هنوز مرغان دریاچه شهرم نفس می‌کشند

در حالی که خبر مرگ پرندگان در دریاچه ارومیه به گوش می‌رسد و علت مرگ پرندگان در حوزه دریاچه ارومیه در حال بررسی است، اما تاکنون هیچ موردی از مرگ و میر پرندگان در حوزه دریاچه ارومیه در محدوده آذربایجان شرقی گزارش نشده و خوشحالم که هنوز مرغان دریاچه شهرم نفس می‌کشند.

 در گذشته صدها هزار پرنده به این دریاچه مهاجرت می‌کردند و با مهاجرتشان ارومیه را جانی دوباره می‌بخشیدند، اما خشکسالی سبب شده تا ارومیه جایگاه بین‌المللی خود را از دست بدهد و از سوی دیگر پرندگان نیز حتی برای مرثیه‌خوانی به ارومیه بازنگردند.

پرندگان به تدریج احساس کردند که دریاچه ارومیه دیگر برایشان آرامشی نخواهد داشت، ‌آنها فهمیدند که حتی برای یک لحظه هم نمی‌توانند برای دیدن این دریاچه کهن و اساطیری بازگردند هر چند که پلیکان‌ها نیز از این قاعده مستثنی نبودند.

پرواز پرنده‌های بی‌خبر از همه‌جا پس از بازی و شیطنت وقتی روی دریاچه ارومیه می‌نشینند، نمک‌ پر و بالشان را می‌گیرد و نمی‌توانند پرواز کنند، پرنده‌ها باز هم با تمام توانشان بال می‌زنند اما نمی‌توانند از دریاچه ارومیه جدا شوند، گویی به زمین چسبیده‌اند، گویی یکباره متوجه می‌شوند که مرگ گریبانشان را گرفته است.

این توصیف یکی از دوستداران محیط زیست است که به طور اتفاقی شاهد مرگ یکی از پرندگان مهاجر به دریاچه ارومیه بوده است.

در روزهای گذشته خبری مبنی بر تلف شدن تعدادی پرنده از گونه‌های مختلف در اطراف دریاچه ارومیه منتشر شد در این زمینه امروز در گفت‌وگو‌یی با حمید قاسمی مدیرکل محیط زیست استان آذربایجان شرقی انجام دادیم.

وی با بیان اینکه در روزهای گذشته خبر مرگ و میر پرندگان در حوزه دریاچه ارومیه منتشر شده است، گفت: سواحل شرقی دریاچه ارومیه تحت پوشش این اداره کل است و با توجه به بررسی‌های انجام شده توسط ادارات محیط زیست شهرستان‌های حوزه دریاچه ارومیه از جمله عجب‌شیر و بناب خبری مبنی بر تلف شدن پرنده‌‌ای گزارش نشده و در حوزه دریاچه ارومیه در محدوده استان آذربایجان غربی بوده است.

قاسمی با بیان اینکه هنوز علت قطعی تلف شدن پرندگان در حوزه دریاچه ارومیه مشخص نشده است، افزود: علت این حادثه در دست پیگیری بوده و محیط زیست آذربایجان‌غربی با همکاری ادارات دامپزشکی و ادارات دیگر در حال بررسی این موضوع هستند.

براساس این گزارش، از هفته‌های گذشته تعدادی از پرندگان کوچک جثه که به علت تامین غذا به آبگیری نزدیک دریاچه ارومیه در استان آذربایجان‌غربی فرود آمده بودند، به تدریج در حال تلف شدن هستند.

تاکنون رئیس اداره نظارت بر حیات وحش حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی یک هزار و 500 تا دو هزار قطعه از این پرندگان تلف شده و تعداد زیادی نیز نیمه جان هستند.

دریاچه ارومیه به عنوان دومین دریاچه آب شور جهان در سال‌های گذشته با خشکی مواجه شده بطوریکه دیگه این‌روزها ارومیه به نمک نشسته، بوی نامطبوع، مرگ مرغان دریایی و پرندگان را فراری داده است، شوره‌زار سفید رنگ تن‌پوش ارومیه شده و او را برای رفتن به آغوش مرگ آماده می‌کند.

دریاچه ارومیه به دلیل داشتن ارزش‌های اکولوژیک و منحصر به فرد، در سال 1346 براساس مصوبه شماره یک شورای عالی حفاظت محیط زیست کشور، به عنوان منطقه حفاظت شده و طبق مصوبه شماره 63 شورای عالی در سال 1354 به عنوان پارک ملی ارتقا یافت.

همچنین در سال 1356 براساس مصوبات MAB (انسان و کره مسکون) به عنوان یکی از مناطق بین‌المللی ذخیره‌گاه‌های زیست کره در سطح جهان به ثبت رسیده است.

این دریاچه با تمام جزایر آن در سال 1354 به عنوان یکی از تالاب‌های بین‌المللی در کنوانسیون رامسر ثبت و از طرف موسسه بین‌المللی تالاب‌ها به عنوان یکی از مهم‌ترین مناطق مهم پرندگان انتخاب شد.

در این دریاچه در حال حاضر 27 گونه پستاندار، 212 گونه پرنده، 41 گونه خزنده، هفت گونه دوزیست و 26 گونه ماهی زیست می‌کند.

دریاچه ارومیه دارای 102 جزیره است که همه آن‌ها از سوی سازمان یونسکو به عنوان ذخیره‌گاه طبیعی جهان به ثبت رسیده است.

دریاچه ارومیه از نظر سطح آب‌های آزاد، بیستمین دریاچه جهان از لحاظ وسعت و شورترین بعد از بحرالمیت محسوب می‌شود.

طول دریاچه از 130 تا 146 کیلومتر و عرض آن از 58 کیلومتر تا 15کیلومتر (بین کوه زنبیل و جزیره اسلامی) متغیر است.

حجم آب دریاچه ارومیه در مساحت 5 هزار و 822 کیلومتر مربع و با عمیق متوسط 5.

4 متر بالغ بر 31 میلیارد مترمکعب برآورد شده است.

حوزه آبر‌یز دریاچه ارومیه دارای 52 هزار و 47 کیلومتر مربع بوده که در استان‌های آذربایجان غربی، شرقی، کردستان و قسمت بسیار کمی نیز در کشور ترکیه است.

اما این زیست‌بوم با تمام دار و ندارش رو به نابودی است با توجه به اینکه نخستین مصوبه دولت تدبیر و امید در رابطه با احیای دریاچه ارومیه بوده اما تا به امروز اقدام محسوسی مشاهده نمی‌شود و مسئولان امر معتقدند هستند کارهای اجرای احیای دریاچه ارومیه در سال‌های بعد خودش را نشان خواهد داد.

با وجود این امر این دریاچه هر روز که می‌گذرد با مشکلات جدیدی روبه رو می‌شود.

فارس .