فروش بخشی از زمین‌های دانشگاه تبریز / آمایش دانشگاه‌ها کوچک می‌شود

به گزارش بناب نیوز به نقل از فارس، رسول صدیقی در حاشیه جلسه کمیسیون دائمی هیأت امنای دانشگاه‌های تبریز، مراغه و بناب که با حضور خدایی معاون وزیر و رئیس سازمان سنجش آموزش کشور و مسئولان این سه دانشگاه به میزبانی دانشگاه بناب برگزار شد، در گفت‌وگویی با خبرنگار فارس در بناب با اشاره به محورهای طرح شده در این نشست اظهار کرد: در این جلسه تصمیمات مهمی از جمله در خصوص توسعه دانشگاه‌های تبریز، مراغه و بناب و تأمین خوابگاه‌های مورد نیاز اتخاذ شد.

وی افزود: در این نشست مقرر شد در خصوص ساماندهی رشته‌های تحصیلی در این دانشگاه‌ها اقداماتی صورت گیرد که بر اساس تصمیمات اعضاء دانشکده گروه علوم ریاضی دانشگاه بناب به دانشکده علوم ریاضی و کامپیوتر تبدیل شد.

صدیقی اذعان کرد: همچنین دانشکده‌های فنی، مهندسی، علوم انسانی و کشاورزی به تأیید این کمیسیون رسید.

عضو هیأت امنای کمیسیون دائمی دانشگاه‌های تبریز، مراغه و بناب خاطرنشان کرد: مقرر شد دانشگاه تبریز با فروش بخشی از زمین‌های غیرقابل استفاده از محل فروش آنها نسبت به تکمیل و توسعه ساختمان‌های جدید خود اقدام کند.

وی بیان کرد: افزایش تعداد اعضای هیأت علمی تمام وقت دانشگاه بناب به 120 نفر و دانشگاه تبریز به 150 نفر از دیگر مصوبات این کمیسیون بود.

مدیرکل دفتر امور مجلس وزارت علوم، تحقیقات و فناوری سپس با اشاره به نحوه جذب و انتقال تعدادی نیرو به دانشگاه بناب از سایر مجموعه‌های دیگر در قالب نیروهای غیرعلمی تصریح کرد: نحوه جذب این نیروها عمدتاً روال قانونی را طی نکرده و برای دانشگاه مشکلاتی به وجود آورده است که افراد جذب شده از مسیر قانونی نیامده‌اند؛ از این رو اگر نیرویی جذب دانشگاه می‌شود باید بر اساس ضوابط انجام شود.

صدیقی در ادامه در خصوص وجود برخی شایعات مبنی بر احتمال تجمیع دانشگاه بناب در دیگر دانشگاه‌ها گفت: موضوعی که مطرح است طرح آمایش دانشگاه‌ها بوده و این مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی است از این رو بحث آمایش غیر از ادغام و تجمیع است و اگر قرار باشد دانشگاهی تجمیع شود، آموزشکده‌ها و دانشکده‌ها را شامل می‌شود.

وی یادآور شد: تأکید شورای عالی انقلاب فرهنگی و وزارت علوم بر این است که دانشگاه‌هایی که در فاصله 100 کیلومتری هم قرار دارند، از موازی کاری پرهیز کرده و سعی کنند هر یک از دانشگاه‌ها در بخشی مجزا فعالیت کنند. برای مثال رشته لیزر اپتیک جزو رشته‌های مطرح در دانشگاه بناب است و در سال‌های اخیر نفرات اول کارشناسی ارشد از دانشجویان این دانشگاه پذیرفته می‌شوند.

مدیرکل دفتر امور مجلس وزارت علوم، تحقیقات و فناوری  تأکید کرد: آمایش دانشگاه‌ها شامل دانشکده‌ها و آموزشکده‌های کوچک می‌شود و دانشگاه بناب جزو دانشگاه‌های پیشرو بوده و برنامه وزارت علوم در 5 سال آینده رساندن تعداد دانشجویان این دانشگاه به 6 هزار دانشجو است.

شهرستان بناب با 140 هزار نفر جمعیت در 110 کیلومتری جنوب تبریز مرکز استان آذربایجان‌شرقی واقع شده و هم اکنون قریب به 3 هزار دانشجو در 26 رشته تحصیلی کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا در دانشگاه بناب مشغول فراگیری علم و دانش هستند.