یادداشت / بدهی چند میلیاردی شهرداری بناب به تأمین اجتماعی و املاکی که توسط این سازمان بلوکه شد

هر چند ماجرای بدهکاری بسیاری از نهادها همچون شهرداری بناب به تأمین اجتماعی تازگی ندارد و البته مسئولان وقت شهرداری از تعیین تکلیف آن خبر داده و گفته بودند « تهاتر یکی از راهکارهای پرداخت بدهی است!» اما این قصه سر دراز دارد.

نه تنها شهرداری بناب که برای همه کارفرمایان این امکان ایجاد شده است که اگر نقدینگی لازم را ندارند بدهی خود را با ارائه زمین، ساختمان و ملک پرداخت کنند آن هم با قیمت کارشناس رسمی.

عمده بدهی شهرداری بناب به سازمان تأمین اجتماعی به عدم پرداخت حق بیمه پرسنل باز می‌گردد که از سال‌های قبل و احتمالاً از سال 1376 انباشته شده و این بدهی صرفاً به زمان تصدی شهردار فعلی و یا شهردار سابق خلاصه نمی‌شود.

عدم حل مشکل دیون شهرداری بناب گاهی نیز منجر به انسداد برخی حساب‌های شهرداری از سوی تأمین اجتماعی شده است، زیر بر اساس ماده 50 قانون تأمین اجتماعی مطالبات سازمان بابت حق بیمه و خسارات تأخیر و جریمه‌های نقدی ناشی از اجرای قانون در حکم مطالبات مستند به اسناد لازم الاجرا بوده و طبق مقررات مربوط به اجرای مفاد اسناد رسمی به وسیله مأموران اجرایی سازمان قابل وصول است.

بر اساس آخرین اخبار دریافتی، اخیراً سازمان تأمین اجتماعی با وجود توافقات بعمل آمده مابین مسئولان این سازمان و شهرداری بناب در نهایت تأمین اجتماعی نسبت به توقیف دو قطعه از املاک شهرداری اقدام و یکی از این املاک را از طریق مزایده بفروش رسانده است که به نظر می‌رسد بر اساس اظهارات کارشناسان امر قیمتی که زمین فروخته شده است مسئولان شهرداری می توانستند قبل از تأمین اجتماعی با انتشار آگهی و با فروش ملک مذکور بخش زیادی از بدهی خود به تأمین اجتماعی را تسویه کنند.

به هر حال این اقدام مسئولان تأمین اجتماعی موجب شده تا اعضای شورای اسلامی شهر بناب نسبت به آن واکنش نشان دهند.

بهمن حدادی عضو شورای اسلامی شهر بناب در حاشیه جلسه بررسی لایحه بودجه پیشنهادی شهرداری مدعی شد که مسئولان شهرداری بناب باید در خصوص زمین‌ها و پول‌هایی که از بابت بدهی خود به بیمه تأمین اجتماعی واگذار کرده است، توضیح دهد!

از سوی دیگر رئیس شورای اسلامی شهر بناب در واکنش به این موضوع بر لزوم توافق شهرداری و سازمان تأمین اجتماعی برای حل و فصل بدهی تأکید می‌کند و می‌گوید: بدهی‌های شهرداری بناب به تأمین اجتماعی از سال‌های قبل به ارث رسیده است و عدم نقدینگی و وضعیت مالی شهرداری باعث انباشت این بدهی‌ها شده است.

محمدباقر ولایی وارد کردن بیش از حد نیروی انسانی به بدنه شهرداری در مقطعی موجب بالا رفتن حق بیمه آنها و از طرف دیگر رکود اقتصادی و عدم فعالیت‌های عمرانی موجب شده که بدهی شهرداری به تأمین اجتماعی روز به روز افزایش یابد.

وی با تأکید بر اینکه بدهی شهرداری به تأمین اجتماعی را قبول دارد؛ اذعان کرد: کاری که تأمین اجتماعی کرده آن را قبول نکرده و از مسئولان امر تقاضا داریم با استفاده از کارشناسان خبره بومی نسبت به قیمت گذاری املاک فوق اقدام کنند چرا که کارشناسان غیربومی از قیمت ارزش منطقه‌ای املاک بی‌خبر هستند!

رئیس شورای اسلامی شهر بناب در عین حال اظهار کرد: از مدافعان بیت‌المال انتظار داریم با ورود به این موضوع از حیف و میل بیت‌المال جلوگیری کنند.

ولایی با اعلام اینکه شورای اسلامی شهر و شهرداری به قیمت‌گذاری ملک مورد نظر اعتراض کرده است؛ گفت: با فروش زمین مورد نظر توسط شهرداری از طریق مزایده می‌توان بخش عمده‌ای از بدهی شهرداری به تأمین اجتماعی را تسویه کرد.

وی میزان بدهی شهرداری بناب به تأمین اجتماعی را حدود 13 میلیارد تومان اعلام کرد.

این گزارش حاکی است، بدهی شهرداری به تأمین اجتماعی از سال 76 به شهردار فعلی به ارث رسیده است و مدیریت فعلی شهرداری بایستی برای جلوگیری از حیف و میل بیت المال ضمن اینکه در ارتباط با بازگرداندن زمین و ملک مورد نظر به شهرداری اقدام جدی تری انجام دهد، در زمینه پرداخت بدهی خود به تأمین اجتماعی نیز چاره اندیشی کند تا موجب ضرر و خسارت به بیت المال نگردد.

نگارنده: جاوید بنابیان