انتقال ساختمان پلیس راه بناب – تبریز 10 ساله شد

به گزارش بناب نیوز،  بحث انتقال ساختمان پلیس راه بناب – تبریز به خارج از شهر 10 ساله شد و با وجود چندین صورتجلسه و مصوبه با امضای مدیرکل وقت حمل و نقل و پایانه‌های استان و کارشناسان پلیس راه آذربایجان‌شرقی در سال‌های گذشته این انتقال به ورطه فراموشی سپرده شده و پرونده آن هنوز مفتوح است.

از بحث صورتجلسات و مصوبات که بگذریم، طرح انتقال ساختمان پلیس راه بناب – تبریز به خارج از حوزه استحفاظی شهرداری بناب در اولویت مصوبات هیأت محترم دولت قبلی و در جریان دومین سفر استانی دولت دهم قرار گرفت و مصوبه شماره 184923/41480 در سال 1387 برای اجرای این انتقال مهم و حیاتی منطقه به دستگاه‌های متولی ابلاغ شد.

اما این انتقال در سال 1387 و سال بعد از آن اتفاق نیفتاد تا اینکه مسئولان شهرستان پیگیری‌های مستمر و جدی خود را مبنی بر الزام و ضرورت انتقال ساختمان پلیس راه بناب- تبریز آغاز کردند که این اقدامات نیز راهگشای خلاصی از این پرونده نشد.

پرواضح است که قرار گرفتن ساختمان فعلی پلیس راه بناب – تبریز در حلقه محاصره ادارات، دانشگاه‌ها، منازل مسکونی و واحدهای تجاری مشکلات عدیده‌ای را متوجه شهرستان و ترددهای روزمره مردم کرده است.

از سوی دیگر، واقع شدن واحدهای صنعتی، تولیدی، کارخانجات متعدد و شهرک صنعتی پس از پلیس راه و در حوزه استحفاظی اداره راه و شهرسازی در ایجاد مشکل برای تردد وسایط نقلیه سبک و سنگین برای وصول محموله‌ها و بارگیری تولیدات واحدها و نیز عبور و مرور کارکنان و کارگران پرشمار آنها تأثیرگذار است.

به ترددهای نزدیک و روزمره مردم باید انبوه عبور و مرور خودروهای سبک و سنگین این شاهراه حیاتی منطقه که چندین استان غربی کشور را به هم متصل می‌سازد، اضافه کرد تا بتوان حجم زیاد و قابل تصور تردد در این اتوبان را درک کرد.

فقدان یک ترمینال واحد برای حمل و نقل کالا و مسافر در شهرستان و عدم تمرکز ترمینال‌های موجود یکی از معضلات اساسی شهر بوده و مکان‌یابی جدید برای ساخت و ایجاد ترمینال مستلزم جابه‌جایی ساختمان پلیس راه است و حتی محل این ساختمان با توجه به موقعیت و وسعت آن می‌تواند به عنوان ترمینال مرکزی مورد استفاده واقع شود و تا سالیان سال این مشکل را نیز حل کند.

این دلایل متقن تنها بخشی از دیدگاه‌های کارشناسان حوزه راه و شهرسازی و نیز مردم شریف شهرستان بناب در ضرورت انتقال ساختمان پلیس راه بناب- تبریز به محلی دیگر است که باید مورد توجه قرار گیرد.

با این تفاسیر، موضوع انتقال ساختمان پلیس راه بناب- تبریز به خارج از شهر دارای مصوبه اجرایی و قانونی است که در سفرهای استانی دولت دهم شکل گرفته و در اولین فرصت ممکن باید اجرایی می‌شد اما این مصوبه نیز مانند خیلی دیگر از مصوبات دولت دهم در شهرستان بناب بنا به دلایلی با مشکل مواجه شده و به عبارتی مسکوت مانده است.

نکته دیگر اینکه انتقال ساختمان مذکور مصوبه قانونی داشته و مسئولان استان و شهرستان نیز برای انتقال آن مصمم و هماهنگ هستند و عدم اجرای این مصوبه نه تنها بی معناست بلکه دلیل واقعی آن باید برای مردم روشن شود.

به هر حال، با توجه به آنچه که در این نوشتار به آن پرداخته شد، پلیس راه بناب- تبریز در جایی مستقر شده است که از 4 طرف توسط ساختمان‌های بزرگ و کوچک ادارات، دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی محاصره شده و متأسفانه دو مسیر شهری(بلوار دانشگاه) و برون شهری(بلوار ولایت منتهی به اتوبان) را که می توانند بسیاری از ترددهای داخلی و روزمره مردم را با سهولت و راحتی مرتفع سازند، عملاً به مسیرهای راکد تبدیل کرده است.

همچنین با توجه به اینکه محل جدید استقرار پلیس راه توسط کارشناسان پلیس راه مکان یابی، بررسی و مورد تأیید قرار گرفته است، عدم انتقال آن به محل جدید که از 10 سال پیش باید اتفاق می‌افتاد، جای سئوال دارد.

امید است مسئولان استان و شهرستان با مطالعه مجدد مصوبه حاضر و انجام تمهیدات لازم نسبت به اجرای مصوبه و انتقال ساختمان پلیس راه بناب- تبریز به محل جدید اقدام مقتضی را معمول و با این انتقال چندین معضل و مشکل شهرستان را که به برخی اشاره شد و برخی دیگر نیز شاید از قلم افتاده باشد، مرتفع و حل نمایند که این به عنوان خدمتی بزرگ به مردم و شهر بناب در تاریخ این شهرستان ثبت و ضبط خواهد شد.