افت 50 درصدی ساخت‌وساز در شهرستان بناب/ انتقاد از ساخت و سازهای غیر استاندارد در خیابان های اصلی شهر

رئیس دفتر نظام مهندسی ساختمان شهرستان بناب با بیان اینکه طی دو سال گذشته ساخت و ساز در شهرستان بناب 50 درصد افت داشته است، گفت: هرگونه صدور غیرمجاز مجوز استحکام بنا توسط مهندسان ناظر تخلف حرفه‌ای و اقدام غیرقانونی است.

به گزارش بناب نیوز، محمدرضا شفیقی ظهر امروز در نشست خبری با خبرنگاران اظهار داشت: ما روی تمام طرح‌های عمرانی ساختمان نظارت کامل داریم و اجازه تخلف در روند ساخت و ساز را نمی‌دهیم، مگر اینکه کارفرمایان مخفیانه و غیرقانونی کار کنند.

وی با بیان اینکه استفاده از مصالح مرغوب و استاندارد در تمام ساخت و سازها ضروری بوده و در غیر اینصورت کارخانه تولیدکننده باید خسارت پرداخت کند؛ گفت: در همین زمینه آزمایش کیفیت بتون اجباری شده است.

شفیقی سپس از تشکیل کمیته کنترل ساختمان در شهرستان بناب خبر داد و گفت: تمام طرح‌‌های قابل اجرا در شهرستان در این کمیته بررسی و نقاط ضعف و قوت آنها شناسایی می‌شوند.

به گفته وی، سازمان‌ها و نهادهای مهم و تأثیرگذاری مانند فرمانداری، شهرداری، بنیاد مسکن، اداره استاندارد و آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک در این کمیته عضو بوده و به کیفیت طراحی و سازه طرح‌های عمرانی نظارت می‌کنند.

رئیس دفتر نظام مهندسی ساختمان بناب در توصیه‌ای از خریداران مسکن خواست در هنگام خرید ساختمان‌های بزرگ حتماً شناسنامه فنی و ملکی آن را مطالعه کرده و به کیفیت ساخت و ساز آن آگاهی پیدا کنند.

شفیقی در ادامه این گفتگوی خبری هرگونه صدور مجوز استحکام بنا توسط مهندسان ناظر را تخلف حرفه‌ای و اقدام غیرقانونی عنوان کرد و گفت: صدور این مجوز برای ساخت و سازها تنها در چارچوب مقررات ملی ساختمان دارای اعتبار است.

وی میزان ساخت و ساز ساختمان در سال‌های 91 تا 93 را که روی آنها کنترل، طراحی و نظارت مهندسی انجام گرفته 170 هزار مترمربع اعلام کرد و گفت: بین سال‌های 92 و 93 شاهد افت 50 درصدی میزان ساخت و ساز در این شهرستان بودیم! شفیقی در لابه لای صحبت‌های خود از وضعیت ترافیکی شهر بناب انتقاد کرد و خاطرنشان کرد: مسئولان مربوطه باید از هرگونه آپارتمان‌سازی و بلند مرتبه‌سازی در خیابان‌هایی که کشش ترافیک سنگین را ندارند، جلوگیری کنند.

وی تصریح کرد: ساخت و ساز در خیابان‌های اصلی شهر مانند خیابان طالقانی بدون در نظر گرفتن توسعه معابر و پیاده‌روها اقدامی غیرمعقول و غیراستاندارد بوده و تردد شهروندان را با مشکل مواجه می‌کند.

این مسئول مهندسی تأکید کرد: ما در خصوص پارکینگ ساختمان‌ها حساسیت خاصی داریم و کارفرمایان باید در این خصوص توجه بیشتری داشته باشند.

شفیقی از عضویت 460 نفر مهندس در رشته‌های مهندسی سازه، معماری، مکانیک، برق و نقشه‌برداری در این دفتر خبر داد و گفت: از این تعداد فعلاً 173 نفر با پروانه رسمی اشتغال فعالیت می‌کنند و بقیه بدون پروانه هستند.

شهرستان بناب به دلایلی از جمله عدم توجه به اصول شهرسازی، عدم تمرکززدایی از مرکز شهر، افزایش روزافزون خودروهای شخصی و عمومی، کم عرض بودن خیابان‌های اصلی و نیز عدم مسیرگشایی در سال‌های اخیر دچار گره ترافیکی در مرکز شهر شده و رفت و آمد در آن به سختی انجام می‌شود.

فارس.