به بهانه برگزاری هفدهمین دوره همایش بناب شهر دوچرخه؛ گفتگو با رییس هیات دوچرخه سواری بناب

برگزاری همایش دوچرخه سواری «بناب شهر دوچرخه» را بهانه ای قرار داده ایم تا گفتگویی با مرتضی فرزان، رییس هیات دوچرخه سواری بناب داشته باشیم.

در این گفتگو از وی درباره هیات دوچرخه سواری و برنامه های گذشته و آینده آن و همچنین مسایل و مشکلات این ورزش پرسیده ایم … جناب آقای مرتضی فرزان از اینکه وقت خودتان را در اختیار ما قرار داده اید از شما متشکریم.

خوشبختانه اخیراً هیات دوچرخه سواری بناب بسیار فعال است و اثرات این فعالیت ها در سطح شهر بناب کاملا مشهود می باشد.

لطفا بفرمایید این هیات کار خود را چه زمانی و چگونه آغاز نموده است.

بنده از ابتدای سال ۱۳۹۲ بعنوان رئیس هیات دوچرخه سواری بناب انتخاب شده ام.

در خصوص فعالیتهایی که تا کنون انجام داده اید بفرمایید.

سعی کردیم با برپایی یک سری برنامه های عمومی دوچرخه سواری برای سنین مختلف، استفاده از دوچرخه را رنگ و بوی جدیدی بدهیم.

با توجه به سابقه دیرینه این وسیله در بناب تلاش نمودیم علاقه مردم بناب برای استفاده از دوچرخه را به سوی استفاده از وسایل مدرن روز این رشته ورزشی سوق دهیم، این قضیه باعث گردید، قشر جوان و میانسال که از این وسیله دور مانده بودن نیز به جمع ما بپیوندند و همینطور ما سعی کردیم با برپایی برنامه هایی در دل طبیعت اشتیاق علاقه مندان را زیاد نماییم.

در حال حاضر همه روزه بخصوص روزهای تعطیل گروه های مختلفی از دوچرخه سواران مجهز به وسایل مخصوص این رشته از قبیل کلاه ایمنی به مسیرهای گوناگونی از قبیل منطقه قره قوشون، سددوش، روستاهای توتاخانه وصور که در اطراف شهرستان بناب قرار دارند جهت دوچرخه سواری اقدام می نمایند.

برپایی یک سری مسابقات گوناگون مابین جوانان دوچرخه سوار بناب و شهرهای همجوار و همینطور ارسال تیم های جاده و کوهستان به مسابقات استانی، از دیگر فعالیتهایی است که میتوان نامبرد.

چه برنامه هایی برای آینده دارید؟ با تمام قوا برنامه های قبلی هیات را ادامه خواهیم داد و همینطور در نظر داریم با دعوت از مربیان سرشناس این رشته، سطح دانش دوچرخه سوارن مان را در خصوص این ورزش ارتقاء دهیم و همینطور قصد داریم تیم های جاده و کوهستان مان را که در ابتدای راه هستند را تقویت نماییم.

چه کسانی می توانند وارد هیات دوچرخه سواری شوند؟ آیا صرفا علاقه به دوچرخه سواری کافیست یا شرایط دیگری هم دارد؟ کدام گروه های سنی می توانند وارد شوند؟ برای ورود افراد به هیات دوچرخه سواری هیچ محدودیت وجود ندارد.

بهترین سن برای شروع ۱۲ سال می باشد.

قابل ذکر است در حال حاضر ما در گروههای خود از ۱۲ سال الی ۷۰ سال دوچرخه سوار داریم.

اگر کسی قصد داشته باشد این ورزش را آغاز نماید، از کجا باید شروع کند و چه تجهیزاتی باید تهیه کند؟ یکی از بزرگترین مزیتهای این ورزش آزاد و رها بودن آن می باشد بعبارت دیگر محدود به یک مکان خاصی نمی باشد و هر کسی نسبت به امکانات و موقعیت خود میتواند این ورزش را انجام دهد.

البته قابل ذکر است رشته خاصی از این ورزش نیازمند مکانهای خاص میباشد ولی در حالت کلی با یک دوچرخه معمولی به اضافه تجهیزات مربوطه (برای شروع کلاه ایمنی و دستکش جهت ادامه کار بصورت حرفه ای نیازمند لباس، کفش، عینک) می توان اقدام به دوچرخه سواری نمود.

پیشنهاد ما برای دوستان تازه وارد این است که حتما جهت ارتقا دانش خود در این خصوص به گروههای موجود بپیوندند.

احتمالا در حال حاضر بسیاری از نوجوانان شهرمان قصد خرید دوچرخه دارند.

اما همانگونه که می دانیم، خرید دوچرخه هم مانند خرید هر کالای دیگری نیاز به یک سری اطلاعات فنی دارد.

آیا در بناب مرجعی وجود دارد که بتوان از آن مرجع این اطلاعات را کسب کرد؟ در خصوص اطلاعات فنی جهت خرید دوچرخه در نظر داریم در بخش هیات دوچرخه سواری سایت بناب شهر دوچرخه مطالب آموزنده ای قرار دهیم.

بناب با نام «شهر دوچرخه» معروف شده است.

آیا به نظر شما در بناب زیرساخت های لازم برای گسترش ورزش دوچرخه سواری فراهم میباشد؟ متاسفانه در این خصوص هیچ چیزی نداریم و هر چی داریم خدادای هست.

تنها مسیرهای موجود برای تمرین دوستان دوچرخه سوار ما منطقه قره قوشون و مسیر روستای صورمیباشد که آنهم مناسب برای تمام رشته ها نیست.

البته با پیشنهادهایی که به شهرداری محترم شهر شده است قرار است چند مسیر ویژه جهت تردد دوچرخه در برخی از نقاط شهر و همینطور ایستگاههایی جهت ارائه دوچرخه های شهری به شهروندان جهت تردد در داخل شهر و همینطور استفاده در پارک ها برای تفریح خانواده ها، تعبیه گردد.

ما انتظار داشتیم هیات دوچرخه سواری با توجه به اهداف و آرمانهایی که دارد، با همکاری اداره ورزش و جوانان، تسهیلاتی برای خرید دوچرخه به علاقمندان ارایه نماید.

ولی این انتظار ما برآورده نشد.

آیا برنامه هایی برای آینده در این رابطه ندارید؟ با توجه به امکانات فعلی هیات دوچرخه سواری و همینطور اداره ورزش و جوانان چنین امکانی برایمان نیست.

ولی در نظر داریم با ارگانها و سازمانهای دولتی مکاتباتی انجام دهیم و مسولین مربوطه را در خصوص اعطای تسهیلات به کارمندان خود جهت تهیه دوچرخه توجیه و راهنمایی نماییم.

در پایان اگر مطلبی از قلم افتاده بفرمایید.

با توجه به علاقه شدید مردم بناب به این وسیله امیدوارم روزی برسد که در روزهای مشخصی از سال در خیابان ها و معابر شهرمان تنها وسیله حمل و نقلی که دیده میشود، فقط دوچرخه باشد.

آرزوی سلامتی روز افزون برای تمامی همشهریان و تشکر ویژه از شما و دوستانتان بابت این مصاحبه دارم.

ما هم از شما متشکریم.

// مصاحبه از حسین خاکزاد.