یادداشت / ‫تخریب بخشی از پل روگذر 240 میلیارد ریالی معلم بناب یک ماه پس از افتتاح

به گزارش بناب نیوز به نقل از فارس، یکی از مهم‌ترین مسائل و مشکلات پروژه‌های عمرانی در سطح کشور و معضلات ناشی از آنها افزایش زمان و هزینه تکمیل اینگونه پروژه‌هاست، بطوری که بر اساس آمار سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور متوسط زمان راه‌اندازی طرح‌های ملی و سرمایه بر در حال حاضر 8 سال است.

 یکی از این پروژه‌های ملی که عملیات اجرایی آن از حدود 10 سال پیش در شهرستان بناب آغاز شده بود، احداث پل روگذر«سرداران شهید بناب» (میدان معلم) است که تکمیل و بهره‌برداری از این پروژه در طول سال‌های اخیر همواره به یکی از مطالبات اصلی مردم این خطه و دغدغه مسئولان محلی تبدیل شده بود.

درست آبان ماه امسال بود که طی مقاله‌ای نوشتیم اگر چه مردم و بخصوص ساکنان و مغازه‌داران اطراف این پروژه به دلیل طولانی‌تر شدن اتمام آن خسته و کلافه شده‌اند و افتتاح پل حتی به صورت ناقص مردم را فی نفسه خوشحال و مسرور می‌کند اما قطعاً بعد از افتتاح پروژه نواقص آن نمایان شده و تکمیل نواقص با مشکل روبه‌رو خواهد شد و این‌ها مشکلات بالقوه‌ای هستند که می‌توانند همه خوشحالی‌ها و مزیت‌های این پروژه مهم را زیرسئوال برده و موجب بی‌میلی و عدم رغبت مردم به افتتاح آن با شرایط موجود باشد.

همچنین در آن نوشتار از مسئولان استانی و مسئولین پروژه خواسته شده بود؛ همانطوری که مردم نجیب بناب 10 سال برای تکمیل این پروژه انتظار کشیدند، برای تکمیل پروژه مدت کوتاهی نیز صبر کنند تا پروژه را بر اساس تیپ و نقشه موجود تحویل دهند.

به هر حال، حدود یک ماه پیش در جریان سفر ریاست محترم جمهوری اسلامی به استان آذربایجان شرقی پل روگذر سرداران شهید بناب به صورت ویدئو کنفرانس افتتاح و موره بهره برداری قرار گرفت.

حال با گذشت تنها کمتر از یک ماه پس از افتتاح پروژه شاهد تخریب قسمتی از این پل هستیم.

امین رفیعی فرماندار بناب نیز در تیرماه سال۱۳۹۷ در جلسه کمیته برنامه‌ریزی این شهرستان با تأکید بر ضرورت نظارت دقیق بر نحوه اجرای پروژه‌های عمرانی در سطح شهرستان تصریح کرده بود: باید در اجرای پروژه‌های عمرانی دقت بیشتری شود و مدیران پیمانکاران طرح‌ها را موظف کنند که در اجرا و تکمیل پروژه‌ها نهایت دقت را به کار گیرند.

این مقام مسئول همچنین با بیان اینکه در برخی پروژه‌های عمرانی شهرستان شاهد پایین بودن کیفیت در اجرای پروژه‌ها هستیم؛ یادآور شده بود: این کار علاوه بر تحمیل هزینه‌های مالی به دولت تبعات اجتماعی نیز به دنبال دارد که باید از بروز اینگونه هزینه‌ها جلوگیری کرد.

از این رو با توجه به تخریب قسمتی از پل تازه افتتاح شده این شهرستان و در کنار آن با توجه به اظهارات نماینده عالی دولت در شهرستان امیدواریم مسئولان امر ضمن بررسی موضوع از سوی کارشناسان و مسئولان مربوطه با مسببان آن برخورد لازم را صورت دهند تا شاهد تخریب قسمت دیگری از پروژه‌های عمرانی نباشیم.

لازم به ذکر است، پل روگذر سرداران شهید بناب که عملیات اجرایی آن از سال 1389 کلید خورد و طول پروژه 680 متر بصورت چهارخطه رفت و برگشت طراحی شده است، برای تکمیل آن 240 میلیارد ریال اعتبار توسط دولت هزینه شده و مجری طرح وزارت راه و شهرسازی است.

نگارنده: جاوید بنابیان