افزایش 182 درصدی صادرات از گمرک بناب /نیازی به استعلام از شهرک‌های صنعتی برای ایجاد واحدهای جدید نیست

به گزارش بناب نیوز، امین رفیعی در جلسه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید شهرستان بناب با بیان اینکه همچنان شاهد روند صادرات از گمرک بناب هستیم؛ اظهار کرد: در دو ماه ابتدای سال گذشته 9 هزار و 100 تن کالا از گمرک بناب به خارج از کشور صادر شده بود که این رقم در دو ماه ابتدای امسال به 25 هزار تن افزایش یافته است و به این ترتیب افزایش 182 درصدی را در بحث صادرات غیرنفتی از شهرستان بناب شاهد هستیم.

وی با اشاره به آخرین وضعیت تسهیلات اشتغال پایدار روستایی تصریح کرد: سال گذشته اعتبار اولیه ای که برای این بخش در نظر گرفته شده بود، 42 میلیارد ریال بود ولی با پیگیری‌های صورت گرفته این رقم به 114 میلیارد و 430 میلیون ریال افزایش یافت.

رئیس ستاد تسهیل و رفع موانع تولید شهرستان بناب از تصویب 20 طرح در حوزه‌های مختلف صنعت، کشاورزی، ورزشی و IT با میزان اعتبار بالغ بر 100 میلیارد ریال در این ستاد خبرداد و افزود: از این میزان 6 طرح در حوزه‌های کشاورزی، گردشگری و ورزشی مورد تصویب قرار گرفته و 48 میلیارد ریال تسهیلات نیز پرداخت شده است اما تاکنون اعتبارات مربوط به طرح‌های صنعت تخصیص نیافته که مسوولان صنعت، معدن و تجارت باید پیگیری‌های لازم را انجام دهند.

رفیعی یادآور شد: با توجه به اتمام زمین و عدم امکان واگذاری زمین در شهرک صنعتی بناب در شرایط فعلی نیازی به استعلام از شهرک‌های صنعتی برای ایجاد واحدهای جدید نیست.

وی در عین حال گفت: مقدمات احداث شهرک جدید در 500 هکتار از اراضی روستای "چپقلو" در حال مطالعه بود که به زودی شاهد واگذاری قطعات در این شهرک خواهیم بود.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری بناب نیز در جلسه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید شهرستان بناب با انتقاد از عدم همکاری و عمل به تعهدات بانک گردشگری در پرداخت تسهیلات هتل 4 ستاره بناب اظهار کرد: هتل 4 ستاره و محل اقامتی این شهرستان هم اکنون از حدود 80 درصد پیشرفت فیزیکی برخوردار است ولی مدتی است که روند تکمیل این پروژه به جهت عدم تخصیص اعتبارات با کندی پیش می‌رود و پیمانکار این پروژه به دلیل خلف وعده مسوولان بانک گردشگری تحت فشار است.

بهنام رحیم‌زاده تصریح کرد: در پروژه‌های مربوط به گردشگری معمولاً 80 درصد اعتبارات به صورت تسهیلات و 20 درصد بقیه آورده اعضا است و این در حالی است که در این پروژه 60 درصد اعتبارات هزینه شده برای پروژه توسط مجری طرح پرداخت شده است.

وی افزود: امسال برای تکمیل زیرساخت‌های حوزه گردشگری شهرستان بناب 42 میلیارد ریال اعتبار تخصیص یافته است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری بناب در ادامه با اشاره به آماده‌سازی زیرساخت‌های لازم در اماکن تفریحی شهرستان در خصوص رفع مشکل آب شرب کمپ گردشگری روستای «دوش» تأکید کرد.