ساخت آجر تبریدی از نمک دریاچه ارومیه برای ساخت ساختمان های نمکی
به گزارش بناب نیوز به نقل از روابط عمومی دانشگاه بناب، طرح فناورانه عضو هیئت علمی دانشگاه بناب، در جشنواره‌ ملی ایده‌ها و محصولات نوآورانه برای احیای دریاچه‌ ارومیه ارائه شد.
طرح فناورانه دکتر احمد فهمی به‌عنوان یکی از طرح‌های برگزیده‌ جشنواره ارائه گردید و مورد استقبال سرمایه‌گذاران و مسئولین حاضر در جشنواره قرار گرفت.
طرح ژئوپلیمری تولید آجرهای نمکی در طرح و اندازه‌های متعدد و به‌طور آزمایشگاهی توسط محققان دانشگاه بناب برای اولین بار از نمک تبریدی در ایران تولید شده است که در صورت پشتیبانی مسئولان شهرستانی و وزارت علوم می‌تواند عرصه‌های نوینی را برای تولید، ارزش‌افزوده و کارآفرینی جوانان مرز و بوم رقم بزند.
دکتر احمد فهمی در حاشیه جشنواره گفت: از این آجرهای تبریدی برای ساخت ساختمانها با نمای خارجی و دکوراسیون داخلی ساختمانهای نمکی، در احداث دهکده ی توریستی نمک به منظور جذب گردشگران داخلی و خارجی و اشتغالزایی در حوزه جذب توریست مورد استفاده قرار خواهد گرفت و همچنین برای آجرکاری با استفاده از آجرهای تبریدی ساخته شده، از ملاتهای ژئوپلیمری مقاوم در برابر حمله ی یون های کلر مورد استفاده قرار خواهد گرفت.
این عضو هیات علمی دانشگاه در ادامه گفت: این دهکده نمکی شامل هتل نمکی، رستوران نمکی، مجتمع های هالوتراپی (نمک درمانی) و لجن درمانی با محوطه سازی نمکی برای ایجاد جاذبه ی گردشگری سیاحتی و سلامت در منطقه مورد استفاده قرار حخواهد گرفت.
لازم به ذکر است رئیس مجتمع گردشگری رحمانلو، آقای کمال روحی و مسئولین سازمانهای مختلف اعلام آمادگی خود را برای حمایت از این طرح اعلام کردند.
گفتنی است دانشگاه بناب به‌عنوان تنها دانشگاه دولتی متصل به دریاچه ارومیه همایش‌های متعدد کشوری و منطقه‌ای در احیای دریاچه‌ی ارومیه برگزار کرده است و با ایجاد پژوهشگاهی میدانی در این دانشگاه، می‌توان در احیای بیش از پیش نگین فیروزه‌ای ایران کوشید.