وقتی رسانه ها نامحرم می شوند / از چه چیز می ترسیم!؟

به گزارش بناب نیوز به نقل از فارس، آگاهی بخشی در تمام ابعاد و زوایا جزو رسالت ارزشمند و ذاتی خبرنگاران است اما امروز در مسیر تحقق این رسالت چالش‌ها و موانعی وجود دارد که سبب می‌شود این قشر نتواند به درستی به آن وظایفی که عهده‌دار آن است، جامه عمل بپوشد.

چالش‌های پیش روی خبرنگاران موضوعی نیست که برای متولیان امر تازگی داشته باشد بلکه سال‌های سال است که چنین مشکلاتی برای فعالان رسانه‌ای در جای جای کشور به ویژه شهرستان بناب مسئله‌ساز شده و به نوعی نه تنها به شأن و هویت و جایگاه این قشر از جامعه نیز خدشه وارد کرده است بلکه اصالت و وجود رکن چهارم دموکراسی را زیرسئوال برده است!

گاهاً نگاه نامحرمانه مسئولان به خبرنگاران، نداشتن درک درست روابط عمومی برخی ادارات و دستگاه‌های اجرایی و حتی مراکز علمی در تشخیص رسانه‌های تأثیرگذار، نبود تشکلی منسجم و تعریف شده برای آسیب‌شناسی نقاط ضعف و قوت رسانه‌ها از عمده مشکلاتی است که خبرنگاران این منطقه با آن دست و پنجه نرم می‌کنند.

این گزارش حاکی است، از سوی مجتمع پژوهشی شمال غرب کشور در بناب سمینار یک روزه‌ای با عنوان کاربرد پرتودهی در صنایع غذایی، کشاورزی و پزشکی با هدف معرفی و توسعه صنعت پرتودهی و کاربرد آن در صنایع مختلف با حضور جمعی از مسئولان، مدیران و صاحبان صنایع در محل این مجموعه برگزار شد.

اما در کمال تعجب در چنین نشست مهمی که هیچ جنبه محرمانه‌ای نیز نداشته است، با چنین ابعاد وسیع تنها خبرنگاری که برای پوشش خبری همایش دعوت شده، نماینده خبرگزاری صدا و سیما در شهرستان بوده که وی هم در اثر ناهماهنگی مسئولان این مجموعه با بی‌مهری و عدم همکاری مسئولان مجتمع روبه‌رو و بدون تهیه گزارشی خود مجموعه را ترک کرده است.

حال با اینکه ما به کمیت و کیفیت برگزاری این همایش کاری نداریم و اینکه چند نفر دعوت شده بودند و تعداد حاضران چقدر بوده است، ولی یادآور می‌شود رسانه‌های شهرستان بناب همواره برای انعکاس خدمات نظام جمهوری اسلامی به مردم بدون هیچ توقع و انتظار خاصی آمادگی داشته و در صورت دعوت از آنان تلاش‌ها و اقدامات صورت گرفته توسط مسئولان را برای اطلاع افکار عمومی منعکس می‌کنند و هدف آنان تنها بازتاب دستاوردها و تصمیمات جلسات و همایش‌های مختلف به جامعه است.

مردم نیز از رسانه‌ها انتظار دارند نتایج تصمیماتی که در جلسات مختلف از سوی مسئولان به منظور اداره امور و رفع مشکلات آنان گرفته می‌شود و در راستای توسعه و پیشرفت شهرستان باشد، به اطلاع آنها برسد که امیدواریم برخی مسئولان شهرستان خبرنگاران را نامحرم ندانسته و در جلسات و همایش‌هایی که اطلاع رسانی آن برای جامعه مفید است، از خبرنگاران دعوت کنند.

نگارنده: جاوید بنابیان