کم آبی دریاچه ارومیه تالاب بین‌المللی قره‌قشلاق بناب را تهدید می‌کند

مسئول دفتر حفاظت از تالاب های ایران در آذربایجان شرقی از کاهش شدید سطح ارتفاع آب دریاچه ارومیه و تأثیر آن بر تالاب «قره قشلاق» بناب خبر داد.

علی نجفی عصر امروز در حاشیه برگزاری کارگاه نهایی تدوین طرح مدیریت تالاب بین‌المللی «قره‌قشلاق» بناب در خصوص آخرین وضعیت دریاچه ارومیه اظهار کرد: از سال 74 که بیشترین بارش را در این دریاچه شاهد بودیم، با گذشت زمان و کاهش نزولی میزان بارش امروز با سطح ارتفاع یک هزار و 271متر در پایین‌ترین حد خود در قرن اخیر قرار دارد.

وی افزود: وضعیت بحرانی دریاچه ارومیه، تمام ساکنان حاشیه این دریاچه و مدیران استان‌های اطراف را مکلف می‌کند در مدیریت منابع آب و نحوه حفاظت از این سیستم منحصر به فرد تلاش کنند.

نجفی با بیان اینکه دریاچه ارومیه با بالاترین درجه حفاظتی«پارک ملی» محسوب می‌شود، افزود: تالاب قره‌قشلاق بزرگ‌ترین تالاب اقماری در حوزه دریاچه ارومیه است که هر اتفاقی در دریاچه این تالاب را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

وی اظهار کرد: با پسروی نسبتاً زیاد آب دریاچه ارومیه در سمت شرقی آن به طرف تالاب «قره‌قشلاق» میزان شوری زمین‌های منطقه افزایش یافته و کمبود منابع آب، زندگی در اطراف تالاب را تحت تأثیر منفی قرار داده است و جانوران موجود در تالاب را تهدید می‌کند.

نجفی ادامه داد: اما با نهایی شدن سند مدیریت جامع تالاب و اجرایی شدن آن تا دو ماه آینده، تکلیف تالاب در خصوص نحوه تأمین منابع آب و نحوه مدیریت تالاب مشخص شده و علاوه برآن، درجه حفاظتی تالاب هم بالاتر می‌رود.

مسئول دفتر حفاظت از تالاب‌های ایران گفت: دریاچه ارومیه و تالاب‌های اقماری آن به‌ عنوان یکی از سایت‌های نمونه طرح حفاظت از تالاب‌های ایران با مشارکت سازمان حفاظت محیط زیست و برنامه عمران سازمان ملل انتخاب شده ‌است و هدف این طرح کاهش تهدیدات عمده پیشروی این منطقه تالابی حفاظت‌ شده از طریق استقرار مدیریت اکوسیستمی با استفاده از یک برنامه جامع مدیریتی است.

تالاب « قره قشلاق» بناب به دلیل زیبایی و تنوع گونه‌های جانوری وگیاهی به عروس تالاب‌های شمال‌غرب کشورشهرت یافته است.

جاذبه‌های طبیعی بکرو دست نخورده و تنوع گونه‌های گیاهی، جانوری شامل آبزیان، پرندگان مهاجر و گرازهای پا کوتاه از جمله ویژگی‌های شناسنامه‌ای تالاب قره قشلاق هستند که جایگاه این زیست بوم را در بین میراث زیستی کشور تحکیم کرده‌اند.

تالاب و منطقه شکار ممنوع قره قشلاق با 48 هزار هکتار مساحت در بین رودخانه‌های دایمی «صوفی‌چای» و زرینه رود و در حاشیه جنوبی پارک ملی دریاچه ارومیه در جنوب استان آذربایجان شرقی حد فاصل شهرستان‌های بناب و میاندوآب واقع شده است.

تالاب قره قشلاق هر سال در فصل سرما، مامن هزاران پرنده مهاجر است که از دور دست‌ها به ویژه سرمای کشنده سیبری با خاطره خوش میزبانی سال‌های متمادی به این منطقه مهاجرت می‌کنند.

از این رو رقص فلامینگوها و درناها در آغاز سال شمسی همواره نوید زندگی و بهار را به منطقه هدیه می‌کند.