از اظهارات ضد و نقیض مدیرکل میراث فرهنگی آذربایجان‌شرقی تا متوسل شدن به شهرداری/ دم خروس را باورکنیم یا قسم حضرت عباس را ؟!!

به گزارش بناب نیوز، بدنبال اطلاع‌رسانی در خصوص تعطیلی سه ماهه موزه صفوی شهرستان بناب در رسانه‌ها، بلافاصله مسوولان سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان آذربایجان‌شرقی را بر آن داشت تا در یک اقدام شتاب‌زده به فکر بازگشایی مجدد این موزه برآمده و به هر نحو ممکن حتی اگر شده به‌صورت موقت، درب آن را به روی مراجعان باز کنند.

البته در این بین نباید از تلاش‌ها و پیگیری‌های سرپرست فرمانداری بناب و رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری این شهرستان برای بازگشایی موزه صفوی بناب بی‌تفاوت گذشت.

در این ارتباط آقای برومند معاون توسعه سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری آذربایجان‌شرقی به همراه اکیپی از استان در اداره میراث فرهنگی شهرستان بناب بعد از انتشار خبر،‌ حضور یافته و در تماس تلفنی با بنده و البته با گشاده‌رویی ضمن تأیید تعطیلی موزه صفوی بناب، کمبود نیروی انسانی را مشکل اصلی تعطیلی موزه‌ها اعلام کرد.

همچنین با هماهنگی مسوولان سازمان میراث فرهنگی استان، یک نفر نیروی خدماتی از اداره میراث فرهنگی یکی از شهرهای همجوار در موزه مذکور حضور یافته و اقدام به نظافت فضای داخلی و محیط بیرونی موزه می‌کند.

در ادامه این اقدامات یکی از معاونان سازمان میراث فرهنگی استان با شهردار بناب ارتباط تلفنی برقرار کرده و از وی درخواست نیروی انسانی برای اداره موزه بازگشایی شده بناب می‌کنند.

اما مهم‌ترین بخش این اقدامات، تماس تلفنی مرتضی آبدار رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری آذربایجان‌شرقی با رفیعی سرپرست فرمانداری بناب و اعلام خبر بازگشایی مجدد موزه صفوی به وی است.

تا این مرحله، تلاش و اقدامات مسوولان شهرستان بناب، همچنین مسوولان سازمان میراث فرهنگی استان که بالاخره بعد از سه ماه به فکر چاره‌جویی و بازگشایی موزه افتاده‌اند، قابل تحسین و تمجید است اما پس از این اقدامات رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری در مصاحبه‌ای در استان مطالبی را برخلاف اقدامات صورت گرفته بیان کرده‌اند که جای بحث دارد.

وی با وجود اینکه در ابتدای اظهارات خود گفته‌اند«موزه صفوی بناب از امروز بازگشایی شد»، اما در ادامه سخنان خود با چرخشی 180 درجه‌ای بیان کرده‌اند که این موزه تعطیل نشده بود، این سخنان وی مصداق ضرب‌المثل معروف است که می‌گوید«دم خروس را باور کنیم یا قسم حضرت عباس را؟!».

استاندار آذربایجان‌شرقی در حاشیه بازدید اخیر خود از موزه تبریز که اتفاقاً رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان نیز همراه وی بودند، با بیان اینکه آذربایجان‌شرقی دارای 28 موزه است، تصریح کردند که «تمام موزه‌ها برای میزبانی از گردشگران خارجی و داخلی در رویداد تبریز 2018 آماده‌اند». البته طبق اظهارات استاندار محترم، موزه صفوی بناب نیز جزو این 28 موزه محسوب می‌شود و این در حالی است که موزه صفوی بناب از سه ماه پیش به علت نبود نیروی انسانی تعطیل بوده است.

از این رو، با توجه به اینکه رویدادهایی مانند رویداد تبریز2018 از تنوع فراوانی برخوردارند و برگزاری و مدیریت آنها مستلزم تلاش‌های بسیاری است، مسوولان و دست‌اندرکاران برگزاری این رویداد فرهنگی در استان ماه‌های متمادی است که با برگزاری جلسات متعدد و صرف هزینه‌های کلان درصدد آن هستند تا میزبانی شایسته، برای میهمانان و گردشگران باشند.

همچنین مهم‌ترین نکته‌ای که مسوولان و متولیان این رویداد بزرگ باید به آن اهتمام  ویژه‌ای داشته باشند، اول توجه به ظرفیت‌ها و امکانات تمام نقاط استان و دوم ارائه اطلاعات صحیح و واقعی به نماینده عالی دولت در امور اجرایی استان است.

امیدواریم اطلاعات ارائه شده از سوی مسوولان امر در خصوص موزه‌ها و حتی سایر حوزه‌های مختلف گردشگری براساس اطلاعات ارائه شده در مورد موزه صفوی بناب نباشد، اگرچه پیش داوری در بازه زمانی کنونی سخت و دشوار است اما گذشت زمان جواب این معماها را برای همگان روشن خواهد کرد.

همچنین امیدواریم که تبریز و آذربایجان‌شرقی از آزمون سخت و دشواری چون رویداد تبریز 2018 سربلند بیرون آیند.