بکوشش محقق بنابی: دستگاه دیجیتال سنجش زاویه و چرخش گردن ساخته شد

محققان ایرانی موفق شدند دستگاه دیجیتال سنجش زاویه و چرخش گردن را برای افراد مبتلا به عارضه‌های گردن تولید کنند.

به گزارش بناب نیوز، جعفر آقازاده محقق بنابی گفت: گردن درد در بین اقشار مختلف جامعه مشکل شایعی است و هزینه‌های اقتصادی بالایی را به همراه دارد به گونه‌ای که 70درصد از جمعیت عمومی در دوره‌ای از طول زندگی خود دچار این عارضه یا اختلال عملکردی وابسته به آن می‌شوند و این مسئله می‌تواند کارایی انجام فعالیت‌های روز مره و کیفیت زندگی و کیفیت کاری این افراد را کاهش دهد.

وی با بیان اینکه تشخیص علت درد گردن یکی از عوامل کلیدی درمان است، افزود: در بسیاری از مواقع استرس‌های شغلی منجر به سندرم‌های استفاده بیش از حد و مشکلات گردن می‌شود به طوری که شیوع اختلالات گردن و شانه در کارمندان بیش از 57 درصد اعلام شده است.

در جامعه ایران با توجه به شرایط شغلی و استفاده طولانی مدت از کامپیوتر بویژه در بانوان رایج شده است و بسیاری از این افراد از گردن درد رنج می‌برند.

آقازاده ادامه داد: از عوامل تاثیر گذار در این افراد وضعیت نامطلوب زاویه سر نسبت به گردن یا عواملی از قبیل سابقه کاری و سن و ساعات کاری راه کار مهم در زمینه پیشگیری و درمان گردن درد است و به همین دلیل ارزیابی مشکلات و ناهنجاری‌های گردن اهمیت بارز و آشکاری دارد.

این محقق ایرانی اظهار داشت: درهنگام استفاده از دستگاه سنجش یا شیب‌سنج‌های مستقل جای‌گذاری دقیق و تکرارپذیری 100 درصد در اندازه‌گیری‌ها تقریباً غیر ممکن است چرا که درمان‌گر برای اندازه‌گیری‌های مختلف مجبور به تنظیم مجدد مکان دستگاه اندازه‌گیری است اما در طراحی فوق به دلیل ثابت بودن مکان سنسورهای زاویه‌سنج بر روی سر، دقت و تکرارپذیری بسیار بالایی را شاهد هستیم.

وی با اشاره به قابلیت‌های دستگاه دیجیتال سنجش زاویه و چرخش گردن گفت: این دستگاه قادر به ‌اندازه گیری‌های مختلف نظیر فلکشن و اکستنشن قسمت خلفی اکسیپیتال، فلکشن و اکستنشن گردن و فلکشن جانبی (لترال) و روتیشن گردن است.

آقازاده اضافه کرد: همچنین در رابطه با مزایای این دستگاه می‌توان به جایگیری راحت و ایمن مانند جایگیری عینک بر روی سر اشاره کرد.

این محقق ایرانی عنوان کرد: در هنگام استفاده از این طراحی دستان درمانگر برای راهنمایی و کنترل حرکات بیمار آزاد است، جای‌گیری دستگاه بر روی گوش‌ها و بینی باعث کاهش 10 درصدی خطای جای‌گذاری نسبت به شیب‌سنج‌های مستقل (دستی) می‌شود.

وی گفت: این دستگاه نیاز مبرم مراکز درمانی و کیلنیک‌های فیزیوتراپی است و در صورت تولید انبوه با قیمت بسیار پایین عرضه می‌شود.

طراحی و ساخت دستگاه دیجیتال سنجش زاویه و چرخش گردن از سوی جعفر آقازاده و الهام اسمعیل زاده صورت گرفته است.

فارس.