گرانی افسارگسیخته و گلایه‌های مردم بناب از عدم نظارت و کنترل قیمت‌ها در بازار

به گزارش بناب نیوز به نقل از فارس، شهرستان بناب همواره از جمله شهرهایی بوده است که به واسطه برخورداری از مواهب الهی و طبیعی، آب و هوای معتدل، آثار تاریخی فراوان و همچنین برند کباب بناب در زمره شهرهای گردشگری به شمار می‌آید و در تعطیلات رسمی و غیررسمی، کوتاه و بلند پیش رو در طول سال مسافران و گردشگران زیادی را به خود جذب می‌کند.

نوسانات قیمت در بناب به حدی است که حتی مسافران و گردشگرانی که برای گذراندن تعطیلات خود قصد سفر به این شهرستان و میل کباب بناب را دارند، کالاهای ضروری خود را از دیگر شهرها خریداری می‌کنند.

در سال‌های نه چندان دور بازار بناب شاهد حضور مردم از شهرهای مختلف استان‌های آذربایجان‌شرقی و غربی و در مواردی پایتخت‌نشینان برای خریدهای روزمره بویژه تهیه لوازم جهیزیه فرزندان خود به خاطر ارزانی اجناس و کالاهای مختلف بود و این موضوع علاوه بر اینکه باعث شده بود تا بازار بناب رونق بیشتر و بهتری نسبت به شهرهای همجوار خود داشته باشد بلکه فواید دیگری نیز از جمله اشتغال و درآمد زیاد تاکسی‌های شهری و ناوگان برون شهری داشت اما رفته رفته این حضور به دلیل گرانی‌های بیش از حد تا حدود زیادی رنگ باخته است.

از سوی دیگر این روزها حتی خیل زیادی از شهروندان بنابی به دلیل فاصله فاحش قیمت برخی اجناس و کالاها برای تهیه مایحتاج و خرید لوازم ضروری به دیگر شهرستان‌ها عزیمت کرده و با وجود تحمل هزینه‌های رفت و برگشت و صرف وقت بیشتر، این خرید باز هم برای آنها از نظر اقتصادی موجه و به صرفه‌تر است.

گویی گذشت زمان و تغییر اوضاع برای شهرستان بناب نتیجه‌ای معکوس داشته و شرایط به جای رونق و شکوفایی اقتصادی و افزایش رفاه حال شهروندان بنابی، گرانی مضاعفی را برای مردم به ارمغان آورده است و هیچ واکنش اساسی و ریشه‌ای نیز نسبت به افزایش قیمت‌ها نشان داده نمی‌شود که اگر نظارت و مدیریت قوی و کارآمد بر بازار حاکم بود، حداقل افراد بومی ساکن شهرستان برای خرید مایحتاج خود به شهرهای دیگر نمی رفتند!

بسیاری از شهروندان از سیل افسارگسیخته گرانی در بازار بناب گله‌مند هستند و برای خرید کالا و مایحتاج زندگی رغبت چندانی از خود نشان نمی‌دهند و این در حالی است که شهروندان خواستار نظارت بیشتر مسئولان و برخورد با پدیده گرانفروشی هستند و چند نرخی بودن قیمت اقلام مهم مصرفی در شهرستان بناب باعث ایجاد گرانی در این شهرستان و به تبع آن خلوت شدن بازار و کاهش رونق و درآمد شده است.

ذکر این نکته نیز ضروری است، میدان میوه و تره بار بناب نیز که از دیرباز جزو میادین بزرگ و تأثیرگذار منطقه بوده و تأمین کننده میوه و سبزیجات شهرستان‌های آذربایجان‌شرقی و سایر استان‌های کشور به شمار می‌آید، این روزها نسبت به قبل رفت و آمد کمتری را شاهد بوده و رونق گذشته را ندارد و به خاطر وجود گرانی در این میدان مردم برای خرید اقلام این بازار از جمله وسائل تهیه ترشی هم رهسپار میادین میوه و تره بار شهرهای همجوار می‌شوند.

این گزارش حاکی است، در این زمینه خواست مردم شهرستان بناب از دستگاه‌های نظارتی برای ایجاد ثبات در بازار، کنترل گرانی و برخورد با گرانفروشی نظارت و کنترل بیشتر بر بازار البته به صورت عملی و مداوم است و نه در صحبت‌ها و گزارشات جلسه‌ای!

مردم انتظار دارند مسئولان با هرگونه گرانفروشی برخورد کنند و برای جلوگیری از گرانفروشی میادین و بازارچه‌های فصلی میوه و سبزیجات و غیره که در آنها نظارت مستقیم وجود داشته باشد، ایجاد کنند و بطور مستمر آنها را بازرسی و کنترل کنند.

نگارنده: جاوید بنابیان