یادداشت / عوامل و دست‌های پشت پرده شورای اسلامی شهر بناب

به گزارش بناب نیوز به نقل از فارس، درست حدود 37 ماه از عمر شورای پنجم اسلامی شهر در بناب می‌گذرد که در این مدت انتخاب سه سرپرست شهرداری و دو شهردار را در کارنامه خود دارد و بر اساس اظهارات رئیس شورای اسلامی شهر قرار است روز یکشنبه سومین شهردار شورای پنجم انتخاب و معرفی شود و حال این سوال برای شهروندان بنابی مطرح است که آیا شورای پنجم در بناب رکورددار انتخاب شهردار خواهد شد.

شورای اسلامی شهر بناب به‌دنبال استعفای اجباری محبوب تیزپازنیاری، شهردار سابق بناب در آستانه انتخابی سخت و سرنوشت‌ساز برای شهرداری بناب قرار دارد؛ انتخابی که قطعاً بر روی آینده این شورا تأثیر جدی خواهد داشت.

با وجود تمام حاشیه‌هایی که در چند روز گذشته مهم‌تر از متن بودند و این حاشیه‌ها نیز از ناحیه خود اعضای شورای شهر بود که در فضای مجازی پیچید و شاید به‌جای عذرخواهی از مردم شریف بناب به خاطر عملکرد ضعیف شهرداری و شورا به محکوم کردن همدیگر پرداختند.

اعضای شورای پنجم با رأی بسیار بالایی نسبت به دوره‌های قبل منتخب مردم بناب شدند اما محبوبیت این شورا نسبت به روزهای اول بیش از پیش کاهش داشته است و شاید عدم انتخاب یک شهردار مناسب و ششدانگ برای بناب تأثیر جدی بر روی آنها در انتخابات آینده داشته باشد.

از جمله مواردی که شورای پنجم را به حاشیه برد تأثیرپذیری بیش از اندازه از عوامل و دست‌های پشت پرده  شورا بود و اکنون نیز که ساعاتی چند تا انتخاب شهردار باقی نمانده است، عوامل و دست‌های پشت پرده در صدد بردن شورا به سمت حاشیه هستند و ممکن است بر روی نوع انتخاب شورانشینان بناب تأثیر جدی داشته باشد.

بنابراین، شورا برای انتخابی مناسب نباید مغلوب و تحت تأثیر فشارهای عوامل بیرونی شود.

با توجه به اینکه حدود یک‌سال تا پایان عمر شورای پنجم باقی‌مانده است، شورا باید به دور از جنجال‌های رسانه‌ای فردی را انتخاب کنند که توانایی مدیریت شهرداری را داشته باشد و از شائبه داشتن مسائل مالی و زد و بندهای مالی در سوابق کاری خود به دور باشد و مثل برخی افراد با فروش املاک ذی‌قیمت شهرداری به فکر اداره شهر نباشد و هر ماه بتواند با جذب سرمایه‌گذاران حداقل برای پرداخت حقوق کارکنان و کارگران زحمتکش شهرداری کاسه چه کنم چه کنم دست نگیرد.

بر اساس اظهار نظر برخی اعضای شورای اسلامی شهر هم اکنون شهرداری بناب میراث‌دار بدهی حدود 500 میلیارد ریالی است. همانطوری‌که شهردار سابق بناب درست 20 ماه پیش در زمان معارفه خود گفت، «شهرداری بناب را با 240 میلیارد ریال بدهی تحویل می‌گیرم»، بعد از 20 ماه شهرداری بناب در حالی به فرد دیگری سپرده خواهد شد که میزان بدهی شهرداری به بیش از 500 میلیارد ریال افزایش یافته و این در حالی است که شهرداری نتوانسته حقوق و مطالبات سه ماهه پرسنل خود را پرداخت کند.

از طرفی، بناب از لحاظ فضای سبز، نظافت و پاکیزگی، چاله چوله‌های محلات و خیابان های شهر در اوضاعی نابسامان قرار دارد.

از این رو، برای اعضای شورای پنجم انتخاب شهردار حکایت بازی مرگ و زندگی است تا در صورت قبولی در آن بتوانند مقبولیت خود را در انتخابات آتی شورای اسلامی شهر حفظ کنند.

در نهایت شهروندان بنابی معتقدند هر فردی را که شورای اسلامی شهر انتخاب می‌کند با تصمیم اعضای شورا باشد و اگر شورا بخواهد تحت تأثیر فشارهای بیرونی شهردار انتخاب کند، دیری نخواهد پایید که در صورت عدم برکناری توسط خود شورا، شهردار خود مجبور به کناره‌گیری خواهد شد.

به امید روزی که شاهد بازگشت وفاق و همدلی در شورای اسلامی شهر باشیم.

نگارنده: جاوید بنابیان