آغازی به پایان انتظار 10 ساله بنابی‌ها و نقطه سرخط!

به گزارش بناب نیوز به نقل از فارس، با اعلام خبر افتتاح پل روگذر«سرداران شهید بناب» (میدان معلم) طی روزهای آتی امیدها برای تسریع در اجرای عملیات بخش باقی‌مانده پروژه و بهره‌برداری کامل از این طرح مهم و حیاتی بیشتر شده است؛ طرحی که در سال 1389 کلید عملیات اجرایی آن زده شد و افتتاح کامل آن به یک آرزوی دیرینه برای مردم بناب تبدیل شده است.

بر اساس این گزارش، تسریع در تکمیل پل روگذر میدان معلم و بهره‌برداری از آن به‌ویژه در طول سال‌های اخیر یکی از مطالبات اصلی مردم این خطه و دغدغه مسوولان محلی بوده است.

عملیات اجرایی این پروژه حدود 10 سال پیش کلید خورد اما به‌دلیل آنچه از زبان مسوولان شنیده می‌شود، به علت کمبود اعتبار روند تکمیل آن با کندی پیش رفت و پروژه‌ای که در زمان کلنگ‌زنی مدت اجرا و تکمیل آن دو سال پیش‌بینی شده بود 10 سال به طول انجامید و عملیات اجرا و تکمیل پروژه به صورت لاک‌پشتی و گاهاً نیمه تعطیل بود.

با بهره‌برداری از این پروژه که به طول 600 متر و به صورت چهار خطه رفت و برگشت طراحی شده است، شاهد کاهش چشمگیر بار ترافیکی و میزان تصادفات جاده‌ای در این مسیر خواهیم بود، چرا که این مسیر یکی از شاهراه‌های حیاتی منطقه و راه ارتباطی چندین استان غربی کشور است.

اگر چه مردم و به‌خصوص ساکنان و مغازه‌داران اطراف این پروژه به‌دلیل طولانی‌تر شدن اتمام آن خسته و کلافه شده‌اند و افتتاح پل حتی به‌صورت ناقص مردم را فی نفسه خوشحال و مسرور می‌کند، اما قطعاً بعد از افتتاح پروژه نواقص آن نمایان شده و تکمیل نواقص با مشکل روبه‌رو خواهد شد و این‌ها مشکلات بالقوه‌ای هستند که می‌تواند همه خوشحالی‌ها و مزیت‌های این پروژه مهم را زیرسوال برده و موجب بی‌میلی و عدم رغبت مردم به افتتاح آن با شرایط موجود باشد.

با این توضیحات، پیش‌بینی مردم این است که با افتتاح پل با شرایط حاضر مشکل دیگری را روی دست مسوولان منطقه گذاشته باشد و در ادامه مسوولان منطقه مجبور شوند برای تکمیل نواقص آن از اعتبارات شهرداری که خود غرق در مشکلات متعددی است، هزینه کنند.

حال از مسوولان شهرستان و استان انتظار می‌رود به‌خاطر مردم نجیب بناب که همواره مردمی صبور و تلاشگر هستند و 10 سال برای تکمیل این پروژه انتظار کشیده‌اند، برای تکمیل کامل پروژه مدت کوتاهی نیز صبر کنند تا طرح بر اساس تیپ و نقشه موجود تحویل شود.

پر واضح است که در صورت رفع مشکلات و نواقص پروژه، این پل خواهد توانست دستاورد بزرگی را برای شهرستان و منطقه به همراه بیاورد و موجب تحولات و بهبود وضع ترافیک سنگین در محدوده آن شود.

شهرستان 140 هزار نفری بناب در 110 کیلومتری جنوب تبریز مرکز استان آذربایجان‌شرقی واقع شده و میدان معلم این شهرستان که در محاصره مناطق مسکونی، تجاری و خدماتی از چهار طرف قرار گرفته به‌ لحاظ واقع شدن در مسیر کمربندی یکی از پرترددترین راه‌های منطقه است به‌طوریکه چندین استان غربی کشور را به هم وصل می‌کند.

عملیات اجرایی پروژه پل روگذر«سرداران شهید بناب» از سال 1389 کلید خورد و عملیات اجرایی آن از سال 1390 آغاز شد.

طول این پروژه 600 متر و به‌صورت چهار خطه رفت و برگشت طراحی شده و تاکنون برای تکمیل آن 240 میلیارد ریال اعتبار توسط دولت هزینه شده و مجری این طرح وزارت راه و شهرسازی است.

نگارنده: جاوید بنابیان