یادداشت / ضرورت ساماندهی برگزاری مجالس ترحیم در شهرستان بناب

به گزارش بناب نیوز به نقل از فارس، یکی از موضوعات اجتماعی و دینی که به عنوان آداب و فرهنگ در جامعه ما نهادینه شده، برگزاری مجالس ترحیم است.

اصل سنت برگزاری مجالس ترحیم کاری ارزشمند است و زمانی که شخصی از دنیا می‌رود، خانواده فرد فوت شده اقدام به برگزاری مجلس ترحیم می‌کنند تا بدرقه مرحوم به خانه ابدی همراه با احترام و تکریم وی از سوی اقوام، آشنایان و دوستان دور و نزدیک باشد.

مجالس ترحیم در گذشته‌های نه چندان دور بسیار ساده و بی‌آلایش برگزار می‌شدند و اگر فردی در محله از دنیا می‌رفت همسایه‌ها نیز در اجرای مراسم ختم مشارکت می‌کردند و در منزل از مهمانان پذیرایی مختصری صورت می‌گرفت اما امروزه به این مراسم‌ها چاشنی تشریفات نیز افزوده شده بطوری که صاحبان اموات در دو راهی توجه به شئونات و عزاداری برای آن عزیز از دست رفته و دوندگی بخاطر حفظ آبروی کاذب نزد اجتماع و ایجاد تشریفات آن چنانی گیج می‌زنند!

نقش روحانیون و علما نیز در چنین اوقاتی بسیار اثرگذار و مفید است و باید از این فرصت و ظرفیت نهایت استفاده را برد چنان که مبلّغان متناسب با جوّ مجالس مطالب و احکام لازم را مطرح کنند. البته توجه به نوع مطالبی که در این مجالس مطرح می‌شود، بسیار اهمیت دارد و اگر این مطالب مختصر و مفید ارائه شوند، اثرگذاری آنها نیز بیشتر خواهد شد.

مجالس ترحیم معمولاً در تمام نقاط کشور با یک شیوه و شاید با تفاوت‌هایی در جزئیات آنها برگزار می‌شوند و این مجالس در شهرستان بناب بخصوص در روزهای پنج‌شنبه هر هفته به عناوینی در قالب مجلس شام غریبان و ترحیم، اولین پنج‌شنبه، مجلس چهلم(اربعین) و یا سالگرد در اکثریت مساجد شهرستان و در یک ساعت مقرر و مشخص برگزار می‌شوند.

اما برگزاری این مجالس بصورت متفرق در مساجد مختلف شهر بناب باعث ایجاد ترافیک سنگین و اختلال در رفت و آمدها می‌شود و خیلی از مردم به علت ترافیک سنگین و تعداد بالای مجالس ترحیم نمی‌توانند در یک و نیم ساعت تعیین شده در تمام مجالس تشکیل شده حضور یافته و فاتحه‌ای نثار اموات کنند.

با توجه به این شرایط به نظر می‌رسد جامعه پذیرش ساماندهی مجالس ترحیم را دارد و لازم است با فرهنگ‌سازی مناسب به اصلاح آن پرداخت، زیرا ساماندهی برگزاری این مجالس یکی از ضروریات مهم شهرستان است و می‌توان با تعیین و اختصاص چند مسجد در نقاط مختلف شهر مجالس ترحیم را به صورت تجمیع در آن مساجد برگزار کرد که با این کار نه تنها می‌توان حجم ترافیک را کاهش داد بلکه مردم با حضور در یک مسجد می‌توانند همزمان برای چندین نفر مرده فاتحه بخوانند.

البته یکی دیگر از مزایای تجمیع این گونه مجالس از بین بردن قبح کم و زیاد بودن مراجعه کنندگان به مراسم فقرا و اغنیا بوده و عملاً تمایز در تعداد شرکت کنندگان از بین می‌رود.

امیدواریم شورای فرهنگ عمومی شهرستان بناب با بررسی بیشتر و کارشناسانه این پیشنهاد نسبت به عملیاتی کردن آن اهتمام کند.

ناگفته نماند شورای فرهنگ عمومی شهرستان بناب طی سالیان اخیر اقدامات مؤثر و مفیدی در بحث برگزاری مجالس ترحیم و عشره‌خوانان انجام داده که کاهش اعلامیه‌های ترحیم به یک اعلامیه، عدم نصب بنرهای تسلیت در داخل مساجد، ساماندهی عشره‌خوانان و ... از نمونه‌های مصوبات شورای فرهنگ عمومی شهرستان است و امیدواریم این شورا با بررسی دقیق و کارشناسی این موضوع در راستای ساماندهی برگزاری مجالس ترحیم در این شهرستان گام بردارد.

نگارنده: جاوید بنابیان