یادداشت یک شهروند بنابی / ترویج فرهنگ خیرات نافع

با سلام و تحیات؛ همچنانکه مستحضرید موضوع خیرات (برای مجالس عزا، جلوس قبل از تشرف زائرین حج تمتع و عمره و عتبات عالیات، افطاری ها، شب های محرم و .

) در این شهرستان یک پتانسیل عظیمی می باشد که متاسفانه جهت دهی مطلوبی در این زمینه صورت نگرفته و در صورت فرهنگ سازی و ساماندهی موضوع، به سهولت هر چه تمامتر می توان بسیاری از مشکلات شهر و شهروندان عزیز را مرتفع نمود و از ریخت و پاش های اسراف گونه (در اکثر موارد) که علی القاعده توفیق چندانی را نیز نصیب بانیان خیرات و احیاناً روح درگذشتگانشان نخواهد نمود، جلوگیری نمائیم.

از منظر اجتماعی، بسیار دردآور است که از یکطرف دخترکان و پسربچه هایی در حسرت داشتن کیف و کفشی نو بسوزند و داشتن سرپناهی امن، منتهای آمال و آرزوهایشان باشد و از طرفی دیگر پرس پرس غذای دست نخورده مهمانی هایی که دور ریخته میشوند و در صورتی هم که بخشی از آن مصرف شود، معمولاً شکم هایی را سیر خواهند نمود که مفهوم گرسنگی برایشان قابل درک نمی باشد و از منظر دینی نیز امام صادق (ع) در مورد "کراهت طبخ و خوردن غذا در حضور اطرافیان تازه درگذشتگان" در حدیثی بدین مضمون می فرمایند : «غذا خوردن نزد مصیبت دیدگان از رفتار و کردار زمان جاهلیت است و سنت اسلامی آن است که غذای آنان از سوی دیگران فراهم شود، همان گونه که پیامبر خدا (ص) در مورد جعفر بن ابی طالب چنین رفتاری را در پیش گرفت.

متاسفانه امروزه بصورت کاملاً برعکس و از طرف مصیبت دیدگان و در حضور ایشان برای دیگران، طعام آماده میگردد.

چه اشکالی دارد که محرم هر سال، هر مسجدی به تعداد دوازده شب از مهمانان حضرت سیدالشهدا (ع) پذیرایی نمایند و مابقی خیرات و نذورات جمع شده را به طرق دیگر صرف نمایند.

چه اشکالی دارد از یکی از مراسمات جشن و یا حنابندان، فقط یکی را برگزار نمائیم و اگر هزینه اش را در جای دیگری هم صرف ننمائیم، لااقل به این تشریفات غیرضروری دامن نزنیم.

ناگفته پیداست که جزئیات ارائه شده در این خصوص، نیاز مبرم به همفکری سایر نخبگان و همشهریان عزیز دارد تا با کارایی بیشتری طرح مربوطه اجرایی گردد.

از شما بزرگواران تقاضا دارم در صورت صلاحدید، نسبت به تشریح و طرح موضوع ساماندهی خیرات از منابر و تریبون های در اختیارتان عنایت فرمائید.

اجالتاً پیشنهاد خودم را به شرح ذیل بیان می نمایم : - تشکیل ستاد ساماندهی خیرات با فراخوانی از عموم علاقمندان دلسوز که سوابق اجرایی در کارهای عمومی و مخصوصاً عام المنفعه دارند.

اهداف اصلی از تشکیل این ستاد، حول سه محور اصلی می باشد : 1- تبلیغات مورد نیاز جهت ترویج فرهنگ "خیرات نافع" : منابر علمای عظام و تریبون های مجازی رسانه های دلسوز، از بهترین محل ها برای تشریح و بررسی نقاط ضعف این طرح به منظور تسریع در پیشبرد آن می باشد .

2- شناسایی موارد مناسب جهت بهره مندی از خیرات : کمک به موسسات خیریه، مشارکت در ساماندهی و تجهیز اماکن تفریحی و پارک ها، تجهیز معابر عمومی شهرستان به دوربین های مدار بسته به منظور افزایش بازدارنگی از وقوع جرائم مختلف، مشارکت در عقب کشی ساختمانهای افراد بی بضاعت، کمک هزینه تامین امکانات پزشکی مورد نیاز بیمارستانهای عمومی، تهیه ارزاق خشک و توزیع در میان نیازمندان، تامین هزینه ماشین برف روب و خلاصی از روش غلط نمک پاشی، کمک به گسترش مراکز ترک اعتیاد و .

3- انعکاس موارد اقدام شده با همکاری این ستاد : مطمئناً مهمترین آیتم موثر در جلب مشارکت عمومی و ترویج این فرهنگ، اطمینان خاطر از نتیجه بخش بودن چنین اقداماتی می باشد.

البته لازم به ذکر است که هیچ الزامی در هماهنگی خیرین با ستاد مذکور وجود ندارد و هدف اصلی، ترویج فرهنگ "خیرات نافع" چه از طریق این ستاد و چه از طریق خود شهروندان عزیز و به طرق مختلف می باشد.

یعنی هر کسی می تواند با سلیقه خودش محل اعطای کمک خیریه را انتخاب و با نصب بنری کوچک و یا ارسال یک پیام در فضای مجازی به آشنایان خودش نسبت به اطلاع رسانی لازم در این مورد اقدام نماید تا هم کمکی به فرهنگسازی مربوطه کرده باشد و هم پاسخگویی لازم به افکار عمومی در رابطه با نحوه خیرات انجام گیرد.

مطمئناً شروع این کار با مصائب زیاد و خرده گیری افرادی که بدون ارائه راهکارهای جایگزین، به ایراد تراشی صرف می پردازند، همراه خواهد بود ولی اینجانب رجاء واثق دارم که انشاءالله در گذر زمان شاهد برکات وافر این کار و گسترش فرهنگ خیرات نافع در سایر نقاط کشور عزیزمان نیز خواهیم بود.

تا چه پیش آید زین پس .

مرتضی مقرری .

اردیبهشت 96.