یادداشت / حلقه مفقوده‌ای بنام«عذرخواهی» در بین مسوولان

به گزارش بناب نیوز، عذرخواهی در حالی در جامعه ما روند فرسایشی به خود گرفته که پذیرش خطا و عذرخواهی کردن یکی از مهم‌ترین توصیه‌های دین اسلام و بزرگان دینی است.

عذرخواهی در آیات قرآن و روایات نیز نقش پررنگی دارد و بارها به مؤمنان تأکید شده است که در صورت بروز رفتار نادرست معذرت خواهی شود.

در همین زمینه در قرآن کریم 87 بار از توبه و معذرت خواهی سخن به میان آمده است. حال با این اوصاف و در شرایطی که سطح آگاهی و تحصیلات در جامعه ما روندی افزایشی دارد، این پرسش مطرح می‌شود که پس چرا فرهنگ عذرخواهی به عنوان ابزاری پیشگیرانه و منشی بزرگوارانه روندی فرسایشی در پیش گرفته است؟!

به نظر می‌رسد یکی از دلایل کم‌رنگ شدن فرهنگ عذرخواهی در جامعه پایین آمدن سطح اعتماد به نفس است و پایین بودن اعتماد به نفس موجب می‌شود که فرد درگیر موضوع فکر می‌کند اگر عذرخواهی کند مثل این است که رقابت را باخته باشد.

به نظر می‌رسد، برای نهادینه کردن فرهنگ عذرخواهی نهاد آموزش و پرورش می‌تواند نقش تعیین‌کننده‌ای داشته باشد، چنانکه اگر معلمان بزرگوار و دلسوز فرهنگ عذرخواهی را در مدارس بین دانش‌آموزان فعال کنند بلکه بتوان زمینه فراگیرشدن این شیوه از برخورد در جامعه را فراهم کرد و رسانه ملی نیز اگر در بحث فرهنگ‌سازی موضوع بین مردم و مسوولان گام‌های لازم و اساسی را بردارد، می‌تواند نقش تعیین‌کننده‌ای تاثیرگذاری داشته باشد.

در چند روز اخیر نامه‌ای با موضوع درخواست پاداش یک‌میلیارد و 500 میلیون تومانی توسط مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان آذربایجان‌شرقی برای خود و چند تن از کارکنان این نهاد که در به سرانجام رساندن پرونده اراضی وقفی مشارکت داشتند، در فضای مجازی دست به دست شد.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان به نامه منتشره واکنش نشان داده و عنوان کرده است که در این نامه تنها پیشنهاد ارزش کار درج شده و سپس پیش‌نویسی تهیه شده که فعلاً امضایی ندارد.

این اظهارات مدیرکل محترم در شرایطی مطرح می‌شود که حجت‌الاسلام حسنی‌نیا معاون اوقافی، حقوقی و امور مجلس سازمان اوقاف و امور خیریه در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم از اعلام وصول نامه و تأیید این درخواست خبرداده و گفته که این نامه در حد تقاضا بوده و تاکنون هیچ مبلغی به اداره‌کل اوقاف و امور خیریه آذربایجان‌شرقی پرداخت نشده است. حال با توجه به شرایط اقتصادی حاکم بر کشور و در حالی که مردم تحت فشار اقتصادی قرار دارند، نباید شاهد چنین پیشنهادات و درخواست‌هایی از سوی مسوولان باشیم.

از این رو، در چنین شرایطی بهتر بود مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان به‌جای فرافکنی از این درخواست نابه‌جا عذرخواهی می‌کرد و تا این حد سوژه اصلی سایت‌های خبری قرار نمی‌گرفت!

در چنین اوضاعی است که در جامعه امروزی فرهنگ عذرخواهی و فرهنگ پذیرش اشتباه به حلقه مفقوده رفتاری در کشورمان تبدیل شده است و انتظار می‌رود فرهنگ عذرخواهی و پذیرش اشتباه به عنوان یک ارزش در جامعه ما مطرح و تقویت شود و مردم دنبال فرار از این فرهنگ نباشند.

باید منتظر بود و دید که با وجود این فضا تکلیف فرهنگ‌سازی فرهنگ عذرخواهی و فرهنگ پذیرش اشتباه در جامعه چه خواهد بود؟!

نگارنده:  جاوید بنابیان