حصارکشی قبرستان تاریخی زوارق بناب توسط اهالی فرهنگ دوست روستا

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان‌شرقی گفت: اهالی روستای زوارق زیر نظر این اداره کل اقدام به حصارکشی و فنس کشی قبرستان تاریخی روستای زوارق کردند.

  به گزارش بناب نیوز، فرزین حق‌پرست اظهار داشت: بر اساس مذاکرات صورت گرفته با اهالی روستای زوارق و با توجه به علاقه‌مندی روستاییان به حفظ و نگهداری از گور دخمه‌ها و قبرستان تاریخی زوارق، حصارکشی و فنس‌کشی این قبرستان تاریخی زیر نظر اداره کل میراث فرهنگی استان به طور کامل اجرا شد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان‌شرقی افزود: انجام عملیات مزبور با صرف هزینه‌ای بالغ بر یک میلیارد و  200 میلیون ریال صورت گرفت که تماما توسط اهالی فرهنگ دوست روستای زوارق تأمین شده بود.

حق‌پرست با بیان اینکه این گورستان با شماره ثبتی 3092 در فهرست آثار ملی قرار دارد، قدمت قبرستان را متعلق به دوران ایلخانی و صفوی عنوان کرد.

وی خاطرنشان کرد: این قبرستان دارای دو گور دخمه اسرارآمیز با طاق گهواره‌ای و سنگ مزارهای منقوش و کتیبه‌دار مستطیلی شکل و صندوقی با مساحت بیش از 40 هزار متر مربع است.

حق‌پرست گور دخمه‌های این قبرستان را جزو اسرار آمیزترین قسمت‌های قبرستان عنوان کرد و افزود: تا به حال هیچ یک از محققان موفق به ارائه پاسخی در خصوص آئین مردم در آن برهه از تاریخ و نوع دفن مردگان نشده‌اند.

وی یادآور شد: بر اساس گمانه زنی‌ها، این نوع دفن مردگان مربوط به دوره باستان و مذاهب رایج آن دوران است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان‌شرقی با سپاس از زحمات اهالی روستا، از بانی اصلی این امر، حاج محمد حنیفه به علت اهتمام بر جلب مشارکت مردمی قدردانی کرد.

فارس .