طراحی و تولید نسل جدیدی از رنگ‌های فلورسانسی در دانشگاه آزاد واحد بناب

به گزارش بناب نیوز به نقل از آنا، سیدعبدالله حجتی درباره طراحی و تولید نسل جدیدی از رنگ‌های فلورسانسی با ساختار نانویی و مشتقات گیاهی در دانشگاه آزاد اسلامی واحد بناب اظهار کرد: فرزاد ارجمندی‌راد از اعضای هیئت علمی تمام‌وقت این دانشگاه در گروه شیمی با همکاری تیم تخصصی خود موفق به طراحی و تولید نسل جدیدی از رنگ‌های فلورسانسی با ساختار نانویی و مشتقات گیاهی شدند.

وی افزود: نسل جدید رنگ‌های فلورسانسی برای تشخیص اسیدهای نوکلوییک اعم از DNA و RNA و محصولات PCR جایگزین کاملاً مطمئن و زیست‌سازگارتری در مقایسه با ماده خطرناک و سرطانزای اتیدیوم بروماید است و در دستگاه‌های نسل جدید موسوم به ترانس ایلومیناتورنور آبی جواب مناسبی در برابر رنگ‌های شیمیایی گران‌قیمت آمریکایی مانند sybr green و gel green و sybr safe  و... می‌دهد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد بناب افزود: رنگ‌های اخیر وارداتی با ساختار شیمیایی و نسبتاً سمی، بسیار گران بوده و هرساله میلیون‌ها دلار ارز از محل واردات این مواد از کشور خارج می‌شود. ظرفیت تولید رنگ‌های فلورسانسی نانوساختارگیاهی جوابگوی نیازهای روزانه و سالانه تمام مراکز دانشگاهی و تحقیقاتی و بیمارستانی سراسر کشور و خاورمیانه و حتی اروپاست.

حجتی خاطرنشان کرد: این ماده تولید ۱۰۰ درصد داخل، توانسته است تأییدیه علمی و کیفی را از بزرگ‌ترین شرکت دانش‌بنیان تحقیقاتی و تولیدی کیت‌ها و ملزومات آزمایشگاهی بیولوژی مولکولی کشور «سیناکلون» دریافت کند.

عضو هیئت امنای دانشگاه آزاد اسلامی استان آذربایجان شرقی بیان کرد: با توجه به اینکه یکی از سیاست‌های مهم این دانشگاه اکنون توجه و اهتمام ویژه به کسب درآمدهای غیرشهریه‌ای است؛ بنابراین در این راستا مذاکرات لازم با سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی برای اخذ مجوزهای مورد نیاز انجام گرفته است تا بتوانیم این محصول را به تمام مراکز دانشگاهی، تحقیقاتی و بیمارستانی سراسر کشور و حتی کشورهای خاورمیانه عرضه کنیم.