انتقاد از عدم اختصاص قیر برای طرح های بنیاد مسکن/ اختصاص تنها 17 درصد سهمیه قیر رایگان برای آسفالت معابر روستایی

به گزارش بناب نیوز به نقل از فارس، حافظ باباپور در نشست دهیاران و رؤسای شوراهای اسلامی روستاهای شهرستان بناب با انتقاد از عدم اختصاص قیر برای طرح‌های بنیاد مسکن اظهار داشت: اختصاص 65 درصد سهمیه قیر رایگان به راه‌های روستایی و 17 درصد برای آسفالت معابر روستایی مناسب نیست و این در حالی است که مساحت معابر روستایی دست کمی از راه‌های روستایی ندارد.

وی خواستار اختصاص حداقل 25 درصد از سهمیه قیر رایگان برای آسفالت معابر روستایی شد.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی آذربایجان‌شرقی یادآور شد: تا قبل از سال 1394 کل قیر اختصاص یافته طی 36 سال یک میلیون و 500 هزار مترمربع بوده است در حالی که بعد از سال94 تاکنون بالغ بر 2 میلیون مترمربع معابر روستایی آسفالت‌ریزی شده است، یعنی ظرف چهار سال برابر 36 سال گذشته در استان و در سطح روستاها آسفالت‌ریزی صورت گرفته است.

به گفته باباپور، تاکنون 52 درصد خانه‌های روستایی بناب مقاوم‌سازی شده‌اند که 10 درصد از میانگین کشوری بالاتر است.

وی تصریح کرد: هم اکنون میانگین کشوری در مقاوم‌سازی خانه‌های روستایی 42 درصد است و این میانگین در استان آذربایجان‌شرقی 39 درصد است.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه وضعیت جذب اعتبارات در سال 97 در بخش مقاوم‌سازی خانه‌های روستایی در استان حدود 17 درصد بوده و این مقدار مناسب نیست، گفت: افزایش قیمت مصالح ساختمانی باعث شده روستائیان رغبتی به جذب اعتبارات مقاوم‌سازی نداشته باشند و باید با فعال کردن شورای مسکن این مشکل برطرف شود.

باباپور، در عین حال اظهار کرد: هم اکنون 700 روستا در آذربایجان‌شرقی نیاز به بازنگری دارند که تاکنون اعتبار بازنگری تنها 80 روستا در استان تأمین شده است.

نماینده مردم بناب در مجلس شورای اسلامی در جمع دهیاران و رؤسای شوراهای اسلامی روستاهای شهرستان بناب با تشریح خدمات صورت گرفته در طول انقلاب در کشور به‌ویژه در روستاها گفت: به برکت انقلاب اسلامی، مقاومت و تلاش مردم و پیروی از ولایت فقیه خدمات قابل توجهی در سطح روستاهای کشور انجام شده است.

ضیاءالله اعزازی ملکی تصریح کرد: امسال چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی را در شرایطی در کشور جشن خواهیم گرفت که در سایه این نظام و انقلاب برکات زیادی شامل حال مردم این کشور شده است و برای شکرگزاری این نعمات چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی را جشن خواهیم گرفت

وی سپس ضمن تقدیر و تشکر از تلاش‌های دهیاران و اعضای شوراهای اسلامی روستاها و بخشدار مرکزی و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی اظهار کرد: هر میزان از روستاهای منطقه که در آن زیرسازی صورت گرفته است، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی نسبت به اختصاص قیر رایگان جهت آسفالت معابر آن روستاها اختصاص خواهند داد.

فرماندار بناب نیز در نشست دهیاران و رؤسای شوراهای اسلامی روستاهای شهرستان بناب با مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی آذربایجان‌شرقی با تشریح وضعی اعتبارات عمرانی دهیاری‌های این شهرستان گفت: از آغاز دولت یازدهم تا کنون 250 میلیارد ریال اعتبار در قالب ارزش‌افزوده و منابع دیگر به 28 روستای شهرستان بناب اختصاص یافته است.

امین رفیعی افزود: در سال 97 نیز 38 میلیارد ریال اعتبار از طریق دولت به روستاهای شهرستان بناب پرداخت شده است.

وی بیان کرد: هم اکنون 92 هزار و 500 مترمربع زیرسازی در سطح روستاهای بناب برای آسفالت آماده شده است.

نماینده عالی دولت در شهرستان بناب همچنین از اختصاص یک‌هزار و 700 تن قیر رایگان برای آسفالت معابر روستایی بناب خبر داد و عنوان کرد: از سال 1393 تا کنون 155 هزار و 804 مترمربع از معابر روستایی بناب آسفالت ریزی شده است.

رفیعی ادامه داد: هم اکنون وضعیت معابر روستایی بناب از لحاظ آسفالت بهتر از محلات شهری بناب است.

به گفته وی، از 13 هزار و 337 واحد مسکونی روستایی بناب تاکنون 5 هزار و 500 واحد مسکونی مقاوم‌سازی شده‌اند و سهم شهرستان بناب در سال 97 در مقاوم‌سازی 601 واحد است و افزایش قیمت مصالح ساختمانی باعث شده تا روستائیان رغبتی به مقاوم‌سازی خانه‌های روستایی نشان ندهند.

فرماندار بناب اذعان کرد: تا پایان سال 96 به میزان 66.5 درصد واحدهای مسکن روستایی سنددار شدند و قرار است در سال 97 نیز برای 150 واحد مسکونی روستایی سند رسمی صادر شود.

رفیعی با تأکید بر ضرورت بازنگری طرح‌های هادی روستایی شهرستان بناب یادآور شد: از 28 روستای شهرستان برای 21 روستا بیش از 10 سال است طرح هادی تهیه شده و نیاز است با توجه به افزایش جمعیت و کمبود فضای مسکونی در اجرای طرح‌های هادی روستایی این شهرستان بازنگری اساسی صورت گیرد.

وی اظهار کرد: ساخت و سازهای غیرمجاز به یکی از مشکلات اساسی و معضلات در روستاهای بناب تبدیل شده که امیدواریم با بازنگری طرح‌های هادی این مشکل حل شود.

بنابراین گزارش، در ادامه این نشست بخشدار مرکزی بناب، تعدادی از دهیاران و رؤسای شوراهای اسلامی روستاها به بیان مسائل و مشکلات در روستاهای شهرستان پرداختند.