ارتقای 5000 پله‌ای دانشگاه بناب در نظام رتبه بندی جهانی وبومتریکس

به گزارش بناب نیوز به نقل از ایسنا، دانشگاه بناب در طی یک سال اخیر (2020) توانست در نظام رتبه بندی وبومتریکس جایگاه خود را 5000 رتبه بهبود داده و از رتبه 10899 ماه جولای 2019 به جایگاه 5665 در ماه جولای 2020 برساند. 

نظام رتبه‌ بندی وبومتریکس اولین بار در سال 2004 انجام شد و بر اساس شاخصی مرکب از چندین پارامتر تهیه شد. هر ساله دو مرتبه و  در دی‌ ماه و تیرماه (ژانویه و جولای) نتایج ارزیابی اعلام می‌شود.

شاخص‌های رتبه‌ بندی وبومتریکس شامل مواردی چون حضور در وب (Presence) بررسی تعداد صفحات موجود در وب  (پنج درصد) است که این بررسی شامل تمامی صفحات مربوط به دامین اصلی و ساب دامین سایت دانشگاه بوده و شاخص مورد استفاده سایت Webometrics در این رابطه، موتور جستجوی گوگل است.

مورد دیگر تاثیرگذاری (۵۰ درصد) است که از طریق مکاتبه با سایر دانشگاه‌ها و مراکز علمی در ارتباط با زیرپورتال‌های دانشگاه، جهت قرار دادن لینک آدرس پورتال اصلی دانشگاه و زیرپورتال‌های آن در وب سایت مراکز فوق، می‌توان این شاخص را ارتقا داد. شاخص اصلی سایت Webometrics برای بررسی این موضوع دو سایت مرجع Majestic seo و  ahrefs است.

در گام سوم برای جایگاه دانشگاه در این رتبه بندی جهانی، دسترسی و آشکارسازی (۱۰ درصد) است. در این حالت تمامی فایل‌های دارای کیفیت محتوایی از جمله فایل‌های آموزشی و مقالات از جمله از نوعppt , docx , doc , pdf  مورد بررسی قرار می‌گیرد. مرجع مورد استفاده سایت Webometrics است. در این شاخص موتور جستجوی علمی پژوهشی گوگل (Google Scholar) است. 

چهارمین شاخص نیز تعالی و کیفیت (۳۵ درصد) است. مقالات علمی منتشر شده در مجلات جهانی تاثیر مهمی در رتبه نهایی دانشگاه دارد. ارزیابی این شاخص در Webometrics از سایت Scimago group است.