مدارس شهرستان بناب از شنبه چگونه بازگشایی می‌شود؟

به گزارش بناب نیوز به نقل از تسنیم، شیوع ویروس کرونا در کشور، مدارس را نیز تحت تأثیر خود قرار داد و مدیران، معلمان و دانش آموزان از اسفند ماه تا به امروز نتوانستند در مدارس حضور یابند و آموزش را از طرق مختلف ادامه داده اند.

در روزهای اخیر بخشنامه وزارت آموزش و پرورش مبنی بر بازگشایی مدارس با رعایت پروتکل‌های بهداشتی به ادارات کل استان‌ها و مناطق ارسال شده که برای تشریح کمّ و کیف حضور اختیاری دانش آموزان در مدارس، پای صحبت‌های مدیر آموزش و پرورش و رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان بناب می‌نشینیم.

محمود قهرمانی رئیس آموزش و پرورش شهرستان بناب درباره آغاز فعالیت محدود مدارس پس از سه ماه، اظهار داشت: طبق بخشنامه ارسالی از وزارت آموزش و پرورش در مورد بازگشایی مدارس از شنبه 27 اردیبهشت به مدت یک ماه، مدارس استان و شهرستان بناب نیز از شنبه بازگشایی خواهند شد.

قهرمانی تاکید کرد: حضور دانش‌آموزان در مدارس به صورت کاملاً اختیاری است و هیچ گونه اجباری برای حضور دانش آموز در مدرسه وجود ندارد.

وی تصریح کرد: به دلیل اینکه حضور دانش آموزان اختیاری است سرویس‌های مدارس نیز در این ایام خدمات رسانی نخواهند کرد و اگر اولیاء دانش آموزان بخواهند دانش آموزانشان در مدرسه حضور یابند باید شخصاً دانش آموز را به مدرسه رسانده و خودشان نیز برگردانند.

رئیس آموزش و پرورش شهرستان بناب با اشاره به اینکه امتحانات دانش آموزان از کل کتاب نیست، گفت: امتحانات پایانی نیز از 80 درصد مطالب درسی خواهد بود.

قهرمانی ادامه داد: بر اساس بخشنامه ارسالی از وزارت آموزش و پرورش حضور اختیاری دانش‌آموزان در مدرسه از شنبه 27 اردیبهشت ماه با رعایت تمامی پروتکل‌های بهداشتی از جمله داشتن ماسک، داشتن دستکش و ... خواهد بود و اگر دانش آموزی ماسک و دستکش به همراه خود نداشته باشد نباید وارد فضای مدرسه شود.

رئیس دستگاه تعلیم و تربیت شهرستان گفت: ساعت کاری مدارس در ایام بازگشایی پیش رو، در شیفت صبح مقطع ابتدایی از ساعت 8 تا 12 و در مقطع متوسطه از ساعت 7.30 تا 12 خواهد بود، همچنین در شیفت بعد از ظهر شروع فعالیت مدارس از ساعت 13 خواهد بود.

وی دلیل جابجایی ساعت کاری مدارس را، ایجاد فاصله زمانی جهت ضد عفونی قسمت‌های مختلف مدرسه عنوان کرد.

قهرمانی گفت: مدیران مدارس توجه داشته باشند که در هر شیف، مدرسه باید توسط عوامل همان شیفت ضدعفونی و تحویل شیفت بعدی شود.

وی ادامه داد: حضور پرسنل کادر اداری که در ایام کرونا با دو سوم نیرو انجام می‌شد، برای روز شنبه لغو و به جهت حساسیت موضوع کل پرسنل اداره آموزش و پرورش شهرستان بناب موظف هستند روز شنبه در اداره حضور پیدا کرده، تا بازدیدهای مؤثر از مدارس انجام گیرد.

محمود قهرمانی با بیان اینکه امکان آن وجود دارد که دانش آموزی برای رفع اشکال وارد مدرسه شود و بعد از اتمام اشکالات خود قصد خروج از مدرسه را داشته باشد تصریح‌ کرد: بدون هماهنگی و اجازه اولیا، دانش آموز اجازه خروج از مدرسه را ندارد و مدیران محترم به این موضوع باید توجه ویژه داشته باشند.

این مقام مسئول گفت: مدارس استثنائی و پیش دبستانی همچنان تعطیل هستند و اولیای محترم نباید فرزندان خود را برای حضور به این مدارس و مهدکودک‌ها اعزام کنند.

قهرمانی ادامه داد: از اولیای محترم خواهشمندیم که مقابل مدرسه به هیچ وجه تجمع نداشته باشند زیرا که این امر خلاف پروتکل‌های بهداشتی است.

وی با اشاره به اینکه با توجه به تأثیر نمرات دروس پایه نهم در فرآیند هدایت تحصیلی دانش آموزان، ارزشیابی پایانی نوبت دوم (خردادماه)، نه به صورت هماهنگ استانی و نه به صورت هماهنگ منطقه‌ای، بلکه فقط به شیوه حضوری در سطح مدرسه برگزار می‌‌شود، گفت: با توجه به بخشنامه مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی، برگزاری امتحانات نهایی پایه دوازدهم از تاریخ 17 خرداد 1399 به صورت حضوری و با رعایت تمامی پروتکل‌های بهداشتی و فاصله گذاری انجام خواهد شد.

در ادامه رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان بناب گفت: معلمان و دانش آموزان باید بر اساس پروتکل‌های بهداشتی در مدارس حضور پیدا کنند و اگر معلم و دانش آموزی دارای حفاظت فردی نبود، نباید در کلاس درس حضور پیدا کند.

علی نیرپور با تاکید بر اینکه اگر نتوانیم شیوع ویروس کرونا را کنترل کنیم با یک فاجعه انسانی روبرو خواهیم بود گفت: باید همه معلمان و دانش آموزان و اولیا، رعایت پروتکل‌های بهداشتی را کاملاً جدی بگیرند.

نیرپور توجه به نظافت و بهداشت سرویس‌های بهداشتی مدارس را مورد تاکید قرار داد و افزود:سرویس های بهداشتی از اماکنی هستند که امکان شیوع ویروس کرونا در آن بسیار بسیار بالاست، لذا سرویس‌های بهداشتی مدارس در صورت استفاده هر چند ساعت یکبار باید با آب ژاول کاملاً ضدعفونی و گندزدایی شوند.

وی عنوان کرد: حفاظت فردی کسانی که مدارس را گندزدایی می‌کنند باید مورد توجه قرار گیرد و وسایلی مانند: لباس، ماسک و چکمه برای این عزیزان تهیه شود.

رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان بناب با بیان اینکه دانش آموزانی که به عنوان افراد پرخطر محسوب می‌شوند و دارای بیماری زمینه‌ای یا سایر بیماری‌ها هستند، به هیچ عنوان نباید در مدرسه حضور یابند.

وی ادامه داد: مدیران و معلمانی که دارای بیماری زمینه‌ای هستند، در صورت داشتن مدارک پزشکی و همچنین خانم‌های باردار از حضور در مدارس قویاً اجتناب کنند.

نیّرپور با اشاره به اینکه اولیاء دانش آموزانی که دارای بیماری‌های زمینه‌ای هستند، این گروه دانش آموزان نیز نباید در مدرسه حضور یابند، خاطرنشان کرد: این تصمیم هم به این دلیل است که برخی کودکان ناقل سالم هستند و با وجود اینکه ویروس کرونا در بدن آن‌ها وجود دارد ولی دارای هیچ نوع علائمی نیستند.

این مقام مسئول گفت: فرم خود اظهاری در اختیار آموزش و پرورش و مدیران مدارس قرار داده خواهد شد که هر فردی وارد مدرسه می‌شود اعم از مدیر، معلم، دانش آموز یا اولیاء موظف است هر یک روز در میان آن را پر کند.

علی نیرپور وجود مایع ضدعفونی و ژل ضد عفونی کننده در اتاق مدیر مدرسه را ضروری دانست و ابراز داشت: مدیران مدارس در ابتدای ورود هر فرد به مدرسه با تکمیل فرم خود اظهاری از ورود دانش آموزان، معلمان و یا اولیاء مشکوک ممانعت به عمل آورند.

نیرپور بار دیگر به اهمیت گندزدایی سرویس‌های بهداشتی مدارس تاکید کرد و گفت: ادرار انسان مبتلا مملو از ویروس کرونا است به همین دلیل تاکید داریم سرویس‌های بهداشتی مدارس بعد از هربار استفاده، با آب ژاول ضدعفونی شوند.

وی در پایان خطاب به مدیران مدارس گفت: تا زمانی که اطمینان صد در صد از گندزدایی و ضدعفونی مدرسه وجود نداشته باشد نباید مدارس بازگشایی شوند.

لازم به ذکر می باشد که با توجه به بازگشایی مدارس، نیاز است دانش آموزانی که جهت رفع اشکال در مدرسه حضور می‌یابند، یک سری نکات بهداشتی را مد نظر داشته و رعایت کنند.

پروتکل‌های لازم برای حضور دانش آموزان در مدارس عبارتند از: «در هنگام حضور در مدرسه حتماً ماسک و دستکش داشته باشند و اصول استفاده صحیح و دفع مناسب آن را رعایت نمایند، در مدرسه فاصله اجتماعی حداقل یک متری را رعایت نمایند، دست دادن و روبوسی در مدرسه ممنوع است، بطری آب و دستمال کاغذی به همراه داشته باشند؛ بهتر است اسپری یا ژل ضدعفونی کننده به همراه داشته باشند‌، لوازم التحریر هر دانش آموز مجزا باشد و از به اشتراک گذاری وسایل خودداری کنند، گچ و ماژیک وایت برد هر شخص جدا باشد و اولیای گرامی نسبت به تعویض لباس در فضای خارج از منزل پس از بازگشت دانش آموز توجه داشته باشند».