اولین دستگاه میز لرزه بومی سازی شده تجاری کشور به صورت عملیاتی شروع به کار کرد

به گزارش بناب نیوز، پیمان نرج آبادی فام در گفت‌وگو با خبرنگاران، در تشریح این خبر گفت: اولین دستگاه میز لرزه ی بومی سازی تجاری کشور که پروژه طراحی و ساخت آن از انتهای سال 1391 با حمایت وزارت علوم از طریق شبکه آزمایشگاه های علمی کشور (شاعا) در قالب همکاری پژوهشی دانشگاه بناب با شرکت طراحی مهندسی سنتام شروع شده بود، پس از انجام مراحل مختلف مطالعات مهندسی، طراحی و ساخت؛ بر اساس الگو برداری کلی از نمونه های مشابه خارجی در محل آزمایشگاه سازه زلزله دانشگاه بناب نصب و جهت بهره برداری برای پژوهش های حوزه مهندسی لرزه ای سازه ها راه اندازی شد.

وی افزود: این دستگاه میزلرزه ای پژوهشی-کاربردی در راستای فراهم سازی امکان انجام آزمایش‌ های لازم برای پیشبرد اهداف مهندسی زلزله ی سازه ها، به دنبال چندین پروژه پشتیبان بر اساس نیاز روز منطقه طراحی و ساخته شده است.

نرج آبادی فام  افزود: این دستگاه مانند نمونه ای است که در دانشگاه بازیلیکاتای کشور ایتالیا به عنوان یک دانشگاه مرجع برای مطالعات مهندسی زلزله  سازه ها وجود دارد .

وی گفت: این دستگاه با عرشه ای فولادی به ابعاد 1.5 متر در 1.2 متر مجهز به یک عملگر هیدرولیک با قابلیت اعمالپنج تن نیرو در سرعت های 200 میلیمتر بر ثانیه با حداکثر جابجایی  300 میلیمتر به کمک یک شیر خودکار با پشتیبانی یک واحد قدرت هیدرولیکیقادر به شبیه سازی آثار زلزله های مختلف روی مدل های سازه ای در مقیاس های متفاوت و انجام انواع آزمایش های لرزه ای اعم از شبه استاتیک، نیروی موثر، تمثیل دینامیک، میز لرزه و دوگانه ی ترکیب میز لرزه با تمثیل دینامیک می باشد . 

گفتنی است؛ دکتر پیمان نرج آبادی فام استادیار مهندسی زلزله ی سازه ها در گروه عمران دانشکده فنی دانشگاه بناب بوده و در زمینه ی ایمن سازی در برابر زلزله (طرح مقاوم سازه ها در برابر زلزله، کنترل سازه، جداسازی پایه، مصالح هوشمند، سازه های مدرن، بهسازی لرزه ای) فعالیت می کند.

 وی با کسب رتبه ی اول در آزمون دکتری و به عنوان عضو استعداد درخشان پس از انجام تحقیقات در دانشگاه بازیلیکایای ایتالیا از دانشگاه تبریز فارغ التحصیل شده و ضمن انجام طرح های پژوهشی در زمینه های مختلف و راهنمایی دانشجویان تحصیلات تکمیلی نتایج پژوهشی خود را در قالب 18 مقاله منتشر نموده است .