یادداشت / اسدزاده رفت، قهرمانی آمد

به گزارش بناب نیوز، در این مراسم به اصطلاح رسمی، صرفاً شاطریان، معاون آموزش ابتدایی سازمان آموزش و پرورش آذربایجان‌شرقی حضور داشته و بر اساس این گزارش، از خدمات حدود 15 ماهه داوود اسدزاده در رأس مدیریت آموزش و پرورش بناب تقدیر و محمود قهرمانی به عنوان مدیر جدید این اداره معرفی و منصوب شده است.

برگزاری مراسم توریع و معارفه مدیران سابق و جدید آموزش و پرورش شهرستان بناب با این کیفیت و شیوه از چند جهت قابل تأمل است.

بدون تردید، آموزش و پرورش شهرستان بناب با وجود حدود یک‌هزار و 800 فرهنگی و اشتغال به تحصیل 25 هزار دانش‌آموز در مقاطع مختلف تحصیلی یکی از مهم‌ترین مراکز تعلیم و تربیت آینده‌سازان این مرز و بوم محسوب شده و ضرورت دارد انجام هرگونه تغییراتی در بدنه این مجموعه عریض و طویل بسیار حساب شده و دقیق صورت گیرد.

از طرفی واضح و مبرهن است که انجام تغییرات زود هنگام در مرکز تعلیم و تربیت به عنوان قلب تپنده اجتماع اگر چالش برانگیز نباشد اما ضررهای بسیار جبران ناپذیری را به بار خواهد آورد.

همچنین با توجه به اینکه اداره مجموعه‌ای مانند آموزش و پرورش مستلزم ایجاد اتاق فکر و نیز برنامه‌ریزی دقیق و چند بعدی است و این از ارکان مدیریت چنین سازمان گسترده‌ای به‌شمار می‌آید، از این رو متوقف ساختن برنامه‌های در جریان و به حرکت در آوردن برنامه‌ای جدید با سلایق مختلف مدیریتی آن هم در میانه سال تحصیلی موجب بروز اختلالات شدید و البته زیان‌بار در نحوه اداره مجموعه از هر لحاظ خواهد شد.

بنابراین، مدیری که در رأس این مجموعه عریض و طویل قرار می‌گیرد، حداقل باید علاوه بر برنامه‌های فصلی و میان مدت، یک برنامه دست کم چهار ساله و منسجم و البته با همراهی یک تیم قوی و صد درصد فعال داشته باشد تا بتواند امورات دستگاه تحت مدیریت خود را به پیش برده و بر کیفیت و نحوه اجرای برنامه‌ها نیز نظارت کافی و وافی داشته باشد.

عدم التزام به این واقعیت آشکار نه تنها مهم‌ترین و در نوع خود حساس‌ترین مرکز تعلیم و تربیت آینده‌سازان کشور را از اهداف اصلی خود دور خواهد کرد بلکه مأموریت‌های ظریف و سرنوشت‌ساز آن دستخوش فعالیت‌های دیگران قرار خواهد گرفت.

در نهایت، این تغییرات نا به‌هنگام و کارشناسی نشده هزینه‌ها و خساراتی را متوجه پیکر آموزش و پرورش شهرستان خواهد کرد که جبران آنها غیرممکن بوده و هزینه‌های مادی و معنوی دیگری را بردوش دولت و به‌ویژه ارکان اصلی مجموعه یعنی فرهنگیان، دانش‌آموزان و اولیای آنها خواهد گذاشت.

پیش از این نیز در آموزش و پرورش شهرستان بناب مراسم تودیع و معارفه با این سبک و سیاق انجام شده بود که شاید این شیوه از تودیع و معارفه در این اداره مرسوم است.