غافل شدن مسئولان از خط شریانی خط دو زرینه‌رود؛ قصه تکراری ترکیدگی لوله درخط انتقال آب زرینه‌رود به تبریز

ترکیدگی لوله در خط انتقال آب زرینه‌رود به تبریز در روزهای اخیر باعث قطعی آب شرب در نقاط مختلف بناب شد که ظاهراً این مشکل حاد به یک قصه تکراری در منطقه تبدیل شده است.

به گزارش بناب نیوز، ترکیدگی لوله در خط انتقال آب زرینه‌رود به تبریز در روزهای اخیر باعث قطعی آب شرب در نقاط مختلف بناب شد که ظاهراً این مشکل حاد به یک قصه تکراری در منطقه تبدیل شده و هر از چند گاهی باید شاهد ترکیدگی لوله‌ها در مسیر این خط انتقال آب باشیم.

در منطقه «خاصبان» خط لوله انتقال آب زرینه‌رود به تبریز که طول آن 180 کیلومتر از شهرستان میاندوآب است، لوله‌ها دچار ترکیدگی شده بود.

با اینکه لوله‌های خط انتقال آب زرینه رود به تبریز در سال‌های اخیر برای چندمین بار است که دچار ترکیدگی شده و موجب قطع آب شرب در بناب و چندین شهر واقع در مسیر انتقال این خط برای چند روز متوالی می‌شود، اما آنچه حائز اهمیت است عدم اطلاع رسانی در مورد چند و چون قضیه و حتی یک عذرخواهی کوچک از مردم به خاطر قطعی چندین روزه آب شرب از ناحیه مسئولان است.

با این اوصاف، ترکیدگی لوله‌ها در خط انتقال آب زرینه‌رود که چندین بار تکرار شده و مردم منطقه را با چالشی بسیار جدی مواجه کرده است، اجرای پروژه خط دوم انتقال آب را بیش از پیش ضروری می‌کند.

اگر چه با وجود تصویب احداث خط دوم انتقال آب زرینه‌رود به تبریز در آغاز سفرهای استانی دولت نهم و گنجاندن آن در مصوبات این سفرها تاکنون به مرحله اجرا نرسیده و در همان سطح تصویب مانده است.

پر واضح است که خط لوله انتقال آب زرینه‌رود شریان حیاتی منطقه محسوب می‌شود و هرگونه اختلال در عملکرد آن پیامدهای ناگواری را برای منطقه و مردم به بار خواهد آورد.

زیرا این خط علاوه بر تأمین 60 درصد نیاز کلانشهر تبریز 40 درصد نیاز شهرستان‌های میاندوآب، ملکان، بناب، آذرشهر، ایلخچی، گوگان و شبستر را نیز تأمین می‌کند.

مضاف بر آن، این خط لوله انتقال آب گردش بخش عظیمی از چرخه صنعتی و تولیدی آذربایجان شرقی را برعهده دارد.

بطوری که حیات اقتصادی نیروگاه‌های حرارتی تبریز و سهند بناب، پتروشیمی تبریز، شهرک‌های صنعتی استان و چندین طرح دیگر وابستگی مستقیم به آن دارند و در صورت قطعی آب در این خط لوله فعالیت این مراکز مهم غیرممکن خواهد بود.

بنابراین و با توجه به اینکه خط لوله انتقال آب از زرینه رود به تبریز نقشی اساسی و بی‌بدیل را در تأمین آب این کلانشهر و شهرهای واقع در مسیر خط دارد، جا دارد مسئولان در خصوص احداث خط دوم این انتقال اقدامات لازم را انجام دهند و در اجرای این پروژه مهم و حیاتی تسریع نمایند.

ناگفته نماند که بر اساس اظهار نظر کارشناسان، استاندارد عمر لوله‌های آبرسانی مورد استفاده در این پروژه 30 سال پیش‌بینی شده بود اما با اتفاقاتی که در خط لوله انتقال آب زرینه رود آغاز شده و ترکیدگی پی درپی لوله‌ها این موضوع جای بحث زیادی دارد.

شهرستان بناب در 120 کیلومتری جنوب تبریز واقع شده و این شهرستان عمده آب شرب مورد نیاز خود را از طریق خط لوله انتقال آب زرینه رود به تبریز تأمین می‌کند.

فارس.