حفاظت مشارکتی از غاز و اردک‌ در معرض خطر تالاب‌ قره قشلاق بناب

به گزارش بناب نیوز، مدیر ملی طرح حفاظت از تالاب‌های ایران از اجرای پروژه حفاظت مشارکتی گونه‌های غاز و اردک‌ در معرض خطر در تالاب‌ قره قشلاق بناب از تالاب‌های اقماری جنوب دریاچه ارومیه با ایجاد و تقویت شبکه‌ای از گروه‌های محلی خبر داد.

علی ارواحی افزود: این پروژه در راستای پشتیبانی از اجرای برنامه مدیریت جامع دریاچه ارومیه و تالاب های اقماری آن و عملیاتی شدن اقدامات اولویت دار با حمایت طرح حفاظت از تالاب های ایران، اداره کل محیط زیست آذربایجان شرقی و سازمان مردم نهاد ماموریت برای حفاظت از محیط زیست شهری و روستایی بناب از آذرماه ۱۳۹۸ در تالاب قره‌قشلاق در شهرستان بناب اجرایی شد.

وی ادامه داد: در اجرای این پروژه مشارکت، ظرفیت سازی و توان افزایی مردم محلی حاشیه تالاب از اولویت ویژه‌ای برخوردار بوده و در همه مراحل برنامه ریزی و اجرای پروژه نمایندگان جوامع محلی مشارکت فعال داشته اند و تاکنون سه گروه محلی در روستاهای قره‌قشلاق، آغداش و فسندوز تشکیل و ساماندهی شده اند.
ارواحی اظهار داشت: یکی از مهم ترین دستاوردهای این پروژه تدوین برنامه اقدام حفاظت مشارکتی گونه های غاز و اردک در معرض خطر تالاب قره قشلاق بوده که برای تدوین برنامه بیش از ۱۵ نشست جمعی و بازدید میدانی تالاب با مشارکت دست اندرکاران کلیدی دولتی و غیر دولتی و تعداد ۵۰ نفر از علاقمندان جوامع محلی جوامع محلی صورت گرفته است.
وی به لزوم و اهمیت حفاظت از تنوع زیستی به عنوان یکی از اقدامات اولویت‌دار برنامه مدیریت زیست بومی دریاچه ارومیه و تالاب‌های اقماری آن اشاره و ابراز امیدواری کرد با تدوین برنامه های حفاظت مشارکتی گونه های شاخص سایر تالاب های کشور، فرصتی برای مدیریت مشارکتی و پر رنگ شدن نقش جوامع محلی در بهره برداری خردمندانه از تالاب ها فراهم آید و  این امر مورد توجه جدی دست اندرکاران کلیدی در مدیریت تالاب ها قرار گیرد.

تالاب قره قشلاق بناب با بیش از ۲۲ هزار هکتار وسعت، در ساحل جنوب دریاچه ارومیه، در حومه شهرستان بناب قرار دارد.

به ‌دلیل زیبایی طبیعی این تالاب و پوشش متنوع گیاهی و جانوری از آن با نام عروس تالاب‌های شمال‌ غرب کشور یاد می‌شود.

با توجه به سهل‌الوصول بودن تالاب، قرارگیری آن بین دو استان آذربایجان‌ شرقی و غربی، وجود گونه‌های مختلف پرندگان در فصول بهار و تابستان و خوش آب و هوا بودن آن در ایام گرم سال، گردشگران زیادی برای لذت بردن از طبیعت به این منطقه می‌آیند.