تالاب «قره قشلاق» بناب به پناهگاه حیات وحش تبدیل می‌شود

به گزارش بناب نیوز به نقل از ایرنا، امین رفیعی، در نشست کارگاه مشورتی، بازنگری برنامه جامع مدیریت زیست بومی حوزه آبخیز تالاب قره قشلاق که با حضور جمعی از کارشناسان حفاظت محیط زیست و جوامع محلی برگزار شد، افزود: با تصویب آن ضمن اینکه در تامین اعتبار برای تالاب قره قشلاق مشکلی نخواهیم داشت در بحث حفظ و حراست از این مجموعه نیز دقیق تر و گسترده تر از قبل برنامه ریزی خواهد شد.

وی با بیان اینکه از توجه به بحث گردشگری این تالاب غفلت شده است، اظهار داشت: با همکاری میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نسبت به احداث کلبه نمکی نیز در تالاب قره قشلاق اقدام شده که دانشگاه بناب نیز برای انجام مطالعات آن اعلام آمادگی کرده است.

فرماندار بناب اظهار امیدواری کرد، با تلاش و پیگیری مسئولین و دولت که جزو سیاست ها و برنامه های آن است و با همکاری مسئولین و جوامع محلی شهرستان های اطراف تالاب ضمن حفاظت از این محل استراتژیک، زمینه های لازم برای توسعه گردشگری تالاب قره قشلاق را نیز فراهم سازیم.

رفیعی، از مجموعه های دولتی و فعالان زیست محیطی خواست برای حفاظت از این مجموعه از هیچ تلاشی فروگذار نباشند.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست بناب نیز در این جلسه با اشاره به اهداف برگزاری این کارگاه گفت: حفاظت پایدار تنوع زیستی و معیشت پایدار و مدیریت کاربردی اراضی جزو اهداف کارگاه است.

صیاد لطفی، افزود: در سال های ۹۰- ۸۹ مطالعات اولیه تالاب قره قشلاق بناب شروع شد که در نهایت در سال ۹۱ به تأیید نهایی رسید.

تالاب «قره قشلاق» بناب با وسعت ۲۲ هزار هکتار در ۱۱۰ کیلومتری جنوب غربی مرکز آذربایجان شرقی در شهرستان بناب قرار دارد که به دلیل زیبایی و تنوع گونه های جانوری و گیاهی به عروس تالاب های شمال غرب کشور شهرت یافته است. همچنین این تالاب زیستگاه «میش مرغ» بزرگ ترین پرنده پروازی جهان است.