دعوت حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی از دانشگاه ها برای بررسی آلودگی کاوه سودای مراغه

به گزارش بناب نیوز به نقل از ایرنا، اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی روز شنبه در اطلاعیه ای از دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی برای برررسی و تحلیل مجدد احتمال آلودگی کارخانه «کاوه سودا» در مراغه دعوت کرد.

در اطلاعیه اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی آمده است: به منظور پاسخ به دغدغه های دوستداران و علاقمندان محیط زیست و نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی در زمینه احتمال آلودگی آب های زیرزمینی به واسطه فعالیت کارخانه کاوه سودا، از دانشگاه تبریز و پارک علمی و فن آوری استان دعوت می کنیم به صورت مستقل این موضوع را بررسی و با تکیه بر آخرین روش های علمی و فنی نتایج آخرین بررسی ها را در اختیار اداره کل قرار دهند.
اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی اعلام کرده است که در راستای شفافیت بیشتر، نتایج بررسی های مربوط به وضعیت کارخانه «کاوه سودا»ی مراغه از نظر آلایندگی را به اطلاع عموم شهروندان به خصوص دوستداران محیط زیست استان می رساند.
اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی در اطلاعیه خود ضمن قدردانی از همه علاقمندان و دوستداران محیط زیست و فعالان فضای مجازی، تاکید کرده است این اداره کل به دور از هرگونه جوسازی و حاشیه، حفاظت از محیط زیست را سرلوحه اقدامات خود قرار داده و با هرگونه آلودگی زیست محیطی و تخریب آن به شدت برخورد می کند.
در اطلاعیه اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی یادآوری شده است: برای تکمیل ظرفیت های نظارتی خود نیازمند مساعدت، همفکری و یاری همه مراجع علمی و دوستداران محیط زیست می باشیم و تلاش مجموعه کارکنان این مجموعه، فراهم آوردن شرایط مساعد و مناسب برای توسعه ای پایدار مبتنی بر شاخصهای محیط زیست خواهد بود.
طی ماه های اخیر احتمال آلایندگی کارخانه کاوه سودای مراغه و انتقال پساب های آن به دریاچه ارومیه به یکی از مسایل مهم زیست محیطی آذربایجان شرقی تبدیل شده است.
این در حالی است که به گفته حمید قاسمی، مدیرکل حفاظت محیط زیستآذربایجان شرقی، انتقال پساب های کارخانه کاوه سودا به دریاچه ارومیه، مصوبه شورای تامین استان در سال 1388 است که در آن با بررسی همه جوانب، نسبت به انتقال پساب ها به طول 30 کیلومتر تا دریاچه ارومیه اجازه داده شده است.
قاسمی تصریح کرده است: طبق این تصمیم مقرر شد برای کنترل پساب های خروجی از این واحد صنعتی لاگن های تبخیری غیرقابل نفوذ تعبیه و سیستم کنترل آن بر همین مبنا تعریف شود.
به گفته وی در سال 1388 به دلیل ترکیدن لاگون های کارخانه «کاوه سودا» که منجر به تاثیرات منفی در آب های زیرزمینی و اراضی کشاورزی منطقه شد، شورای تامین آذربایجان شرقی با موافقت محیط زیست استان مجوز انتقال پساب ها به دریاچه ارومیه را صادر کرد.
کارخانه «کاوه سودا»ی مراغه در سال 1383 با اشتغالزایی یکهزار نفر آغاز به کار کرد تا فراهم کننده بخشی از مواد اولیه مورد نیاز کارخانجات تولید شیشه، مواد شوینده و سایر واحدها باشد.
این واحد تولید مواد شیمیایی در سال 1389 به دلیل شکسته شدن لاگون های تبخیری آن برای تصفیه پساب و آلایندگی ناشی از نفوذ پساب آن به منابع آب زیرزمینی، مدتی تعطیل شد.
در آن زمان گفته شد که500 هکتار از اراضی کشاورزی شهرستان بناب و 300 هکتار از اراضی کشاورزی مراغه به دلیل حادثه شکسته شدن لاگون های «کاوه سودا» آلوده شده است.
احتمال آلایندگی این واحد تولیدی در هفته های اخیر بار دیگر آن را در صدر اخبار رسانه های آذربایجان شرقی قرار داد. 
نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر نیز در تازه ترین اظهارنظر خود درباره کارخانه کاوه سودا، خواستار تشکیل تیمی مستقل از سوی مراجع صلاحیت دار علمی برای بررسی بحران زیستی کاوه سودا در مراغه شد و گفت: ادامه فعالیت کاوه سودا غیر‌قانونی ‌است.
احمد علیرضا بیگی با بیان اینکه آلایندگی شدید زیست محیطی صنایع شیمیایی کاوه سودای مراغه در سکوت مسئولان حفاظت محیط زیست ادامه دارد، اظهار داشت: مجوزی که سال 88 به کاوه سودا داده شد برای پیشگیری از گسترش بحران زیست محیطی پس از شکست لاگن‌ها بود تا دامنه خسارت به آب و خاک منطقه محدود شود و ادامه فعالیت این واحد آلاینده بر‌اساس مجوزی که در شرایط بحرانی از سوی دستگاه‌های مسئول داده شده، غیر‌قانونی و نادرست است.
وی افزود: مجوزی که برای کاوه سودا برای مدیریت پساب بسیار خطرناکش در لاگون داده شده نه تنها محل ایراد و سوال است، بلکه برکه‌های خاکی که این شرکت به عنوان لاگون عنوان می‌کند نیز محل اشکال است، چرا که لاگون تعریف مخصوص خود را دارد و باید کاملا ایزوله و غیرقابل نفوذ باشد.
نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در مجوزی که سازمان حفاظت محیط زیست به این شرکت داده، محل احداث لاگون‌ها در نقطه مشخص تعیین شده است، اظهار داشت: شرکت کاوه سودا باید با رعایت استانداردهای لازم نسبت به احداث آن‌ها اقدام می‌کرد.
احمدعلیرضا بیگی، نماینده فعلی مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس شورای اسلامی، در زمان شکسته شدن لاگون های کارخانه کاوه سودا در سال 1388، استاندار آذربایجان شرقی و نماینده عالی دولت در این استان بود.