ضرورت ارتقای گمرک بناب به اداره/ صادرات 217 هزار تن کالا به ارزش 25 هزار میلیارد ریال از گمرک بناب

به گزارش بناب نیوز به نقل از فارس، مصطفی نیلی در نشست بررسی موانع و راهکارهای ارتقای گمرک شهرستان بناب که با حضور مسئولان این شهرستان و ناظر گمرکات استان آذربایجان‌شرقی برگزار شد، با بیان اینکه تشکیلات گمرک دنبال تصدی‌گری نیست؛ اظهار داشت: تأکید گمرک این است زیرساخت‌هایی که سایر دستگاه‌ها و بخش خصوصی دارند، در قالب توسعه گمرک مورد استفاده قرار گیرند.

وی افزود: با میزان حجم عملیات و صادراتی که از گمرک شهرستان بناب صورت گرفته است، قطعاً نمی‌شود این مجموعه را با یک یا دو نفر اداره کرد از این رو ارتقای گمرک بناب به اداره باید مرحله به مرحله انجام شود.

ناظر گمرکات استان آذربایجان‌شرقی نیز در این نشست با بیان اینکه گمرک بناب جزو گمرکات فعال در استان و کشور است؛ اظهار داشت: فعالیت‌های گمرک بناب و میزان صادرات شهرستان نشان می‌دهد که گمرک بناب ظرفیت لازم برای ارتقا به اداره گمرک را دارد.

لیلی اورنگی افزود: از آنجایی که مجموعه دولت و مجلس در تلاش برای ارتقای گمرک بناب هستند، قطعاً ما نیز در کنار آنها برای انجام این امر تلاش خواهیم کرد.

مدیرکل گمرک تبریز با بیان اینکه در شرایط فعلی گمرک شرایط لازم برای احداث ساختمان برای گمرک را ندارد؛ تصریح کرد: رویکرد گمرک ورود بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری و تکمیل زیرساخت‌هاست.

فرماندار بناب نیز در این نشست با اشاره به حجم بالای صادرات از گمرک بناب در یک ماه گذشته سال جاری گفت: در 10 ماهه سال 1399 مقدار 217 هزار تن از طریق گمرک بناب صادرات داشتیم که این میزان صادرات 25 هزار میلیارد ریال ارزش داشت که نسبت به مدت مشابه سال قبل از لحاظ ارزش ریالی 150 درصد و از لحاظ وزنی 40 درصد افزایش نشان می دهد.

شهریار فتحی تصریح کرد: قطعاً این حجم صادرات از صادرات گمرک برخی استان های کشور بیشتر بوده و نمی شود با دو نفر این مجموعه را اداره کرد.

وی با تأکید بر ضرورت ارتقای گمرک بناب به اداره خواستار تصویب و ابلاغ چارت جدید سازمانی و جذب نیروهای کارشناس و حراست به گمرک بناب شد.

نماینده بناب نیز در این نشست با بیان اینکه از سال 1393 تاکنون برای ارتقای گمرک بناب کار خاصی صورت نگرفته است؛ اظهار داشت: این در حالی است که حجم صادرات هر سال نسبت به سال قبل بیشتر می شود.

وی با تأکید بر اینکه گمرک کشور و گمرک آذربایجان شرقی برای توسعه و ارتقای گمرک بناب نقشه راهی ترسیم کنند؛ تصریح کرد: قطعاً اداره گمرک با این شیوه در شأن گمرک و شهرستان بناب نیست و باید ساماندهی اساسی در این مجموعه صورت گیرد.

باقری‌بنابی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: اگر قرار است بخش خصوصی در بحث ارتقای گمرک ورود کند باید مسئولان گمرک راهکارهای آن را به شهرستان اعلام کنند تا نسبت به تأمین این خواسته‌ها اقدام شود.

بر پایه این گزارش، مسئولان حاضر در نشست از محل گمرک، شهرک صنعتی و برخی امکانات و زیرساخت‌های موجود برای توسعه و ارتقای گمرک بناب از نزدیک بازدید کردند.