توضیحات رییس ستاد انتخابات آذربایجان‌شرقی در خصوص نتایج انتخابات در ورزقان و بناب

رییس ستاد انتخابات آذربایجان‌شرقی گفت: مردم ایران اسلامی با حضور حداکثری خود در دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و پنجمین دوره انتخابات خبرگان رهبری، "نه" قاطعی به فساد، رانت، تکبر و خودخواهی گفتند و با اعلام کردند که خواستار حاکمیت اخلاق، تدبیر و عقلانیت در کشور هستند.

به گزارش بناب نیوز، سعید شبستری خیابانی در نشست خبری با اصحاب رسانه گفت: این دوره از انتخابات مجلس شورای اسلامی در استان ما نیز به صورت شفاف، قانونی و هدفمند برگزار شد، چرا که اعتقاد داشتیم آرای مردم، حق الناس و امانت مردم است.

وی افزود: اقشار مختلف مردم با حضور حداکثری خود در دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و پنجمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری، بار دیگر از اسلام، نظام و آرمان‌های مقدس انقلاب اسلامی دفاع کردند.

وی با بیان اینکه در این دوره از انتخابات مجلس شورای اسلامی، 623 نفر در تمامی حوزه های انتخابیه استان به عنوان داوطلب نمایندگی مجلس، ثبت نام کردند، ادامه داد: از این تعداد، 64 نفر خانم بودند که نسبت به دوره نهم، افزایش قابل توجهی داشته است.

از این تعداد خانم ثبت نام کننده 11 نفر انصراف داده و 19 نفر نیز رد صلاحیت شدند.

رییس ستاد انتخابات استان ابراز کرد: در نهایت و بعد از انجام مراحل قانونی، 310 نفر تایید صلاحیت شده و در حوزه‌های انتخابیه با یکدیگر به رقابت پرداختند .

به گفته شبستری، در دور اول انتخابات مجلس شورای اسلامی در حوزه های انتخابیه استان، 10 نفر بهارستانی شدند و در دوره دوم، 18 کاندیدای باقی مانده برای کسب 9 صندلی باقی مانده به رقابت خواهند پرداخت.

وی در بخش دیگری از سخنان خود تعداد واجدین شرایط رای دادن در استان را دو میلیون و 900 هزار نفر عنوان کرد و گفت: از این تعداد، در حدود 143 هزار نفر رای اولی بودند که نیمی از آنان در حوزه انتخابیه تبریز، اسکو و آذرشهر رای داده اند.

وی ادامه داد: بر اساس ارزیابی‌های به عمل آمده متوسط میزان مشارکت مردم استان در این دوره از انتخابات 62 درصد بود که نسبت به دوره‌های قبل، افزایش بی‌نظیری را داشته است.

همچنین میزان مشارکت مردم در حوزه انتخابیه تبریز، اسکو و آذرشهر 50.

06 درصد بوده است.

شبستری همچنین گفت: در این دوره از انتخابات در استان به بیش از 50 نفر از روسای ادارات، مدیران، کارمندان و حتی مجریان انتخابات، تذکر کتبی و شفاهی و به 50 نفر از دواطلبین نمایندگی مجلس شورای اسلامی، تذکر کتبی داده ایم.

وی با اشاره به تعامل خوب هیات اجرایی و هیات نظارت استان در این دوره از انتخابات مجلس شورای اسلامی گفت: به اذعان اکثر کارشناسان، بدون هیچ حاشیه امنیتی و مساله خاصی، دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی به‌ویژه در استان ما برگزار شد.

به گفته وی علی رغم وجود مشکلات بسیار و محدودیت‌های مختلف، مردم ایران اسلامی، تصمیم نهایی را گرفتند و نمایندگان مورد نظر خود را انتخاب کردند.

رییس ستاد انتخابات استان ادامه داد: این دوره از انتخابات برای همه مردم و بخصوص برای اشخاصی که دم از مردم می‌زنند ولی به جای آنان صحبت می‌کنند، پیام خاصی داشت.

پیام انتخابات این بود که مردم می‌خواهند اخلاق، تدبیر و عقلانیت را در کشور حاکم کرده و به بداخلاقی، رانت، فساد،غرور و تکبر "نه" گفتند.

وی در رابطه با شایعه ای که اخیرا در فضای تلگرام مبنی بر ابطال انتخابات ورزقان مطرح شده بود ابراز کرد: میزان مشارکت مردم ورزقان در این دوره از انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری، 146.

48درصد است که نسبت به دوره قبلی، افزایش قابل توجهی داشته است.

ابطال انتخابات این شهرستان، صحت ندارد.

وی با اشاره به برخی تخلفات در این حوزه انتخابیه و برخی شهرستان‌های دیگر عنوان کرد: جلوی وقوع بسیاری از تخلفات همچون حرکت‌های دسته جمعی با اتوبوس به شهرستان ها را گرفتیم.

شبستری در رابطه با زمان برگزاری دقیق دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: اواخر فرودین و یا اوایل اردیبهشت، دوره دوم دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی برگزار می‌شود ولی تا امروز وزارت کشور زمان دقیقی را اعلام نکرده است.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی به صورت الکترونیکی برگزار می شود یا خیر گفت: اخیرا شخص وزیر کشور، درخواستی به شورای نگهبان مبنی بر برگزاری تمام الکترونیکی انتخابات در حوزه های انتخابیه را داشته اند ولی فعلا شورای نگهبان، نظر خود را اعلام نکرده است.

در صورت برگزاری الکترونیکی انتخابات، این امر در استان آذربایجان شرقی نیز بدون هیچ گونه مشکلی، انجام خواهد شد.

وی به مصاحبه اخیر امام جمعه شهرستان بناب مبنی بر تقلب در انتخابات این حوزه واکنش نشان داد و افزود: " ما بر اساس مستندات کار می کنیم و معتقد هستیم که بر اساس شنیده ها و حرف و حدیث دیگران نمی شود کاری کرد.

ما تا امروز مدارک مستندی مبنی بر وقوع تقلب در انتخابات بناب، دریافت نکرده ایم و به مردم این اطمینان را می دهیم که در صورت داشتن مستندات، بررسی‌های لازم را انجام داده و نتیجه را اعلام می کنیم.

تنها سندی که برخی افراد در این مورد به ما ارائه داده اند، نامه ای با امضای طرفداران برخی کاندیداها است.

!" وی در واکنش نسبت به مطالب جنجالی یکی از خبرنگاران مبنی بر ضعف مدیریت استان در دو سال گذشته، عدم اجرای کامل سیاست‌های دولت تدبیر‌و‌امید و عدم زمینه سازی لازم برای حضور حداکثری طیف زنان به عنوان کاندیدای مجلس در استان که اصرار بر استعفای شبستری داشت عنوان کرد: " شما نظرات شخصی خود را گفتید.

ما شاخص‌هایی نسبت به عملکرد خود پس از استقرار دولت تدبیر و امید داریم که می توانید آن ها را مقایسه کنید.

" وی همچنین در واکنش به سوالی دیگر از این خبرنگار مبنی بر اینکه چرا مناظره با استاندار سابق را قبول نمی کنید ادامه داد:" ما با افراد و اشخاص کاری نداریم بلکه موظف هستیم سیاست‌های دولت تدبیر و امید را به عنوان یک دولت فراجناحی، اجرا کنیم.

در تقابل با هیچ جریان سیاسی نیستیم و نماینده حزب و یا تشکل سیاسی نیستیم که با افراد مناظره کنیم.

وظیفه ما زمینه سازی برای حضور تمامی جناح هاست و آن را درست انجام داده ایم.

" ایسنا.