یک امتیاز ویژه، یک تبعیض ویژه !!

صحبت از فرمانداری ویژه است، عنوانی که بعضی ها دارند، بعضی ها ندارند اما به دنبالش هستند و بعضی ها ندارند و برایشان مهم هم نیست ! آیا شما هم میخواهید ؟ شرمنده ایم، چون مسئولین محترم در خواب تشریف دارند !! قبل از بیان بحث اصلی بهتر است به دو موضوع اشاره کنیم، موضوع اول اینکه آیا طرح اعطای فرمانداری ویژه به برخی شهرستان های کشور عزیزمان مفید بوده است ؟ در پاسخ باید گفت مسئله دیگری مهمتر از مفید بودن است ! متاسفانه این مسئله باعث ایجاد اختلافاتی در بین اقوام و شهرستان های مختلف شده است، تقریبا در همه استان های کشور از جمله استان آذربایجان شرقی همیشه در مورد این موضوع بحث هایی جریان داشته و دارد، اگر گشت و گذاری در دهکده جهانی بکنید متوجه میشوید که حتی بعضی اوقات این بحث ها به توهین به مردم دیگر شهرستان ها هم رسیده است، هیچ میدانید بعضی ها که عنوان فرمانداری ویژه را دارند اینگونه میپندارند که اولین قدم برای استان شدن را برداشته اند !! جالب اینجاست که بعضی افراد نا آگاه سخن آنها را جدی گرفته و به این ترتیب شایعه ای به راه می افتد، واقعا این افراد فکر نکرده اند که اگر اینگونه باشد، باید هر استان کشور به چندین استان تقسیم شود ؟ و سوال اصلی اینکه : آیا اهداف این طرح ارزش به وجود آمدن این همه اختلاف در کشور را دارد ؟ اما موضوع مهم دوم، در حال حاضر عنوان فرمانداری ویژه به شهرستان هایی اعطا میشود که حداقل دو مورد از شاخص های زیر را داشته باشند : الف- جمعیت شهرستان 250 هزار نفر ب -  جمعیت مرکز شهرستان 125 هزار نفر ج -   فاصله شهرستان از مرکز استان 125 کیلومتر اولا آیا این شرایط و شاخص ها درست انتخاب شده اند ؟ آیا کم یا زیاد بودن کارهای ادارات یک شهرستان به جمعیت وابسته است ؟  به عنوان مثال آیا کار ادارۀ بازرگانی بناب که در سال گذشته تنها ارزش صادرات خشکبار آن به 100 میلیون دلار می رسد و افتخاراتی مانند بزرگترین صادر کننده کشمش در کشور را دارد (صادرات کشمش به 40 کشور) بیشتر است یا ادارۀ شهرستانی که جمعیتش زیاد است ولی مردم آن برای کار به شهرهایی مثل بناب می آیند ؟ دوما، یعنی از نظر تعیین کنندگان این شروط، اگر کار ادارات یک شهرستان زیاد باشد اما به مرکز استان نزدیک باشد، دیگر اشکالی ندارد که پی در پی به مرکز استان مراجعه کنند ؟ و چندین آیا و چرای دیگر.

جدای از درست یا اشتباه بودن شرایط فوق، اگر نگاهی به شهرستان هایی که فرمانداری ویژه شده اند بیاندازیم، متوجه میشویم که اکثر آنها دارای شرایط بیان شده نبوده اند، به عنوان مثال میتوان از شهرستان طبس نام برد، بر اساس اطلاعات سایت «ویکیپدیا» جمعیت این شهرستان در سال 85 برابر با 63 هزار نفر و جمعیت شهر طبس 30 هزار نفر بوده، پس امکان ندارد این شهرستان دارای شرایط الف و ب بوده باشد، اما دولت این امتیاز را به طبس داده است.

و اما بناب، همانطور که گفتیم و خودتان هم میدانید بناب بیشتر از خیلی از شهرستان های دیگر که فرمانداری ویژه شده اند و یا به دنبال آن هستند نیاز و حق کسب این امتیاز را دارد، دارا بودن سه شرطی که بیان شد مهم نیست، مهم نیاز شهرستان و جلب نظر هیئت دولت است، اما آیا مسئولین بناب به دنبال این موضوع هستند ؟ فرماندار شهرستانمان مدتها پیش فقط یک اشارۀ کوچک به این موضوع کرده اند و دیگر هیچ، انگار ایشان فقط شهرداری و شورای شهر را میبینند که در هر نشست و مراسمی دربارۀ آنها سخنوری میکنند !! این در حالیست که در بعضی شهرستان ها برای کسب این عنوان تومار امضا میکنند، وقتی خبری از سفر رئیس جمهور به استان میشود برای درخواست این موضوع آماده میشوند و برنامه ریزی میکنند، آیا مسئولین در خواب زمستانی به سر میبرند ؟ بیدارشان کنید ای مردم غیور بناب، که تابستان است و زمان جنب و جوش، مردم بناب تا کی باید نظاره گر کمکاری مسئولین باشند ؟؟؟ (در انتها باید امیدوار باشیم که دولت مردان کشورمان به اشتباه بودن این طرح پی برده و آن را لغو کنند، به نظر میرسد آسیب هایی که این طرح به جامعه وارد میکند بیشتر از فواید آن است) احمدزاده اصل.