عدم توجه به ظرفیت‌های شهرستان بناب در رویداد تبریز 2018

سازمان همکاری کشورهای اسلامی با 57 عضو، کلان‌شهر تبریز را برای سال 2018 میلادی به عنوان شهر نمونه گردشگری معرفی کرد اما آنچه به نظر مهم است و مسؤولان و متولیان امر این رویداد بزرگ باید به آن اهتمام ویژه‌ای داشته باشند، توجه به ظرفیت‌ها و امکانات کل استان است و صرفاً تبریز مدنظر نباشد.

به گزارش بناب نیوز، سازمان همکاری کشورهای اسلامی با 57 عضو که بعد از سازمان ملل متحد دومین سازمان بین‌المللی بزرگ به شمار می‌رود،کلان‌شهر تبریز را برای سال 2018 میلادی به عنوان شهر نمونه گردشگری معرفی کرده است.

این رویداد گردشگری کم‌نظیر نه فقط برای تبریز و آذربایجان که برای کل کشور آن چنان از اهمیت زیادی برخوردار است که می‌توان ادعا کرد موفقیت در برگزاری این رویداد بزرگ می‌تواند در رونق و توسعه گردشگری ایران مؤثر واقع شده و آن را نجات دهد که البته عکس آن نیز صادق است و خدای نکرده عدم موفقیت در آن نه تنها تبریز و آذربایجان بلکه کل کشور را تا سالیان سال از لیست مقاصد گردشگران خارج خواهد کرد.

از این رو و با توجه به اینکه این نوع رویدادها تنوع فراوانی دارند و برگزاری و مدیریت آن مستلزم تلاش‌های بسیاری است، مسؤولان و دست‌اندرکاران برگزاری این رویداد مهم فرهنگی در استان ماه‌های متمادی است با برگزاری جلسات متعدد و صرف هزینه‌های کلان در صدد آن برآمده‌اند تا میزبانی شایسته برای مهمانان و گردشگران باشند.

در رویداد گردشگری تبریز2018 علاوه بر شهرداری تبریز، مجموعه‌های دیگری از جمله سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌ستی و گردشگری نیز به صورت اختصاصی اقدام به تشکیل دبیرخانه کرده‌اند که دارای وظایف و ساختارهای تعریف شده بوده و به منظور پیشبرد اهداف خود از مدت‌ها پیش اقداماتی را آغاز کرده‌ند.

آنچه به نظر مهم است و مسؤولان و متولیان امر این رویداد بزرگ باید به آن اهتمام ویژه‌ای داشته باشند، توجه به ظرفیت‌ها و امکانات کل استان است و صرفاً تبریز مدنظر نباشد.

اما بررسی اقدامات متولیان رویداد تبریز2018 نشان می‌دهد که به ظرفیت‌های بالای شهرستان بناب توجهی نشده است.

نگاهی گذرا به بروشورها و نقشه‌های چاپ شده از سوی میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری این موضوع را تأیید می‌کند که نه تنها نام شهرستان بناب در نقشه گردشگری وجود ندارد بلکه حتی عکسی از آثار تاریخی و نقاط گردشگری این شهرستان نیز چاپ نشده و مهم‌تر از آن اینکه نام بناب از عکس مربوط به کباب این شهر نیز در نقشه حذف شده است.

این اقدامات در حالی صورت گرفته‌اند که چندی پیش قائم مقام میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری آذربایجان‌شرقی در نشست کارگروه میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری این شهرستان به برگزاری رویداد بزرگ تبریز 2018 و جایگاه شهرستان‌ها به ویژه بناب در این رویداد و برگزاری جشنواره کباب این شهر به عنوان نقطه عطف اشاره و برای معرفی هرچه بیشتر و بهتر کباب بناب تأکید کرد که از سال آینده جشنواره کباب بناب به صورت بین‌المللی برگزار شود.

اگر چه قول و عمل مسؤولان و متولیان رویداد تبریز 2018 یکسان نیست اما به نظر می‌رسد لازمه معرفی کباب بناب و حتی استفاده از ظرفیت‌های شهرستان بناب تبلیغ روی موضوع است و نه حذف نام شهرستان از بروشورهای تبلیغاتی که این اقدام مسؤولان میراث فرهنگی استان ما را یاد این مثل معروف انداخت که: از طلا گشتـن پشیـمان گشته‌ایم                   لطف فرموده ما همچنان مس کنید! به هر حال کمتر از 160 روز تا آغاز این رویداد مهم زمان باقی مانده و حال این سوالات مطرح است که «آیا تبریز توانسته است اجماع ملی برای موفقیت در این رویداد را فراهم کند؟» و «آیا ایران، آذربایجان و تبریز خواهند توانست از این آزمون سخت سربلند بیرون آیند؟!» اگر چه از هم اکنون پاسخ به این پرسش‌ها سخت و دشوار است اما گذشت زمان جواب این معما را برای همگان روشن خواهد ساخت.

لازم به ذکر است، سازمان کنفرانس اسلامی معروف به سازمان همکاری اسلامی طرحی را از سال 2015 با نام معرفی شهر نمونه گردشگری کشورهای اسلامی کلید زد.

در این طرح هر سال شهری از کشورهای اسلامی به عنوان شهر نمونه گردشگری جهان اسلامی معرفی می‌شود.

در اولین معرفی این سازمان، شهر قدس فلسطین در سال 2015 و در دومین معرفی شهر قونیه ترکیه در سال 2016 به عنوان شهر نمونه گردشگری جهان اسلامی معرفی شدند.

برای سال 2017 نیز شهر مدینه عربستان سعودی به این عنوان انتخاب و در نهایت شهر تبریز به عنوان شهر نمونه گردشگری جهان اسلام در سال 2018 انتخاب شده است.

جاوید بنابیان.