مردم ملکان در آستانه فروش محصول انگور خود نگران بازار فروش هستند

کمتر از یک ماه دیگر فصل برداشت انگور از 11 هزار هکتار از باغات شهرستان ملکان آغاز می شود و چند هزار خانوار شهری و روستایی در سه شهر و بیش از 80 روستای منطقه از 15 شهریور تا 15 مهرماه حاصل دسترنج 9 ماهه خود را خواهند چید.

به گزارش بناب نیوز، شغل اصلی و بزرگترین منبع درآمدی بیش از 80 درصد جمعیت ملکان تاکداری است و سالیانه بیش از 250 هزار تن انگور از حدود 11 هزار هکتار از باغات انگور این شهرستان تولید می شود که 95 درصد آن به کشمش کالیفرنی و تیزابی تبدیل و به کشورهای اروپایی و حاشیه خلیج فارس صادر می شود.

شهرستان ملکان که به شهر الهه انگور مشهور است و شیرینی 13 نوع انگور و همچنین کیفیت بالای کشمش این شهرستان در سطح کشور و حتی فراتر از مرزهای کشور نیز زبانزد می باشد، به لحاظ تولید 65 درصد انگور استان و هفت درصد انگور کشور مقام نخست در استان آذربایجان شرقی و مقام دوم در کشور را به خود اختصاص داده است.

با این اوصاف متاسفانه به علت بی برنامگی و عدم بازار یابی به موقع دستگاه‌های متولی استان و شهرستان ملکان متاسفانه حاصل دسترنج تاکداران این شهرستان مفت و مجانی به دست دلالان و واسطه های بومی و غیربومی می افتد! خرید تضمینی انگور توسط جهادکشاورزی و تعاون روستایی و سایر دستگاه های مربوطه صورت نمی گیرد و هیچ نظارتی هم از سوی ادارات صنعت،معدن و تجارت و جهادکشاورزی ملکان در خصوص قیمت های خریداری شده در میدان خشکبار و کشمش ملکان وجود ندارد و به گفته برخی از باغداران، از این رو دلالان کشمش، باغداران زحمت کش را به قیمت های دلخواه که حتی کفاف هزینه های جانبی را هم نمی کند خریداری می کنند! اکثر باغدارانی هم که از طبقه محروم و ضعیف جامعه هستند به علت دیونی که به بانک ها و بازار دارند بالاجبار مجبورند محصول و حاصل دسترنج یکساله خود را به قیمت های دلخواه دلالان بفروشند و به خانه برگردند.

مدیر جهادکشاورزی ملکان در خصوص برنامه های این اداره در زمینه بازاریابی گفت: فعلا جهادکشاورزی ملکان برنامه ای در خصوص بازاریابی ندارد ولی در صورتی که قیمت کشمش پایین تر برود به روال سال گذشته از تجار روسیه جهت خرید انگور دعوت به عمل خواهیم آورد.

صیادی خرید تضمینی انگور را یکی دیگر از برنامه های جهادکشاورزی ملکان اعلام کرد و گفت: در صورت افت بازار تلاش خواهیم کرد از طریق سازمان تعاون روستایی نیز جهت خرید تضمینی این محصول اقدام کنیم.

وی در خصوص نظارت بر بازار خرید و فروش کشمش و سم و شیره هم اظهار کرد: در خصوص نظارت بر بازار و قیمت ها جهادکشاورزی دخالتی ندارد و این مهم وظیفه اداره صنعت،معدن و تجارت می باشد.

رئیس اداره صنعت،معدن و تجارت ملکان هم با انداختن وظیفه نظارت بر دوش جهادکشاورزی گفت: البته اگر تخلفی صنفی صورت بگیرد این اداره وارد عمل می شود.

علی بیگ زاده در خصوص نظارت بر قیمت بازار سم فروشان نیز اظهار کرد: در صورت گرانفروشی اداره صنعت،معدن و تجارت ملکان برخورد شدیدی خواهد کرد و شهروندان در صورت مشاهده گرانفروشی با شماره تلفن 124 تماس بگیرند.

رئیس اتحادیه خشکبار ملکان هم با بیان اینکه این اتحادیه عملکرد و نظارتی در میدان خشکبار ملکان ندارد، نظارت بر قیمت های خرید کشمش در میدان را وظیفه این اتحادیه ندانست و اظهار کرد: قیمت کشمش بر اساس کشش بازار و قیمت های جهانی و دلار تعیین می شود.

غلامرضا عباسی افزود: به طور مثال قبل از عید نوروز 94 هر کیلو کشمش را به قیمت 75 هزار ریال خریداری کرده ام ولی الان قیمت روز به 60 هزار ریال افت کرده است.

وی از فعالیت 150 واحد خرید کشمش در میدان خشکبار ملکان خبر داد و گفت: وجود و فعالیت این میدان به علت راه اندازی رقابت به نفع باغداران می باشد چرا که اگر این میدان نبود باغدار مجبور بود کشمش را به قیمت دلخواه صاحبان کارخانجات بفروشند.

عباسی، ارزش افزوده را یکی از مشکلات صاحبان کارخانجات سبزه پاک کنی منطقه دانست و یادآور شد: به طور مثال برای 20 تن کشمش که حدود 20 الی 30 میلیون ریال سود دارد باید 160 میلیون ریال و بعضاً 180 میلیون ریال بابت ارزش افزوده پرداخت کرد که این باعث متضرر شدن صاحبان کارخانجات منطقه می شود.

آنچه از سخنان مسئولین برداشت می شود این است که امسال نیز همچون سال های گذشته، برنامه ای از سوی مسئولین مربوطه شهرستان ملکان جهت بازاریابی در سطح ملی و بین المللی و یا خرید تضمینی محصول انگور و نیز نظارت بر خرید و فروش این طلای باارزش منطقه وجود ندارد .

به هر حال مردم زحمت کش و بخصوص باغداران ملکانی امیدوارند تا وقت باقیست دستگاه های متولی بخصوص فرمانداری، اداره جهادکشاورزی،اداره صنعت،معدن و تجارت و تعاون روستایی استان و شهرستان به فکر برنامه ریزی در خصوص بازاریابی در سطح ملی و بین المللی، خرید تضمینی و نظارت بر قیمت های خریداری شده توسط صاحبان کارخانجات و دلالان باشند.

خبرنگار خبرگزاری ایسنا در شهرستان ملکان - سیاوش عینالو.