مطلب ارسالی/ فرصتی که از دست می دهیم!

امروزه صنعت گردشگري به عنوان يك بخش اساسی از لحاظ توسعه اقتصادی محسوب مي شود به خاطر سطح بالايی از درآمدی كه اين صنعت برای بخش اقتصاد در كشورهای سراسر دنيا به بار مي آورد و اين، دليل توجه و تمركز دولت های محلی به ايجاد جاذبه های گردشگری به منظور رقابت با مقصد های رقيب بر روی بازار هدف است.
وجود يك استراتژی موضع يابی اثر بخش برای بازاريابی همه ی كالاها و خدمات ضروری است، و از اين جهت مقاصد گردشگری مستثنا از اين قضيه نيستند بنابراين شهرها و مناطق كشور بايستی تصوير مناسبی از مقصد به عنوان يك ابزار حياتی برای موضع يابی و بازاريابی استراتژيك ايجاد كنند.
شايان ذكر است كه گردشگری يك موتور محرك با تمركز خاص در سطح منطقه ای است، كه تاثير ملی آن نيز مهم و قابل توجه است.
در سال های اخير استفاده از جشنواره های محلی به عنوان ابزاری برای توسعه گردشگری به يك حركت جهانی تبديل شده است. جشنواره های جديد با هدف جذب بازديد كنندگان به يك شهر يا منطقه برگزار می شوند و پر واضح ترين دلايل برای محبوبيت جشنواره های محلی به عنوان يك ابزار ارتقاء گردشگری عبارتند از: 
1- جشنواره ها، تقاضا را براي گردشگری محلی افزايش مي دهند.
2- جشنواره های موفق می توانند به بهبود تصوير يك مكان كمك كنند.
و در نهايت جاگذاری استراتژيك جشنواره ها در برنامه ی اصلی گردشگری محلی می تواند به گسترش فصل گردشگری كمك كند.
مديريت جشنواره ها با اهداف توسعه بيشتر، نتايج اقتصادی و فرهنگی و سبك مديريتی اين جشنواره ها با استفاده از شاخص هایی همچون ميزان درآمد، سود، اشتغال زايی در( هتلها، متل ها و رستوران ها، تعداد گردشگران ورودی از روی بليط های به فروش رفته، كيفيت مديريت و...مورد مطالعه قرار میدهند). و در واقع سعی بر اين است كه از اين جشنواره ها  ( جشنواره موسیقی، جشنواره غذای خوب، جشنواره کباب، جشنواره تولیدات منطقه ای و...)  در راستای توسعه گردشگری منطقه ای استفاده كنند.

برخی ويژگی های جشنواره ها از جمله پتانسيل بالای آنها به عنوان جاذبه های گردشگری، ارتقاء هويت فرهنگی و همچنين موفقيت های اقتصادی را از دارايی های مهم و پتانسيل بالای اين جشنواره براي توسعه گردشگري محلي معرفي میشود.
با بیان مقدمه مختصری در خصوص اهداف جشنوارها ، جشنواره کباب بناب نیز از این قائده مستثنا نیست و دنبال جذب گردشگر و شناساندن کباب بناب به عنوان یک غذای سالم و خوب و نهایتا ارتقاء هویت فرهنگی این منطقه و شناساندن فرهنگ خوب بناب به سایر شهرها است.
سومین سال برگزاری جشنواره بزودی شروع میشود و قطعا مسئولین برگزاری به دلایل مختلف و عدم آگاهی های کافی در اجرای یک جشنواره خوب دچار اشکالات اساسی هستند.

یقینا" نباید انتظار اجرای یک برنامه منسجم و بسیار ایده آل داشته باشیم ولی دو دوره قبل نشان داد که میتوانیم بهترین باشیم. به شرطی که برگزار کنندگان این جشنواره از خر شیطون پایین بیایند و محافظه کاری ها و سیاسی کاری ها را کنار بگذارند!  و از نظرات کارشناسان و اهل فن در این حوزه بهره مند شوند. اگر بلد نیستیم میتوانیم از تجارب سایر شهرهای موفق بهرهمند شویم و با جذب کارشناسان این حوزه بهترین جشنواره را در کشور اجرا کنیم.
در دو دوره قبل هر آنچه که بود از طرف بنده و سایر دوستان برای برگزارکنندگان این جشنواره مطالبی هر چند ناقص چه در رسانه وزین بناب نیوز و چه مستقیما" به خود دوستان بیان شد ولی متاسفانه به دلایل نامعلوم هنوز توجهی به هشدارها و نظرات شهروندان داده نشده است.احتمالا عدم توجه شاید از کبر و خود بزرگ بینی بعضی از این عزیزان تصمیم گیر است یا محافظه کاری و یا دلایل مختلف که بنده از آنها بی اطلاع هستم باشد.
زمان اندکی برای برگزاری باقی است و با تمام ایرادات و کمبودها میتوایم شرایط را به نحو مطلوبی تغییر دهیم.
گفتیم مکان بسیار مهم است. دوره اول در دانشگاه بود و دوره دوم در پارک ملت . هر دو مکان شرایط لازم برای اجرای چنین جشنواره بزرگ و مهم را دارا نمیباشند. در اتمام دوره دوم به دوستان عرض شد یکسال تمام وقت داریم تا در خصوص مکان و ایرادات موجود تصمیمات جدی بگیریم.گویا اهمیتی داده نشد و داستان دوره دوم بدون شک تکرار خواهد شد و این یعنی بی توجهی به خواست شهروندان و نیاز مهمانان حاضر در این جشنواره است.

یکی از احتمالات قوی که به ذهن میرسد؛ دوستان مجری، جشنواره کباب را به شوخی گرفته اند و از اهمیت آن غافل اند! آنرا یک مهمانی محلی و محله ای تصور کرده اند! با این تصور چگونه مایلیم این جشنواره را جهانی کنیم؟ هنوز قادر نیستیم آنرا به نحو مطلوب در کشور معرفی کنیم!

قابل ذکر است که خود مردم بناب در خصوص کباب بناب نیازی به شناساندن کباب بناب ندارند چون هر لحظه به این غذای لذیذ دسترسی دارند. هدف معرفی محصولی از بناب به عنوان یک غذای اشرافی و لذیذ و با طعم خاص و منحصر به فرد به سایر شهروندان کشور و حتی مردم جهان است و نهایتا جذب گردشگران مختلف از سایر شهرها و کشورها به بناب است. 
متاسفانه یکسال تمام فرصت داشتیم و این یکسال را بیهوده تلف کردیم و امروز شاهد بی برنامگی در اجرای چنین جشنواره مهم هستیم. 
اهداف مختلفی که میتوانست منافع بسیاری را عاید شهر و شهروندان و حتی منطقه نماید به همین سادگی از دست رفت.

انتظار مردم از نماینده محترم این بود با دعوت از بزرگان کشوری نمایندگان مجلس و رئیس محترم مجلس شورای اسلامی و قوه قضائیه و حتی وزراء دولت جدید به این (بهانه) وارد بناب میشدند و این حضور میتوانست خواهی نخواهی منافعی را برای شهر بناب عاید نماید.

یک شب مهمانی این عزیزان به بهانه جشنواره کباب ، یک دنیا منافع و منابع کشوری و آرامش شهروندان و مسئولین عزیز و منطقه را به همراه خواهد داشت به شرط داشتن درایت و تدبیر و سیاست !