اولویت های این وزارتخانه است و در همین راستا باید در آموزش های مهارتی به نقطه مطلوب برسیم.

وی اظهار کرد: توسعه کیفی در بخش تجهیزات و تقویت بنیه علمی هنرجویان هنرستان ها از اولویت های کاری این وزارتخانه بوده و بودجه خاصی برای این موضوع در نظر گرفته شده است.

زرافشان درباره توسعه متوازن برای هدایت دانش آموزان به رشته های فنی و حرفه ای و کار ودانش، گفت: بنا بر آنچه در قانون برنامه پنجم توسعه آمده، موفق شدیم پوشش تحصیلی در این بخش را با شش درصد افزایش به 41 درصد برسانیم.

به گفته وی، در حال حاضر 800 هزار هنرجو در هنرستان های کشور در حال تحصیل هستند که 41 درصد از جمعیت دانش آموزان دوره متوسطه تحصیلی را تشکیل می دهند.

زرافشان، با بیان اینکه امسال 240 هزار میلیارد ریال برای اداره 105 هزار باب مدرسه در اختیار وزیر آموزش و پرورش قرار داده شده است، گفت: این مبلغ رشد 23 درصدی نسبت به سال گذشته را نشان می دهد و جدای از اعتبار حقوق مستمری فرهنگیان می باشد.

این مقام مسئول ، موضوع وضعیت معیشتی فرهنگیان را نیز دارای دو وجه درون سازمانی و برون سازمانی دانست و افزود: آنچه موجب رنجش خاطر و اعتراض فرهنگیان در این زمینه شده، وجه برون سازمانی وزارتخانه است که البته وزارت آموزش و پرورش با همکاری دولت یازدهم و به واسطه افزایش چند برابری بودجه سالانه از همه ظرفیت قانون خدمات کشوری برای تامین رفاه معلمان استفاده می کند.

زرافشان اضافه کرد: علاوه بر آن مجلس شورای اسلامی مبلغ 60 هزار میلیارد ریال هم به بودجه و درآمد وزارت آموزش و پرورش اضافه کرده که تمام دستگاه هایی که تاکنون مالیات نداده اند موظف هستند مالیات بر درآمد ارزش افزوده خود را به آموزش و پرورش بدهند و تمام شرکت های دولتی نیز یک درصد و بانک های دولتی دو درصد هزینه های غیرضروری خود را کاهش داده و به آموزش و پرورش خواهند داد.

معاون وزیر آموزش و پرورش ، برای رونق و توسعه رشته های کار دانش و فنی و حرفه ای در بناب پیشنهاد داد از ظرفیت شیفت صبح مرکز آموزش فنی و حرفه ای شهرستان کمک گرفته شود که به مهارت آموزش و افزایش رشته های جدید کمک کند و در کنار آن به تاسیس هنرستان در شهرک صنعتی هم فکری باید شود.

زرافشان در پاسخ به اعلام نیاز فرماندار بناب در خصوص تاسیس آموزشکده فنی و حرفه ای در این شهرستان، گفت: با توجه به اینکه بر اساس ماده 33 قانون برنامه پنجم توسعه، این آموزشکده ها از بدنه وزارت آموزش و پرورش جدا شده است نباید منتظر تاسیس آموزشکده در بناب باشید.

وی خاطرنشان کرد: بناب یک شهر دانشگاهی است و اکنون موج جمعیتی از آموزش و پرورش خارج شده و وارد دانشگاه ها می شوند بنابراین باید به دنبال راه اندازی رشته های کاردانی پیوسته در دانشگاه ها باشید.

زرافشان از فرماندار بناب خواست به عنوان رئیس شورای آموزش و پرورش شهرستان روسای دانشگاه ها را توجیه و موظف کند تا رشته های کاردانی فنی و حرفه ای را در دانشگاه ها راه اندازی کنند.

مدیرکل آموزش و پرورش آذربایجان شرقی هم در ادامه این نشست، گفت: این اداره کل در راستای اجرایی کردن اولویت های پنجگانه وزارتخانه و تحقق سند تحول بنیادین آموزش گام های خوبی برداشته و از نهضت کمیت گرایی به نهضت کیفیت گرایی عبور کرده است.

جعفر پاشایی اظهار کرد: اگر بخواهیم دانش آموزان پویا و کارآمد داشته باشیم باید به کیفیت گرایی توجه و تمرکز کنیم.

وی از تاسیس و راه اندازی 23 واحد پژوهش سرای دانش آموزی در سطح استان طی سال گذشته خبر داد و گفت: هم اکنون در کشور 102 واحد پژوهش سرا وجود دارد که با این حساب یک پنجم پژوهش سراهای کشور متعلق به آذربایجان شرقی می باشد.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش در سفر به بناب کلنگ آغاز عملیات اجرایی بزرگترین هنرستان فنی و حرفه ای 18 کلاسه بناب که با مشارکت 50 درصدی خیران مدرسه ساز و اداره کل نوسازی مدارس استان در زمینی به وسعت دو هکتار اجرا می شود، را به زمین زد.

همچنین عملیات اجرایی احداث مدرسه شش کلاسه خانواده مرحوم یعقوب فشنگچی نیز در این سفر آغاز شد.

ایرنا.