فعالیت 350 مرکز رشد در کشور / قرارداد 49 طرح فناورانه در قالب مرکز رشد در شهرستان بناب

به گزارش بناب نیوز به نقل از مهر، اسماعیل قادری فر در جلسه بررسی مشکلات شرکت های دانش بیان دانشگاه های بناب در محوریت ارتباط صنعت با دانشگاه افزود: در حوزه زیست فناوری ظرفیت‌های بالنده ای در کشور داریم که هنوز مغفول مانده است.

وی از راه اندازی سراهای نوآوری در دانشگاه‌های کشور خبر داد و گفت: موضوع کم شدن دانشجو و خالی ماندن ظرفیت‌های پذیرش در حال حاضر در خیلی از دانشگاه‌ها از جمله دانشگاه آزاد وجود دارد.

رئیس مرکز توسعه فناوری‌های راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری اضافه کرد: از طرف دیگر زیرساخت‌های مناسب و گسترده‌ای در دانشگاه‌هایی مثل دانشگاه آزاد داریم، بدان معنا که صندلی‌های خالی و پتانسیل در این دانشگاه‌ها زیاد شده و می‌توان به نحو احسن از آن استفاده کنیم.

قادری فر با بیان اینکه در همین راستا اقدامات خوبی با دانشگاه آزاد اسلامی شروع کرده‌ایم تصریح کرد: با صحبت‌هایی که با دانشگاه آزاد داشتیم بنا داریم فضاهایی که دانشجو نمی‌پذیرند و خالی مانده‌اند را وارد جریان نوآوری کنیم.

وی در ادامه سخنان خود ضمن قول مساعد به مسئولین شهرستان برای همکاری‌های لازم خاطرنشان کرد: با راه اندازی ۲۰ شرکت دانش بنیان در شهرستان قطعاً زمینه اشتغال بیش از ۳۰۰ نفر در سطح بالا ایجاد خواهد شد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد بناب نیز در این جلسه با بیان اینکه واحد بناب بعد از تبریز بیشترین امکانات و تجهیزات آزمایشگاهی در بین واحدهای استان آذربایجان شرقی دارد گفت: علیرغم اینکه واحد بناب دومین واحد دانشگاهی استان در بین واحدهای دانشگاه آزاد است، ولی مشکلات مالی دامن گیر این واحد بزرگ شده است.

سید فضل الله رضوی پور با بیان اینکه شرایط و بحران مالی باعث شده که پژوهشگران و محققان حمایت مالی نشوند افزود: این کار باعث ایجاد نوعی بی انگیزگی در بین اساتید و پژوهشگران دانشگاه شده است.

وی خاطرنشان کرد: مسأله بازاریابی و تجاری سازی از چالش‌های اساسی دانشگاهیان و محققان است.

رضوی پور رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد بناب در ادامه بر حمایت مالی محققان و توسعه مراکز رشد تأکید کرد.

دانشیار دانشگاه بناب و رئیس مرکز رشد شهرستان بناب نیز در این جلسه از عقد ۴۹ طرح فناوری در قالب مرکز رشد در شهرستان خبر داد و گفت: این طرح‌ها در زمینه‌های کامپیوتر، الکترونیک، معماری، کشاورزی و لوازم پزشکی است.

محمدعلی مهتدی با بیان اینکه مرکز رشد بناب رتبه سوم استان را از نظر تعداد طرح‌ها داراست؛ گفت: توانستیم بالغ بر ۳۰ میلیارد ریال تسهیلات برای این طرح‌ها از پارک فناوری استان آذربایجان شرقی جذب کنیم.

وی از برگزاری جشنواره رویش از سوی مرکز رشد بناب به صورت مجازی خبر داد و افزود: ارتباط بسیار نزدیکی با صنایع مختلف استان بویژه مراکز فولاد بناب داریم.

رئیس مرکز رشد شهرستان بناب همچنین با اشاره به مشکل فضای فیزیکی برای ادامه توسعه فعالیت مراکز رشد در شهرستان اظهار کرد: ۲۰۰ مترمربع فضای موجود پاسخگوی حضور و فعالیت ۴۹ شرکت را ندارد و در صورت تأمین فضای مناسب و امکانات ساختمانی می‌توانیم با گسترش فعالیت‌ها ۵۰ شرکت دیگر را نیز مستقر کنیم.

در ادامه این جلسه قائم مقام معاونت توسعه فناوری و رئیس مرکز توسعه فناوری‌های راهبردی معاون علمی و فناوری رئیس جمهور و هیأت همراه در معیت مسئولین شهرستان از امکانات و فضاهای موجود در دانشگاه آزاد اسلامی واحد بناب و دانشگاه بناب بازدید کردند.