ساخت، تکمیل و افتتاح پروژه میدان معلم شاید وقتی دیگر!

در تازه ترین اظهارات مسئولان در ارتباط با پل میدان معلم شهرستان بناب تکلیف به اتمام رسیدن این پروژه که تکمیل و افتتاح آن با تأخیری چندین ساله روبه رو بوده است، در هاله ای از ابهام قرار گرفت.

به گزارش بناب نیوز، مدیرکل پروژه ساخت و توسعه راه‌های شمال غرب کشور از اجرای 8 پروژه راهسازی تحت عنوان پروژه‌های اقتصاد مقاومتی در استان آذربایجان‌شرقی خبر داد و اظهار داشت: پل میدان معلم بناب نیز یکی از این پروژه‌هاست که به دلیل تأثیر اقتصادی زیاد در اولویت تکمیل قرار دارد.

محمدصادق وجدی این خبر را در حاشیه بازدید از تقاطع غیرهمسطح میدان معلم بناب در مصاحبه ای با خبرنگاران اعلام کرد و سپس افزود: این پروژه به علت قرارگرفتن در مسیر مواصلاتی چندین استان دارای بیشترین تأثیر جمعیتی است که عدم تکمیل به موقع آن باعث شده از هزینه هایی که تاکنون برای آن پرداخت شده است، نتیجه ای عاید مردم نشود.

وی خاطرنشان کرد: امسال 13 میلیارد ریال اعتبار از محل منابع اسناد خزانه اسلامی سهم شرکت توسعه راه ها و سازمان راهداری کشور برای این پروژه تخصیص یافته است که بزودی به پیمانکار پرداخت خواهد شد تا عملیات عمرانی آن تعطیل نشود.

وجدی در ادامه با اشاره به کمبود اعتبارات و تعدد پروژه های راهسازی در خصوص پرداخت اعتبارات جدید قولی نداد و گفت: تنها قولی که می دهم پیگیری پی در پی جذب اعتبار است و تمام توان خود را به کار خواهیم بست تا این پروژه به سرانجام برسد.

ضیاءالله اعزازی ملکی نماینده مردم بناب در مجلس شورای اسلامی و ولی الله فرج اللهی فرماندار بناب نیز در خصوص تکلیف نهایی احداث پل میدان معلم این شهرستان ضمن انتقاد از تأخیر طولانی مدت در اجرای این پروژه طی سخنانی نظرات خود را مطرح کردند که مضمونی مشترک داشت: مسئولان شهرستان دیگر جوابگوی مطالبات به حق مردم بناب نیستند و دولت باید با بکارگیری منابع تا پایان امسال تکلیف پل معلم بناب را یکسره کند.

این گزارش می افزاید، اظهارات مدیرکل پروژه ساخت و توسعه راه های شمال غرب کشور در حالی بیان شد که اجرای پروژه پل میدان معلم بناب از مدت ها پیش راکد بوده و با اینکه ماشین آلات شرکت مجری این پروژه در کارگاه قرار دارند اما هیچ گونه فعالیتی در پیشبرد این پروژه حداقل از دو سه ماه پیش مشاهده نشده است.

پل روگذر میدان معلم بناب همچنان چشم انتظار وعده‌های مسئولان! آذرماه سال 1390 بود که عملیات اجرایی پل روگذر میدان معلم بناب با پیش‌بینی اعتباری در حدود 170 میلیارد ریال آغاز می‌شود و مسئولان وزارت راه و شهرسازی وعده می‌دهند که این پل ظرف دو سال مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد، اکنون حدود 4 سال از آغاز احداث پل روگذر میدان معلم بناب می‌گذرد اما متأسفانه تکمیل این طرح هنوز چشم انتظار وعده‌های مسئولان است و در یک جمله تکمیل و بهره‌برداری از پروژه پل روگذر میدان معلم بناب به آرزویی دیرینه برای اهالی منطقه تبدیل شده است.

براساس این گزارش، با بهره‌برداری از پل روگذر میدان معلم بناب که به صورت چهارخطه رفت و برگشت طراحی شده است، شاهد کاهش چشمگیر بار ترافیکی و میزان تصادفات جاده‌ای در مسیر این پل که یکی از شاهراه‌های حیاتی منطقه و راه ارتباطی چندین استان غربی کشور است، خواهیم بود، بنابراین می‌طلبد که مسئولان دست‌اندرکار در روند تکمیل این پروژه تسریع کنند.

اگر چه این پروژه براساس برنامه زمان‌بندی شده باید ظرف مدت دو سال مورد بهره‌برداری قرار می‌گرفت، اما بنا بر اظهارات مسئولان به دلیل عدم تأمین اعتبار مورد نیاز و برخی مشکلات دیگر روند تکمیل این پروژه به کندی پیش می‌رود که همین کم تحرکی در اجرای چنین پروژه مهمی نه تنها موجب ایجاد ترافیک سنگین شده است بلکه در تردد انواع وسایط نقلیه سبک و سنگین ایجاد خطر کرده که در برخی موارد نیز شاهد تصادفات شدید منجر به خسارات مالی و جانی در این محور بوده‌ایم.

تأخیر زیاد در تکمیل و بهره‌برداری از پل روگذر میدان معلم بناب تا جایی پیش رفته است که مسئولان شهرستان اعم از فرماندار و نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی نیز به سرانجام رسیدن این پروژه را یکی از دغدغه‌های مهم خود تلقی می‌کنند.

از سوی دیگر، با توجه به عبور روزانه ده ها هزار خودروی سبک و سنگین از این محور رکود این پروژه نه تنها عبور و مرور وسایط نقلیه را با نابسامانی روبرو کرده است بلکه باعث شکل گیری ترافیک های سنگین و طاقت فرسا نیز می شود.

گفتنی است میدان معلم بناب از لحاظ عبور و مرور یکی از پرترافیک‌تری نقاط منطقه به شمار می‌آید و تردد روزانه 80 هزار دستگاه خودروی سبک و سنگین در آن به وضوح اهمیت این شاهراه مهم و حیاتی منطقه را گوشزد می‌کند.

از این رو تکمیل و بهره‌برداری از پل روگذر این میدان که قرار بود ظرف دو سال تکمیل شود، توجه خاص مسئولان را می‌طلبد تا حداقل تأخیر دو ساله از برنامه زمان‌بندی شده به درازا نکشد.

فارس.