قیمت مرغ در تعقیب قیمت گوشت قرمز!

به گزارش بناب نیوز به نقل از فارس، برخی از کالاها تحت عنوان کالاهای اساسی و ضروری که نقش تعیین‌کننده‌ای در سبد معیشتی خانوار ایرانی دارند از گذشته تا به امروز به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم مورد حمایت دولت بوده و در واقع به نوعی سعی شده با اختصاص یارانه‌های مستقیم و غیرمستقیم نرخ تمام شده این کالاها کمتر از میزان نهایی آن در اختیار مصرف کننده قرار گیرد.

موضوعی که به نظر می‌رسد طی یک دهه اخیر رفته رفته از این میزان حمایت کاسته شده است.

بر اساس این گزارش، این روزها قیمت مرغ در بناب افزایش یافته و متأسفانه از روند افزایشی آن نیز کاسته نمی‌شود و با توجه به این مسئله بسیاری از خانواده‌ها توان خرید آن را ندارند.

با گذری به فروشگاه‌های عرضه مرغ در سطح شهرستان به راحتی می‌توان شاهد افزایش قیمت گوشت مرغ و روند صعودی آن در بازه‌های زمانی کوتاه بود، به‌طوریکه به نظر می‌رسد نرخ مرغ در این شهرستان در تعقیب قیمت گوشت قرمز بوده و این دو برابری افزایش قیمت با یکدیگر کورس گذاشته‌اند و متأسفانه این نوسانات قیمت منجر به آشفتگی بازار و سردرگمی مردم شده است.

امروز قیمت مرغ با رشد چند برابری خود از سفره‌های مردم کم درآمد جامعه پرکشیده و قشر ضعیف جامعه توان خرید را از دست داده‌اند.

قیمت مرغ هم اکنون با افزایش جهشی به کیلویی بیش از 37هزار تومان و به مرز 40 هزار تومان رسیده و برخی فروشندگان مرغ آن را به کیلویی 40 هزار تومان هم فروخته اند.

اما آنچه که از زبان مسوولان در رسانه‌های مختلف برای بیان دلایل افزایش قیمت مرغ نقل می‌شود، افزایش هزینه‌های تولید و کمبود نهاده‌های دامی مورد نیاز تولیدکنندگان مرغ است. با این حال مسوولان کاهش قیمت مرغ را وعده داده بودند که این امر حداقل تا لحظه تنظیم این گزارش محقق نشده است.

حتی پیش‌تر مدیرکل محترم تعزیرات حکومتی گفته بود؟ «قیمت مرغ 20 هزار و 400 تومان است و اگر 100 تومان هم گرانفروشی شود، برخورد می‌کنیم.»

گرچه افزایش قیمت مرغ و اقلام ضروری دیگر موجب واکنش مسوولان و دادن وعده‌هایی از سوی آنها جهت کاهش قیمت و برخورد با گرانفروشان شده است.

اما واقعیت این است که مسوولان باید قبل از وقوع چنین پیشامدهایی راه‌های پیشگیری و جلوگیری از افزایش قیمت اقلام را با توجه به تجارب مشابه قبلی برنامه‌ریزی و تدوین می‌کردند، زیرا با وجود شیوع بیماری کرونا از یک طرف و تورم موجود در جامعه از طرف دیگر سفره مردم کوچکتر از قبل شده و ادامه این روند می‌تواند تهدیدی بزرگ برای سلامتی مردم باشد.

از این رو، اوضاع اقتصادی مردم این روزها حال خوشی ندارد و این واقعیت را سبد تغذیه هر خانواری به وضوح نشان می‌دهد.

حال با توجه به اینکه در ایام قرنطینه برای مقابله با شیوع ویروس کرونا قرار داریم، انتظار می‌رود توجه دولت به تنظیم بازار بیشتر شود؛ زیرا مردم برای تأمین مایحتاج روزانه خود گاه مقابل فروشگاه‌ها و خرده‌فروشی‌هایی که کالا را اندکی ارزانتر عرضه می‌کنند، صف می‌بندند که تشکیل صف‌هایی از این دست می‌تواند اثر قرنطینه را برای قطع زنجیره انتقال ویروس منحوس کرونا کاهش دهد.

نگارنده: جاوید بنابیان